Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Trafikverket vill ha bättre koll på järnvägen Foto: Per-Erik Björkman
Nyhet

Trafikverket vill sköta en del av underhållet i egen regi

Trafikverket tycker att det är bättre att permanent återta en del av underhållet i egen regi än att göra det i ett par testområden under begränsad tid. På så sätt får man bättre koll på anläggning och undviker osäkerhet på marknaden.

27 februari 2017 15:30

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda olika åtgärder för att sköta mer järnvägsunderhåll i egen regi. I fredags lämnades slutrapporten till regeringen där Trafikverket bland annat har tittat på hur man ska kunna bedriva underhåll i egen regi. I regeringsuppdraget stod det att man skulle titta på minst två avgränsade områden där man skulle sköta underhållet för att sedan kunna jämföra med upphandlat underhåll.

Men i slutrapporten lägger Trafikverket fram ett alternativt förslag, som innebär att man permanent återta en del av underhållet i stället för att driva det som pilotprojekt.

­– Vi ser det som ett tydligare alternativ. Då vet alla vad som gäller och kan anpassa sig efter det. Om man driver pilotprojekt kan det uppstå osäkerhet om vad som kommer hända efter och man kan skrämma bort entreprenörer från marknaden, säger Bo Vikström på Trafikverket som lett utredningsarbetet.

Slutsatsen är att det är bra med visst underhåll i egen regi, eftersom Trafikverket på så sätt får bättre koll på vad underhållsarbetet innebär och därmed blir en bättre beställare. Här har myndigheten gjort en viss omsvängning då man tidigare ansett att allt underhåll bör upphandlas.

– Man kan nog säga att vi svängt lite i den frågan. Nu ser vi fördelen med att ha en viss del i egen regi, just för att bli en bättre beställare, säger Bo Vikström.

Enligt honom skulle det handla om 10-15 procent av det totala underhållet som skulle skötas av Trafikverket. Det motsvarar den andel som skulle drivas som pilotprojekt, enligt regeringens uppdrag.

– Det måste vara tillräckligt stort för att ha effekt, men inte så stort att vi tar för mycket marknadsandelar.

Seko, som tidigare förespråkade pilotförsök, håller nu med om att det är bättre med en permanent lösning. Anledningen är att Trafikverket menar att pilotprojekten måste pågå i 10 års tid för att kunna utvärderas. Detta skulle då under lång tid påverka marknaden och skapa en osäkerhet om framtiden.

Men Kristoffer Thonäng, utrederar på Seko, förordar en mycket större andel än den Trafikverket föreslår.

– Det måste bli en betydande del som körs i egen regi för att få kontroll över anläggningen. Infranord är ju ett statligt ägt bolag och de har ungefär 50 procent av marknaden, så en sådan andel skulle ju inte påverka marknaden för de privata bolagen.

Trafikverket hade också i uppdrag att utreda hur man ska genomföra kontroller för att upptäcka behov av underhållsinsatser i järnvägen och sköta leveransuppföljning i egen regi, det vill säga kontrollera att entreprenörerna lever upp till kraven i sina kontrakt.

Något som redan har redovisats och hunnit bli regeringsbeslut.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.