Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sonja Flaten städar nattåg Foto: Tommy Andersson
Reportage

Smutstvätten stridsfråga på nattågen

Att städa efter resenärerna på nattågen är ett ofta tungt och slitsamt jobb. Arbetsgivaren Sodexo anser att arbetsmiljöproblemen är lösta, men får mothugg direkt. – Åtgärderna är bara bullshit, säger tågstädaren Sonja Flaten.

18 december 2013 16:37

Sonja Flaten vrider kroppen en aning och går med vänster axel framåt. Hon ska hämta en säck med smutsiga lakan och handdukar i andra änden av sovvagnen.

Sonja drar linnesäcken efter sig, lite snett mot fönstret. Nålfiltsmattan på golvet tar emot. Byltet fastnar i dörrar och prång.

Men Sonja Flaten strävar vidare, genom sovvagnar och liggvagnar. Alla linnesäckar ska samlas i ett godsutrymme näst längst bak i tåget.

Efter en stund är Sonja tillbaka. Hon tar en bunt rena lakan, går nu med höger axel vriden framåt och lägger nytt linne i de tömda kupéerna. Hon går samma runda en gång till, med påslakan, och ännu en med handdukar.

– Jag måste variera ställningen, det går inte att gå rak i ryggen genom korridoren på förstaklassvagnen, inte ens tomhänt, den är så smal, säger Sonja Flaten.

ArbetsförhållandenSonja och kollegan Lillian Lian städar sov- och liggvagnar på SJ:s nattåg 92 som kommit till slutstationen Östersund på morgonen. Städningen sker vid Duveds station, tio mil västerut. Dit tar sig Sonja och Lillian från andra sidan gränsen till Norge med tåg eller bil. Idag valde de tåget från Storlien.

Snön har lagt sig tillrätta över det lilla samhället Duved och det biter i kinderna när vinden tar i. Fjällen runt om är bara delvis vita och någon mil österut är det barmark. Landsvägen går strax utanför samhället.

Duved har kyrkan mitt i byn, är liksom Åre en välbesökt vinterort, kanske lite lugnare.

Den minimala tågstationen snyggades till och fick utsmyckning av lokalbefolkningen för ett par år sedan. Allt skedde under parollen ”Duved tycker om dig” och var en protest mot att stationen fått förfalla.

I november är det lågsäsong för skidåkning i Årefjällen och tåget har ”bara” fem vagnar. Senare i vinter blir tågen nästan tre gånger så långa, upp till 14 vagnar.

– Vi är två som städar det korta tåget, senare är vi nog fyra ordinarie, säger Sonja Flaten, plus några timanställda.

Det är förstaklassvagnen som har den väldigt smala korridoren. Bra för de passagerare som kan betala för lite bredare kupé och egen dusch. Mindre praktiskt för den som städar.

Övriga vagnar i tåget har lite mer korridorutrymme, men där är det istället fler bäddar och mer linne att ta hand om. Under en arbetsdag kan Sonja och Lillian fylla och släpa ett tjugotal säckar.

Ändå är linnet bara en del av arbetet. De två kollegerna ska dessutom plocka undan skräp och bära ut sopsäckar till en container framför stationshuset. Fylla på vatten, tvål och schampo i kupéer och duschrum. Dammsuga och torka golv och inredning. Göra rent duschrum och toaletter. Bädda nytt i sängarna, lägga fram handdukar. Byta destinationsskyltar på varje ytterdörr. Och felrapportera.

Sonja och Lillian Lian har arbetat länge med tågstädning. Lillian sedan 1984 med samma jobb: sov- och liggvagnar. Sonja har sammanlagt femton år i branschen, med olika typer av tåg.

Just nu är de anställda av Sodexo som vann SJ:s upphandling av nattågsstädning- en 2012 och då tog över verksamheten från ISS/Trafficare.

Lillian Lian har fyllt 65 år och går ner på halvtid i december. Hon är på väg att gå i pension och börjar trappa ner.

Lillian är tacksam för att hon och kollegerna, ”ett gäng gamla tanter”, fick gå med över till Sodexo.

För att Sonja Flaten ska bli helt nöjd behövs dock förbättringar av arbetsmiljön på tågen.

– Vi har fått ett jobb att städa tågen och det är vi tacksamma för, men när kollegerna kommer och säger till mig att det är tungt och jobbigt med linnesäckarna, måste jag ta tag i det som skyddsombud, säger Sonja.

Hennes främsta önskan är en, till synes enkel, åtgärd:

– Jag vill ha en kupé i varannan vagn där vi kan lägga säckarna med det smutsiga linnet. Idag måste vi släpa säckarna till ett enda godsutrymme i tåget, genom tunga dörrar och trånga passager, säger Sonja Flaten.

– Men det är tydligen ett omöjligt krav för Sodexo och SJ. Jag önskar att de kunde komma upp till oss och arbeta en dag så de får se hur vi har det, säger hon.

ArbetsförhållandenUnder många år städades nattågen i Storlien, ännu längre västerut, och då hade städarna hjälp av växlingspersonal som tog hand om linnet direkt vid varje vagn. Linnet fraktades sedan på lastbil till ett lokalt tvätteri.

Vid övergången till Sodexo försvann såväl växlingspersonal som det lokala tvätteriet. Idag fraktas smutstvätten tillbaka med tåget till Göteborg.

– Ingen verkar ha funderat över hur smutslinnet ska hanteras av oss som städar. Vi ska ta hand om det bara, säger Sonja Flaten.

Efter en skyddsrond för ett år sedan tog Seko upp problemet med de tunga linnesäckarna med Sodexo. Parterna kom, enligt facket, överens om att det skulle upplåtas ett utrymme i var tredje vagn för linnet.

Inget hände dock och Sekos regionala skyddsombud Roger Johansson valde i mars i år att gå till Arbetsmiljöverket för att få hjälp. Han lämnade in en begäran om åtgärder enligt arbetsmiljölagen. En så kallad 6:6 a).

Arbetsmiljöverket tog problemet på allvar, gjorde inspektion och kom fram till att ”det finns risker för belastningsrelaterade besvär i samband med hanteringen av använt sänglinne”. Sodexo lämnade in en handlingsplan som bland annat innefattade utbildning i ergonomi.

– Men där fanns ingenting om behovet av avlastningsplatser eller tekniska hjälpmedel, som var vårt krav, säger Roger Johansson. Arbetsgivaren och Arbetsmiljöverket lägger istället hela ansvaret på individen. Personalen får gå ergonomiutbildning och ska lösa problemen själva.

Trots fackets kritik beslutade Arbetsmiljöverket att nöja sig med Sodexos handlingsplan. De åtgärder företaget föreslagit ska följas upp.

Seko överklagar inte beslutet. Däremot kommer facket att ta initiativ till skyddsronder på samtliga orter med samma typ av städning som just nu utförs i Duved.

Det finns problem med tunga lyft i bland annat Kiruna.

– Vi kommer att göra besök på alla orter där det finns den här typen av hantering. När vi har gjort det sätter vi oss ner med Sodexo för att ta ett helhetsgrepp och få en lösning på samtliga orter, säger Roger Johansson.

Bo Öberg är arbetsmiljöinspektör i Östersund. Han håller med Seko om att det sannolikt behövs tekniska hjälpmedel för att minska belastningen i samband med linnehanteringen på tågen.

Å andra sidan, säger han, lägger sig Arbetsmiljöverket inte i hur problem löses, så länge personalen är nöjd.

– Och personalen är nöjd, säger Anders Höglund, operativ driftschef vid Sodexo.

Han anser att problemen i Duved är lösta. Personalen har fått utbildning, de ska arbeta med lättare linnesäckar och det kommer kärror som linnet kan köras i, på perrongen.

Den extra tid som behövs kommer SJ att betala för.

Men Sonja Flaten är inte alls nöjd. Hon tycker inte att det blivit ett dugg bättre sedan hon först tog upp frågan om linnesäckarna. Kärrorna som Sodexo skaffat tar bara en säck i taget, säger hon. Det finns inte tid att köra dem fram och tillbaka i snön på perrongerna.

Sodexo säger till Sekotidningen att ni ska få mer tid för arbetet. Det är väl bra?

– Det tror jag inte på förrän jag ser det, säger Sonja.

Hennes sammanfattning av åtgärderna är att de är ”bullshit”. Det de säger är bara vackra ord.

Ergonomiutbildningen var bra – men oanvändbar i ett långt, trångt tåg. Sonja återkommer till att det bara finns en lösning om linnet fortsatt ska köras till Göteborg.

– Vi behöver någonstans att lägga det smutsiga linnet så att vi slipper dra det genom tåget. Så enkelt är det.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Guling

Ett nedsättande namn för en anställd som inte är medlem i facket.