Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Intendenturpersonalen är mer sjukskrivna än andra sjömän. Sjöfartshögskolan håller på att ta reda på varför. Foto: Mikael Andersson
Nyhet

Slit till sjöss

Tunga tallrikar, svårstädade hytter och långa dagar med mycket stress. Det är några av problemen i intendenturens arbetsmiljö som leder till många och långa sjukskrivningar.

23 november 2016 15:14

 

Intendenturen är de som arbetar med service ombord på fartyg, kockar, servitörer, städare, butikspersonal med flera. Deras arbetsmiljö står i fokus för en studie som utförs på Sjöfartshögskolan i Kalmar.

Det började med att forskarna Cecilia Österman och Carl Hult skickade ut en enkät till ombordanställda. Tesen var att befälen skulle vara stressade över den administrativa bördan som lagts på dem.

– Men vi blev förvånade då det i stället visade sig att det var intendenturen som upplevde mest stress. När vi tittade på det tillsammans med Försäkringskassan visade det sig att de stod för 60 procent av långtidssjukrivningarna ombord, säger Cecilia Österman.

cecilia_webb

Att däcks- och maskinpersonal är mindre drabbade tror hon kan ha flera orsaker.

– I maskinrummet kan man vara lite småkrasslig och jobba ändå. Men i kök och servering är det svårare, dels att du har kundmöten och måste vara ”fräsch”, och för mathantering finns det regler om att du inte får vara sjuk.

Just kundmötet skapar en extra påfrestning för intendenturen.

– Det ställs höga krav. De jobbar hela tiden på en scen kan man säga. De blir hela tiden bedömda och måste vara trevliga även att de inte alltid själva blir behandlade på samma sätt.

Men det finns flera faktorer bakom sjukskrivningarna, enligt Cecilia Österman. I många fall handlar det om förslitningsskador som skapar besvär i rörelseapparaten, axlar, leder, ländrygg och så vidare.

– De är ett tungt jobb. En servitris jag pratade med hade satt på sig stegräknare och det visade sig att hon gick över två mil varje pass. Tänk själv, det är ett halvt maraton – varje dag. Och det samtidigt som man bär en massa porslin.

För att ta reda på vad som ligger bakom sjukskrivningarna och hur man ska komma tillrätta med problemen har hon varit ute och åkt båt, deltagit i olika arbetsmoment, pratat med anställda, skyddsombud och chefer – såväl ombord som i land.

– Det finns en massa goda exempel och dem vill vi samla ihop, så vår rapport ska kunna användas som en handbok med konkreta tips.

I mångt och mycket verkar det handla om samverkan. Om såväl skyddsombud som personal involveras i allt från inköp av tallrikar över utformningen av taxfreebutiken till storleken på hytternas sängar så blir jobbet lättare och sjukskrivningarna färre.

Ta tallrikarna till exempel. Olika restauranger på en och samma färja har ofta olika koncept och porslinet handlas in med tanke på hur det ser ut och hur det passar in i konceptet.

– Men man glömmer att det är någon som ska bära dem, och inte bara en åt gången. Det finns tallrikar som väger upp mot 1,5 kilo – utan mat. Det blir väldigt många kilon som ska bäras fram och tillbaka mellan kök och restaurang, säger Cecilia Österman.

Hennes råd är då att låta de som berörs vara med i processen, testa och utvärdera. Ett gott exempel som hon lyfter fram är en färja där de skulle bygga om alla hytter. Då började de med en hytt och sedan fick städarna teststäda.

– Då visade det sig att sängen var lite för bred och att hörnen var lite för skarpa så det var lätt att göra illa sig. Då ändrade man på det innan man byggde om alla hytter.

Och så understryker hon vikten av att tänka på arbetsmiljöarbetet i alla moment.

– Det finns de som säger att arbetsmiljö bara handlar om sunt förnuft. Men det visar sig gång på gång att det sunda förnuftet inte alltid fungerar. Därför ska man ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Då vet alla vad och hur man ska göra i varje given situation.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Individuell lön

Lönen sätts för den enskilde anställde. I den bästa av världar sker detta genom att den anställdes erfarenheter och kunskaper värderas.