Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Trodde ni att vinstdebatten är något nytt?

28 september 2016 15:33

Om det var någon som trodde att diskussionen om privat eller offentligt, vinster i välfärden och andra politiska tvister om ägande av det vi använder gemensamt är något nytt så tror ni, förstås, fel.

Redan 1902 var det en het fråga i Stockholms kommunfullmäktige om kommunen eller privata företag skulle äga stadens spårvägar.

Det hade det funnits spårväg sedan slutet av 1800-talet. I privat ägo. Nu stod striden om framtiden. Skulle den nya elektrifierade spårvägen kommunaliseras eller inte?

Det är historikern Mats Hallenberg som grävt i dokument och samlat röster från den tidens fullmäktige och han har slagits av likheterna med dagens diskussioner.

Argument om att privata företag är mer effektiva och billigare fördes fram redan för 100 år sedan. Av bankmannen Knut Wallenberg, bland annat.

Den sida som propagerade för kommunalisering hade också argument som liknar dagens, de ansåg bland annat att kommunen skulle äga spårvagnarna för att garantera alla lika tillgång till transporter. Staden växte, människor flyttade till nya bostäder långt utanför tullarna och alla  måste ta sig till sina arbeten med spårvagn.

Dåtidens kommunfullmäktige var folkvalt men enbart av män och genom graderad rösträtt, den som tjänade mest hade flest röster.

Ändå, kom politikerna till sist fram till att spårvagnarna nog skulle tas över av staden, men först efter att det kontrakt som redan fanns mellan kommunen och företagen löpt ut, 1916.

-Det fanns en koncession som kanske skulle bli dyr att avbryta i förväg, sa Mats Hallenberg, när han föreläste om saken på Stockholms stadsarkiv.

Kanske också det låter bekant. Jo, men visst. Även i dag sitter kommuner, landsting och stat fast i kontrakt som är dyra att bryta.

Fram till 1916 ökade staden sina krav på spårvagnsföretagen. Bland annat infördes en lägre taxa för arbetare vid vissa tider på dagen, de som bodde långt bort från stan fick åka billigare.

På 1920-talet var Stockholms spårvägar helt kommunaliserade.

-Stockholm gjorde som nästan alla andra städer i Europa. Göteborg var tidiga och en viktig förebild, sa Mats Hallengren. Stockholm var en del av en allmän trend.

I dag äger kommuner och landsting infrastrukturen och lägger ut driften på entreprenad. Om det är bra eller dåligt är en politisk fråga, säger Mats Hallenberg.

-Det jag vill lyfta fram är att förändring är möjlig. Det kan vi se historiskt.

Vem vet hur nästa politiska steg ser ut. Återinföra kommunal eller landstingskommunal drift av spårtrafiken, någon?

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

”Vi ska ta ledigt och skriva”

”Vi ska ta ledigt och skriva”

Jenny Wrangborg och David Ericsson får Sekos litteraturpris i Ove Allanssons namn och tog idag emot varsin check på 50 000 kronor. Båda ska använda pengarna till att ta ledigt och skriva. Läs mer

Ny förbundsstyrelse

Efter viss palaver har Sekos kongress valt ny förbundsstyrelse, bestående av elva ordinarie ledamöter. Läs mer

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

Att väljas till ordförande för Seko är att fyllas med en mängd känslor. Allt från stolthet och glädje till oro över de förväntningar som finns i organisationen. Läs mer

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Sekos nye avtalssekreterare Mats Ekeklint kommer rätt in i en pågående avtalsrörelse där det redan nästa vecka kan bli aktuellt att varsla om stridsåtgärder. Läs mer

”Jag har kommit hem”

”Jag har kommit hem”

Efter ett antal år på LO och hos Socialdemokraterna känner Gabriella Lavecchia att hon nu kommit hem. Sekos nyvalda vice ordförande brinner för organisering och förhandling. Läs mer

Valle Karlsson ny ordförande

Valle Karlsson ny ordförande

En enig kongress valde Valle Karlsson till ny förbundsordförande. Han tar över efter Janne Rudén som nu går i pension. Valle Karlsson har fram till idag varit förbundets avtalssekreterare. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.