Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Transportstyrelsen kritiseras efter olycka

Haverikommissionen riktar skrap kritik mot Transportstyrelsens brister vid utredningen av en arbetsplatsolycka ombord på ett fartyg. Det tog 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktade rederiet.

2 mars 2017 10:33

 

I november 2015 skadades en matros allvarligt ombord på passagerarfärjan Finnpartner. Efter att fartyget förtöjt i Malmö skulle hamnens ramp läggas ner så att fartyget kunde påbörja sin lossning av lastbilar på övre bildäck. Rampens yttre del föll emellertid oplanerat och hastigt från ca 1,5 meters höjd och krossade besättningsmannens båda anklar.

Det är Transportstyrelsen som ansvarar för tillsynen när det gäller arbetsmiljön ombord på fartyg och är den myndighet som ska utreda arbetsplatsolyckor ombord. Men enligt Haverikommissionen finns stora brister i det arbetet.

I det aktuella fallet tog det 15 dagar innan Transportstyrelsen kontaktaktade rederiet angående olyckan, och då endast per telefon. Detta trots att Transportstyrelsen omedelbart fått information om olyckan.

I Transportstyrelsens rutinbeskrivningar anges att man vid personolyckor ombord på̊ fartyg ska intervjua besättningen och dokumentera hur olyckan har gått till. Enligt haverikommissionen skedde inte detta.

Haverikommissionen konstaterar i sin rapport att även tidigare utredningar av arbetsplatsolyckor ombord visar brister. Något som, enligt haverikommissionen, tyder på att: ”myndigheten har en lägre ambitionsnivå̊ eller förmåga när det gäller arbetsmiljötillsynen i samband med allvarliga olyckor jämfört med Arbetsmiljöverket”.

Pelle Andersson, arbetsmiljöansvarig på Seko sjöfolk, håller med om kritiken.

– Det här är ju inte första gången de är sent ute. Vi hade en dödsolycka tidigare ombord på ett fartyg och då tog det flera dagar för Transportstyrelsen att komma dit och så får det inte vara.

Han tycker att Transportstyrelsen generellt har för lite fokus på arbetsmiljön.

– Det är ju en skarp skrivning från Haverikommissionen, det verkar som de börjar tröttna lite på bristerna hos Transportstyrelsen. Nu måste de styra upp rutinerna för hur de ska hantera sådana här olyckor, säger Pelle Andersson.

Han ser trots allt en positiv utveckling, där han tycker att Transportstyrelsen visat mer intresse och börjat lyssna mer.

– Vi har bättre kontakt nu, tycker jag. Och så har vi några gemensamma arbetsgrupper, så lite händer ju. Men det är mycket viktigt att det inte händer igen att de missar så här vid arbetsplatsolyckor.

På Transportstyrelsen har man tagit till sig av kritiken, även om man anser att den inte är helt rättvisande.

– Att det skulle vara ett mönster håller jag inte riktigt med om. I det här fallet fastnade informationen hos oss eftersom rederiet inte ringde in den riktiga vägen och då fick inte den ansvariga reda på vad som hänt, säger Rolf Lindström, sektionschef på Transportstyrelsen.

Borde ni inte ha rutiner som gör att information inte fastnar?

– Jo, vi har tagit till oss av kritiken och ser nu över såväl våra interna rutiner som informationen ut till rederierna. Men vi är ingen blåljusmyndighet. Både rederiet och räddningstjänsten gjorde allt precis rätt efter olyckan och då vet jag inte riktigt vad vi skulle göra där, i stundens hetta.

Ni är tillsynsmyndighet för arbetsmiljön ombord och i era instruktioner står det att ni ska ni ju utreda olyckor på plats.

– Ja, absolut, vi ska samla in information på plats. Och nu ser vi över vad vi ska göra och hur.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Avtalskonferens

Möten där lokala förtroendevalda och Sekos förhandlingsombudsmän diskuterar och prioriterar vilka krav man ska ställa i kollektivavtalsförhandlingarna avtalsområde för avtalsområde.