Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Städarna på pendeln sägs upp

Alla städare på pendeltåget i Stockholm har sagts upp. Det beskedet gav arbetsgivaren ISS två dagar före julafton. Man skyller på att MTR, som vann upphandlingen av pendeltågstrafiken, ska byta städentreprenör. Spontana strejker utbröt under några timmar när beskedet nådde de anställda.

5 januari 2016 11:35

Fakta

Pendelklubbens krav

Alla anställda på Pendeln ska erbjudas anställning på MTR eller av de underentreprenörer som ska sköta fordonsunderhåll och städning.

De kollektivavtal som idag finns tecknade med Stockholmståg, ISS och Alstom ska tas över av de nya företagen. Ur personalens synvinkel ska övergången till en ny arbetsgivare inte märkas på annat sätt än a loggan på uniformen byts ut.

Seko kommer inte att skriva på några avtal innan förhandlingarna är avslutade med alla tre företagen. Arbetsvillkor och anställningar för ALL personal på pendeln ska säkras först.

Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare meddelade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, att man säger upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Nu inväntar man de centrala förhandlingar som Pendelklubben begärt, som förmodligen kommer ske senare i januari. Så länge förhandlingarna pågår kan ISS inte verkställa beslutet om uppsägningar.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. Därför är det märkligt att ISS säger upp personalen.

Nu ligger bollen hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko, finns en preliminär överenskommelse med MTR om att påbörja förhandlingarna i januari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan.

I ett brev till de anställda, som Sekotidningen tagit del av, skriver ISS att det inte finns några hinder för verksamhetsövergång bara för att man sagt upp personalen:
”Om MTR eller annan entreprenör tar över hela vår pendeltågsverksamhet kommer arbetsbrist enbart gälla för de medarbetare som tackar nej till att gå över till ny arbetsgivare.”

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar och man har lovat att återkomma.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förarlös tunnelbana år 2025

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko och Fastighets utreder samgående

Sekos och Fastighets styrelser har beslutat gå vidare och utreda ett samgående mellan förbunden. Förbunden börjar med att utreda avgiftssystemet. Läs mer

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Arbetsplatsen
De sätter säkerheten främst

De sätter säkerheten främst

Omväxlande och varierat med felsökning, reparationer och underhåll. Det är det bästa med jobbet, tycker tågteknikerna på Mantenas underhållsdepå. Och numera står säkerheten högt i kurs i Hagalund. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI