Seko gillar det inte.

-Det är strejk och de aktuella båtarna, Waxholm 3 och Gustafsberg 7, är satta i blockad. Det betyder att inget arbete ska utföras på båtarna, säger Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk.

Han och två fackliga kolleger gick ombord på båtarna för att informera om konflikten och om möjligt övertyga de ansvariga att inte lämna kaj. Utan framgång.

– Entreprenören på Gustafsberg 7 hade vi en bra dialog med, men de valde ändå att köra iväg, säger Chang Strömberg.

Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega säger i en kommentar att Almega inte har en tanke på att ställa några båtar eller stoppa någon trafik.

-Vi berättar för våra medlemsföretag att Seko förfogar över sina medlemmar och att dessa inte får tvingas att arbeta, men det finns andra som kan arbeta.

Betyder det att ni letar efter folk som kan och vill arbeta på båtarna?

-Nej det gör vi inte, vi är rådgivare till företagen när de hör av sig till oss, säger Stefan Koskinen.

Seko har beslutat att än så länge inte vidta några åtgärder med anledning av att Strömma inte följer konfliktreglerna. Framöver kommer Sekos folk dock inte att gå ombord för att föra samtal.

-Det finns en risk att vi blir polisanmälda, vi är lockoutade och jag har exempelvis inte rätt att gå ombord på vilken båt som helst, säger Seko Sjöfolks ordförande Kenny Reinhold.
I slutet av veckan kommer Seko att summera vad som hänt och besluta om det finns något att gå vidare med.

Kenny Reinhold understryker att det hittills bara varit Strömma som brutit mot blockaden.

-Alla andra rederier har skött sig exemplariskt, säger han och får medhåll från Chang Strömberg.

När Sekotidningen mer Strömma om en kommentar hänvisar företaget till Almega.

-Alla frågor om konflikten ska Almega ta, säger Towe Varland, pressansvarig.