Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Trafikverket vill ha bättre koll på järnvägen Foto: Per-Erik Björkman
Nyhet

Trafikverket vill sköta en del av underhållet i egen regi

Trafikverket tycker att det är bättre att permanent återta en del av underhållet i egen regi än att göra det i ett par testområden under begränsad tid. På så sätt får man bättre koll på anläggning och undviker osäkerhet på marknaden.

27 februari 2017 15:30

I somras gav regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda olika åtgärder för att sköta mer järnvägsunderhåll i egen regi. I fredags lämnades slutrapporten till regeringen där Trafikverket bland annat har tittat på hur man ska kunna bedriva underhåll i egen regi. I regeringsuppdraget stod det att man skulle titta på minst två avgränsade områden där man skulle sköta underhållet för att sedan kunna jämföra med upphandlat underhåll.

Men i slutrapporten lägger Trafikverket fram ett alternativt förslag, som innebär att man permanent återta en del av underhållet i stället för att driva det som pilotprojekt.

­– Vi ser det som ett tydligare alternativ. Då vet alla vad som gäller och kan anpassa sig efter det. Om man driver pilotprojekt kan det uppstå osäkerhet om vad som kommer hända efter och man kan skrämma bort entreprenörer från marknaden, säger Bo Vikström på Trafikverket som lett utredningsarbetet.

Slutsatsen är att det är bra med visst underhåll i egen regi, eftersom Trafikverket på så sätt får bättre koll på vad underhållsarbetet innebär och därmed blir en bättre beställare. Här har myndigheten gjort en viss omsvängning då man tidigare ansett att allt underhåll bör upphandlas.

– Man kan nog säga att vi svängt lite i den frågan. Nu ser vi fördelen med att ha en viss del i egen regi, just för att bli en bättre beställare, säger Bo Vikström.

Enligt honom skulle det handla om 10-15 procent av det totala underhållet som skulle skötas av Trafikverket. Det motsvarar den andel som skulle drivas som pilotprojekt, enligt regeringens uppdrag.

– Det måste vara tillräckligt stort för att ha effekt, men inte så stort att vi tar för mycket marknadsandelar.

Seko, som tidigare förespråkade pilotförsök, håller nu med om att det är bättre med en permanent lösning. Anledningen är att Trafikverket menar att pilotprojekten måste pågå i 10 års tid för att kunna utvärderas. Detta skulle då under lång tid påverka marknaden och skapa en osäkerhet om framtiden.

Men Kristoffer Thonäng, utrederar på Seko, förordar en mycket större andel än den Trafikverket föreslår.

– Det måste bli en betydande del som körs i egen regi för att få kontroll över anläggningen. Infranord är ju ett statligt ägt bolag och de har ungefär 50 procent av marknaden, så en sådan andel skulle ju inte påverka marknaden för de privata bolagen.

Trafikverket hade också i uppdrag att utreda hur man ska genomföra kontroller för att upptäcka behov av underhållsinsatser i järnvägen och sköta leveransuppföljning i egen regi, det vill säga kontrollera att entreprenörerna lever upp till kraven i sina kontrakt.

Något som redan har redovisats och hunnit bli regeringsbeslut.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.