Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Städarna på pendeln sägs upp

Alla städare på pendeltåget i Stockholm har sagts upp. Det beskedet gav arbetsgivaren ISS två dagar före julafton. Man skyller på att MTR, som vann upphandlingen av pendeltågstrafiken, ska byta städentreprenör. Spontana strejker utbröt under några timmar när beskedet nådde de anställda.

5 januari 2016 11:35

Fakta

Pendelklubbens krav

Alla anställda på Pendeln ska erbjudas anställning på MTR eller av de underentreprenörer som ska sköta fordonsunderhåll och städning.

De kollektivavtal som idag finns tecknade med Stockholmståg, ISS och Alstom ska tas över av de nya företagen. Ur personalens synvinkel ska övergången till en ny arbetsgivare inte märkas på annat sätt än a loggan på uniformen byts ut.

Seko kommer inte att skriva på några avtal innan förhandlingarna är avslutade med alla tre företagen. Arbetsvillkor och anställningar för ALL personal på pendeln ska säkras först.

Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare meddelade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, att man säger upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Nu inväntar man de centrala förhandlingar som Pendelklubben begärt, som förmodligen kommer ske senare i januari. Så länge förhandlingarna pågår kan ISS inte verkställa beslutet om uppsägningar.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. Därför är det märkligt att ISS säger upp personalen.

Nu ligger bollen hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko, finns en preliminär överenskommelse med MTR om att påbörja förhandlingarna i januari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan.

I ett brev till de anställda, som Sekotidningen tagit del av, skriver ISS att det inte finns några hinder för verksamhetsövergång bara för att man sagt upp personalen:
”Om MTR eller annan entreprenör tar över hela vår pendeltågsverksamhet kommer arbetsbrist enbart gälla för de medarbetare som tackar nej till att gå över till ny arbetsgivare.”

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar och man har lovat att återkomma.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko säger ja till flexpension

Seko säger ja till flexpension på telekomområdet. Det står klart sedan Seko och Almega tecknat ett avtal om högre pensionsavsättning tjänstepensionen för 4 500 medlemmar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tar strid om hyvling på Postnord

Postnord tänkte skära ner arbetstiden för de anställda på postterminalen i Umeå. Alla heltider skulle omvandlas till deltider, på 80 procent. Efter centrala förhandlingar ser det något ljusare ut. Läs mer

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Regeringen vill skrota Lex Laval

Facket ska kunna kräva svenska kollektivavtal av utländska företag med utstationerad arbetskraft i Sverige. Det är innebörden i den proposition som regeringen lägger fram i veckan. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko växlar krav med KFS

Seko växlar krav med KFS

Löneökningar på 2,8 procent, med ett krontal på 672 kronor kräver Seko av KFS för energibranschen. Andra viktiga frågor är övertidsersättningar och beredskap. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

AD tar upp ob för tågvärdar i höst

Först i oktober i år blir det huvudförhandling i tvisten om tågvärdar på Transdev har rätt till ob-ersättning vid tjänstgöringsfritt uppehåll vid bortastation. Seko stämde Transdev till Arbetsdomstolen i augusti förra året. Läs mer

Seko och Fastighets allt närmare

Arbetet med att bilda ett gemensamt förbund av Seko och Fastighets fortsätter. Det har de båda förbundsstyrelserna beslutat idag. Läs mer

Brakförlust för Postnord

Brakförlust för Postnord

Postnord gör en förlust på en miljard fjärde kvartalet 2016. Främsta anledningen påstås vara den danska delen, där digitaliseringen slagit hårt mot brevverksamheten. Nu väntar kraftiga nedskärningar i den danska personalstyrkan. Läs mer

Bomblarmet avblåst

Polisen hittade inga farliga föremål ombord på de två MTR-tåg som bombhotades igår. Avspärrningarna hävdes och trafiken kom igång i går kväll. Läs mer

Nu får hon skadestånd

Nu får hon skadestånd

På natten den 15 januari 2013 kör ett förarlöst tåg på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändhållplatsen och kraschar in i ett bostadshus. Arriva ska nu betala 20 000 kronor till städerskan som fanns ombord. Läs mer

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

För ett år sedan ”kraschade” brevbäraren Carina Östermans högra axel. Då hade hon haft ont i flera månader och kämpat sig igenom arbetsdagarna. När hon inte längre kunde lyfta armen sökte hon hjälp på vårdcentralen. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.