Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Järnvägsunderhåll

Svårt att spåra pengarna

Aldrig förr har det satsats så mycket på drift och underhåll av järnvägen som nu. Hur pengarna sedan används är en fråga som är svår att besvara.

14 februari 2014 15:47

Regeringen pumpar in pengar i Trafikverket att användas till drift och underhåll av järnvägen. Samtidigt varslar järnvägsentreprenörerna om uppsägningar, över 700 det senaste året, och menar att kontrakten blir färre.

Trafikverket kontrar då med att entreprenörerna fakturerade för 600 miljoner kronor mer 2013 än året före.

Men vart tar pengarna vägen?

Enligt järnvägsingenjören Per Corshammar försvinner en oproportionerligt stor andel i ett administrativt töcken. Av 100 kronor instoppade i Trafikverket hamnar bara 18 kronor i spåret. Mycket går åt till administration och kringtjänster. Men även väntan – I Sverige är det så trångt på spåren att det är svårt för banteknikerna att komma åt banan för att arbeta.

– Den produktiva tiden i spåret ligger runt 20 procent, medan i Europa i övrigt ligger andelen på 50 procent och i Japan på 100. Där stänger man spåren sex timmar på natten och så jobbar man på.

Men Per Corshammars siffror har några år på nacken. Och när Sekotidningen försöker hitta någon med färskare uppgifter visar det sig vara svårt, om inte omöjligt.

Ulla Juntti är järnvägsforskare på Luleå tekniska universitet. Enligt henne har det blivit mycket svårare att följa pengarna efter 2010 då Trafikverket bildades.

– Banverket hade en tydligare redovisning av hur pengarna fördelades. Man hade också fler kvalitetsmätningar som redovisades. Så det har blivit mycket svårare att följa upp verksamheten i dag.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd framhåller gärna att den nuvarande regeringen satsar mångdubbelt mer på järnvägen än tidigare regeringar. Så är det onekligen, men samtidigt har tågresandet ökat i ungefär samma takt (Se diagram här intill).

– Men om antalet anmälda fel, förseningar och så vidare inte blir färre trots att man får så mycket mer pengar är det ju något som inte fungerar som det ska, säger Ulla Juntti.

Men Trafikverket hävdar att Per Corshammars uppgifter är felaktiga. Enligt verket är det 80– 85 kronor av 100 som går till förbättringar av infrastrukturen.

Men, menar Jörgen Lundström, ordförande på Seko Infranord, Trafikverket räknar på fel sätt.

– Med det upphandlingsförfarande som finns i dag går väldigt mycket till annat än spåret. Trafikverket räknar kostnaderna för hela processen med förfrågan, upphandling, överklagan, tilldelning, kontrakt, fakturatvister och så vidare.

Och på Trafikverket är den interna uppföljningen bristfällig. Man har till exempel inte någon skriftlig redovisning av att entreprenörerna faktiskt utfört de åtgärder som ingår i kontrakten.

– Nej, men vi går löpande igenom vad som görs på våra byggmöten till exempel. Men skriftlig dokumentation är kanske något att tänka på, säger Per Kvick, som arbetar med upphandling av drift och underhåll på Trafikverket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Vi ska ta ledigt och skriva”

”Vi ska ta ledigt och skriva”

Jenny Wrangborg och David Ericsson får Sekos litteraturpris i Ove Allanssons namn och tog idag emot varsin check på 50 000 kronor. Båda ska använda pengarna till att ta ledigt och skriva. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Ny förbundsstyrelse

Efter viss palaver har Sekos kongress valt ny förbundsstyrelse, bestående av elva ordinarie ledamöter. Läs mer

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

”Flera hjärnor tänker bättre än en”

Att väljas till ordförande för Seko är att fyllas med en mängd känslor. Allt från stolthet och glädje till oro över de förväntningar som finns i organisationen. Läs mer

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Ny avtalssekreterare i hetluften direkt

Sekos nye avtalssekreterare Mats Ekeklint kommer rätt in i en pågående avtalsrörelse där det redan nästa vecka kan bli aktuellt att varsla om stridsåtgärder. Läs mer

”Jag har kommit hem”

”Jag har kommit hem”

Efter ett antal år på LO och hos Socialdemokraterna känner Gabriella Lavecchia att hon nu kommit hem. Sekos nyvalda vice ordförande brinner för organisering och förhandling. Läs mer

Valle Karlsson ny ordförande

Valle Karlsson ny ordförande

En enig kongress valde Valle Karlsson till ny förbundsordförande. Han tar över efter Janne Rudén som nu går i pension. Valle Karlsson har fram till idag varit förbundets avtalssekreterare. Läs mer

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Avtal

En överenskommelse mellan två parter, se även kollektivavtal.