Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Städarna på pendeln sägs upp

Alla städare på pendeltåget i Stockholm har sagts upp. Det beskedet gav arbetsgivaren ISS två dagar före julafton. Man skyller på att MTR, som vann upphandlingen av pendeltågstrafiken, ska byta städentreprenör. Spontana strejker utbröt under några timmar när beskedet nådde de anställda.

5 januari 2016 11:35

Fakta

Pendelklubbens krav

Alla anställda på Pendeln ska erbjudas anställning på MTR eller av de underentreprenörer som ska sköta fordonsunderhåll och städning.

De kollektivavtal som idag finns tecknade med Stockholmståg, ISS och Alstom ska tas över av de nya företagen. Ur personalens synvinkel ska övergången till en ny arbetsgivare inte märkas på annat sätt än a loggan på uniformen byts ut.

Seko kommer inte att skriva på några avtal innan förhandlingarna är avslutade med alla tre företagen. Arbetsvillkor och anställningar för ALL personal på pendeln ska säkras först.

Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare meddelade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, att man säger upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Nu inväntar man de centrala förhandlingar som Pendelklubben begärt, som förmodligen kommer ske senare i januari. Så länge förhandlingarna pågår kan ISS inte verkställa beslutet om uppsägningar.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. Därför är det märkligt att ISS säger upp personalen.

Nu ligger bollen hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko, finns en preliminär överenskommelse med MTR om att påbörja förhandlingarna i januari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan.

I ett brev till de anställda, som Sekotidningen tagit del av, skriver ISS att det inte finns några hinder för verksamhetsövergång bara för att man sagt upp personalen:
”Om MTR eller annan entreprenör tar över hela vår pendeltågsverksamhet kommer arbetsbrist enbart gälla för de medarbetare som tackar nej till att gå över till ny arbetsgivare.”

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar och man har lovat att återkomma.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.