Det meddelade Norrtågs styrelse igår måndag. Norrtåg ägs av de fyra nordligaste länstrafikbolagen och är beställare av regiontrafik mellan Sundsvall och Kiruna.

Hittills är det Botniatåg, samägt av SJ och Arriva, som kört trafiken och Mantena i Umeå som skött underhållet.

För personalen på Botniatåg blir övertagandet odramatiskt, enligt Mats Gustafsson vd på Tågkompaniet.

-Vi avser att tillämpa bestämmelserna om övergång av verksamhet i lagens om anställningsskydd. Personalen kommer inte att märka det på något mer sätt än att det blir nya uniformer och ny arbetsledning, säger han.

Euromaints vd Ove Bergkvist ger samma besked.

-Vi tar över den anvisade verkstaden i Umeå, säger han . Vi har sedan tidigare verkstad i Luleå och den verksamheten räddas nu kvar.

Kontraktet med Norrtåg skrivs under i slutet av juli, tror Mats Gustafsson.

-Vi har kollektivavtal med alla fack och när vi väl skrivit under kontraktet kommer allt att rulla på. Vi ska informera och skapa trygghet för personalen. Vi tror inte att det är bra att ställe till oreda när man tar över verksamheter, säger han.

Tågkompaniet vann upphandlingen genom att ha ett något lägre pris än övriga anbudsgivare och enligt uppgift högre poäng på kvalitet.

Hur klarar ni det?

-Jag tror att det beror på att vi är ett litet företag, vi är mer effektiva och fokuserade på det vi gör. Så kanske vi inte har så stora krav på vinst, säger Mats Gustafsson.

Sekos ombudsman Torgny Larsson säger att det än så länge är för tidigt att säga vad det innebär för personalen att Tågkompaniet och Euromaint tar över Norrtågs trafik.

-Vi kommer att ha möten med de nya företagen efter semestrarna, säger han.

Tågkompaniet bildades 1999 och kör i dag Tåg i Bergslagen, X-trafik och regiontrafik i Värmland.