Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Satsa förebyggande så slipper vi tågstörningar, enligt järnvägsexperten Per Corshammar. Bilden är från urspårningen i januari utanför Stockholm. Foto: Seko Stockholm
Nyhet

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar.

13 mars 2014 16:55

År 1993 låg andelen förebyggande underhåll på cirka 85 procent, idag är den 10 procent. 1993 var antalet funktionsstörningstimmar 3000, i dag är de 27 000.

– 1998 gjorde man ett strategiskt felslut. Då kom en rapport från en konsult som varit i USA och sett att man där bara satsade på avhjälpande underhåll och att det fungerade utmärkt. Problemet är att där har man nästan bara godstrafik och då blir förutsättningarna helt annorlunda, säger Per Corshammar.

Han är järnvägsingenjör och utredningsexpert på Ramböll och ställde till med ett visst rabalder när debatten om järnvägsunderhållets ­– och Trafikverkets – brister diskuterade som mest i början av året.

Han har nu gjort en historisk genomgång av hur fördelningen mellan förebyggande och avhjälpande underhåll sett ut sedan 1993 och satt det i relation till antalet funktionsstörningstimmar. Och den visar alltså på ett mycket starkt samband.

Management by crisis kallar han Trafikverkets strategi att bara laga något när det gått sönder i stället för att sköta om det så det inte går sönder.

– Trafikverket ska inte spara pengar – de ska spendera. Man måste satsa på det förebyggande underhållet och på så sätt minska antalet funktionsstörningstimmar. Det blir billigare i längden, säger Per Corshammar.

Enligt hans beräkningar är den totala kostnaden för att byta ett spårväxeldriv fem gånger så hög om det görs först när den havererat jämfört med om man gör det planerat i förebyggande syfte. Mycket beroende på att man då slipper ifrån kostnader för tågstörningar.

Han hävdar också att underhållsarbetet var extremt ineffektivt. Bara 20 procent av underhållspengarna hamnar i reella åtgärder i spåret, resten går till administration och framför allt väntan. Eftersom det är så oerhört trångt i de svenska spåren kommer inte banarbetarna åt att jobba.

– Den produktiva tiden i spåret ligger runt 20 procent medan snittet i Europa ligger på 50 procent och i Japan på 100. Där stänger man spåren sex timmar på natten och så jobbar man på.

Men på Trafikverket säger man att det är tvärtom. Bara 20 procent går bort i upphandlingskostnader och 80 procent hamnar hos entreprenörerna, alltså i spåret enligt verket syn på saken. Men enligt Corshammar försvinner alltså det mesta av de pengarna i administration och väntan på spåråtkomst.

– Men jag tycker dessutom att 20 procent är väldigt dyrt för att leka affär, säger Per Corshammar. 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

S lovar nya järnvägsmiljarder

Vinner de rödgröna valet väntar nyinvesteringar i järnvägen på 27 miljarder kronor. 10 miljarder går till järnvägsunderhåll och 5 miljarder till underhåll av vägar. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Tema järnväg – Har säkerheten offrats?

Hur står det till med säkerheten vid spårarbeten? I år har ett trettiotal allvarliga incidenter rapporterats in vilket föranlett Haverikommissionen att titta närmare på järnvägsteknikernas arbetsmiljö. Sekotidningen har talat med olika aktörer i branschen för att få deras syn på problemet. Läs mer

Trafikverket: Vi chansar inte

– Trafikverket tummar aldrig på säkerheten vid upphandlingar. Läs mer