I en debattartikel i Trelleborgs Allehanda går Sjöfolksordföranden till storms mot kortsiktiga redare och visionslösa politiker.

Inför tonnagebeskattning är främsta uppmaningen till politikerna. Medan redarna ska sluta stirra sig blinda på besättningskostnaderna.

Som Sekotidningen tidigare skrivit har rederiet TT-Line bytt rutt på sin färja Nils Dacke, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen. Samtidigt passade rederiet på att sparka den svenska besättningen och flagga om fartyget till polsk flagg. Något som Seko sjöfolk motsätter sig, med stöd från sjöfolksförbund i andra länder.

– Våra polska vänner är inte glada för det här. De vill ju inte ha jobben under de här förutsättningarna och de tycker det är förnedrande att den polska besättningen har en lön som motsvarar 30 procent av vad den svenska hade, säger Kenny Reinhold.

Sedan tio år tillbaka har Seko en överenskommelse med finska och estniska sjöfacken om att komma överens om vilka avtal som ska gälla på fartyg som går mellan dessa länder. Nu har man gjort en liknande uppgörelse med tyska och polska facken.

– Vi kanske har förlorat det första slaget om Nils Dacke, Dackefejden höll jag på att säga. Men vi ger inte upp och vi kommer vinna kriget om Östersjön i och med de kontakter vi nu byggt upp med förbunden i de andra länderna, säger Kenny Reinhold.

Tidigare har Finnlines och Viking Line flaggat ut färjor till Finland. Då har skälet varit att kunna ta del av den finska tonnagebeskattningen fullt ut.

­­ – Hade vi haft det i Sverige också hade de förmodligen flaggat över alla sina fartyg hit i stället.

Men att välja polsk flagg ser Kenny Reinhold inga fördelar med, förutom lägre besättningskostnader.

– Förmodligen tror de att de ska komma undan oss och det tyska facket, men det gör de inte nu när vi har polackerna med oss.