Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Städarna på pendeln sägs upp

Alla städare på pendeltåget i Stockholm har sagts upp. Det beskedet gav arbetsgivaren ISS två dagar före julafton. Man skyller på att MTR, som vann upphandlingen av pendeltågstrafiken, ska byta städentreprenör. Spontana strejker utbröt under några timmar när beskedet nådde de anställda.

5 januari 2016 11:35

Fakta

Pendelklubbens krav

Alla anställda på Pendeln ska erbjudas anställning på MTR eller av de underentreprenörer som ska sköta fordonsunderhåll och städning.

De kollektivavtal som idag finns tecknade med Stockholmståg, ISS och Alstom ska tas över av de nya företagen. Ur personalens synvinkel ska övergången till en ny arbetsgivare inte märkas på annat sätt än a loggan på uniformen byts ut.

Seko kommer inte att skriva på några avtal innan förhandlingarna är avslutade med alla tre företagen. Arbetsvillkor och anställningar för ALL personal på pendeln ska säkras först.

Den 8 december kom tilldelningsbeslutet från SL som innebär att det Hongkongbaserade företaget MTR kommer driva pendeltågsverksamheten i Stockholm från den 11 december 2016.

Två veckor senare meddelade ISS, som sköter städningen av vagnar och stationer, att man säger upp samtliga 143 anställda på pendeln på grund av arbetsbrist från den 10 december.

När beskedet kom utbröt spontana strejker under några timmar på tisdagen och onsdagen.

– Folk var upprörda och det uppstod en arbetsvägran som vi nu fått löneavdrag för. Folk är väldigt oroliga för vi vet inte vad som kommer att hända, säger Freddy Soto som är anställd på ISS och sitter i styrelsen för Seko Pendelklubben.

Nu inväntar man de centrala förhandlingar som Pendelklubben begärt, som förmodligen kommer ske senare i januari. Så länge förhandlingarna pågår kan ISS inte verkställa beslutet om uppsägningar.

Frågan är om operatörsbytet är en så kallad verksamhetsövergång, vilket innebär att all personal följer med till den nya entreprenören.

Enligt Rainer Andersson i Pendelklubbens förhandlingsdelegation är det solklart.

– SL pekar med hela handen i upphandlingsunderlaget: det är en verksamhetsövergång och då ska personalen följa med. Därför är det märkligt att ISS säger upp personalen.

Nu ligger bollen hos MTR, som kommer att anlita ett annat företag, Reneriet, för städning av vagnar och stationer. Om MTR:s tolkning är att det handlar om verksamhetsövergång behöver det inte bli några problem för de som idag är anställda på ISS.

Men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Det är att SJ, som kom tvåa i upphandlingen och äger den nuvarande operatören Stockholmståg, har överklagat tilldelningsbeslutet. Därför finns också en oro för vad som händer om den processen medför att trafikstarten blir försenad.

– Blir vi då timanställda eller visstidsanställda till den nya operatören tar över? Då har vi inte våra tillsvidareanställningar kvar och får kanske inte följa med till den nya operatören, säger Freddy Soto.

Enligt P-O Fällman, ombudsman på Seko, finns en preliminär överenskommelse med MTR om att påbörja förhandlingarna i januari.

– Vi kommer vara tydliga med att det i upphandlingsunderlaget står att det handlar om en verksamhetsövergång. Sedan är ju frågan om vi kommer föra de diskussionerna med MTR eller SJ. Problemet är att en överklagan kan ta lång tid att behandla, så det kan dröja innan vi får besked i den frågan.

I ett brev till de anställda, som Sekotidningen tagit del av, skriver ISS att det inte finns några hinder för verksamhetsövergång bara för att man sagt upp personalen:
”Om MTR eller annan entreprenör tar över hela vår pendeltågsverksamhet kommer arbetsbrist enbart gälla för de medarbetare som tackar nej till att gå över till ny arbetsgivare.”

Sekotidningen har sökt ISS för en kommentar och man har lovat att återkomma.

mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Trafikverket vill ha pokémonfria zoner

Det omåttligt populära mobilspelet Pokémon go tycks få folk att tappa omdömet. De små djuren jagas runt om i hela världen, ibland med fara både för eget och andras liv. Nu vill Trafikverket inrätta Pokémonfria zoner kring järnvägar och motorvägar. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Kritik av Trafikverkets upphandlingar

Lägsta pris i stället för kvalitet gör livet farligare för väg- och spårarbetare. Ställ säkerhetskrav redan i upphandlingsfasen och utöka antalet arbetsplatskontroller. Det är några av rekommendationerna till Trafikverket i en rapport från VTI. Läs mer

Strukton frias från dödsolycka

Strukton rail har inte något ansvar för dödsolyckan i Kimstad utanför Norrköping för sex år sedan. Norrköpings tingsrätt friar företaget som därmed inte behöver betala företagsboten på fem miljoner kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Otrygga anställningar – en fråga om makt

För att komma tillrätta med de otrygga anställningarna måste den svenska arbetsmarknaden politiseras, maktbalansen ändras och arbetslösheten minska. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

”Kollegerna är det bästa”

”Kollegerna är det bästa”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Allt värre vara vägarbetare

Allt värre vara vägarbetare

Hastigheten på vägarna ökar, också hastigheten förbi vägarbetsplatser. Med det ökar olycksrisken. Tillbuden och olyckorna blir fler och åtta vägarbetare av tio oroar sig. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

Nytt avtal för kommunikation

Seko har tecknat avtal för bransch Kommunikation med Almega. Det rör omkring 15.000 medlemmar som arbetar inom post- och flygområdet.  Läs mer

Parterna har växlat yrkanden på staten

Idag har parterna på statens områden växlat sina avtalskrav. Seko kräver bland annat ökad anställningstrygghet. Arbetsgivarverket vill ha tillsvidareavtal och lönesättande samtal. Läs mer

EU försenar tonnageskatt

Denna vecka skulle riksdagen ha tagit beslut om införandet av ett svenskt tonnageskattesystem. Nu sätter EU käppar i hjulet och menar att det svenska förslaget är ett hot mot den fria rörligheten, trots att konstruktionerna är godkända i andra länder. Läs mer

Två nya i LO:s ledning

I dag måndag avslutas LO-kongressen och en delvis ny ledning tar över. Ingela Edlund lämnar posten som andra vice ordförande och återgår till sin tjänst på Seko. Hon ersätts av Berit Müllerström från Kommunal. Läs mer

LO-kongressen: Bort med allmän visstid ur Las.

LO-kongressen gick på Sekos linje och ställde sig bakom kravet att LO ska arbeta för att allmän visstidsanställning ska tas bort ur lagen om anställningsskydd. Läs mer

Arbetsplatsen
Här är vägen in i Sverige

Här är vägen in i Sverige

I centrala Göteborg ligger arbetsförmedlingens etableringskontor. Hit kommer de som fått uppehållstillstånd för att slussas in på arbetsmarknaden. Där kan de få hjälp av Sekomedlemmarna Jonathan Karlsson och Khawlah Abbassi. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.