Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Skärgårdsupphandling godkänd i domstol

Förvaltningsrätten anser att upphandlingen av sjötrafik i Stockholm utförts korrekt. Direktupphandlingen som följde var förvisso otillåten men avtalet godkänns ändå. Men domen kommer att överklagas.

3 maj 2016 10:36

Förvaltningsrätten i Stockholm menar att upphandlingen inte brutit mot Lagen om offentlig upphandling (LOU). Domstolen har därför avslagit ansökningarna om överprövning av tilldelningsbeslutet där TRSM vann de två största områdena.

Det var bland andra Stockholms sjötrafik (SSAB), som förlorade samma områden, som överklagade beslutet. Dels på grund av att man ansåg att TRSM:s finansiella garantier var oklara men också att bolaget överdrivit sin kompetens.

– Vi kommer att överklaga till kammarrätten. Vi anser dessutom att förvaltningsrätten begått ett grovt rättegångsfel då den inte verkar ha läst skriftväxlingen särskilt väl, säger SSAB:s vd Anna Öberg.

Enligt henne har rätten inte alls tittat på kraven i upphandlingen där hon menar att TRSM missar fyra av fyra skallkrav.

– Det verkar vara en väldig skillnad på vilka krav som ställs på oss, en aktör med lång erfarenhet av sjötrafik, och en som tidigare ägnat sig åt en ganska misslyckad försäljning av presentkort, säger hon.

Som en följd av att den rättsliga processen kring tilldelningsbeslutet kunde dra ut på tiden, över trafikstart, valde Stockholms läns landsting att göra en direktupphandling med TRSM. SSAB ansåg att man i stället skulle förlängt deras kontrakt till frågan var avgjord i rätten.

Landstinget å sin sida ansåg att man gjort en korrekt tilldelning och därför direktupphandlade man med de vinnande entreprenörerna.

SSAB överklagade även direktupphandlingen och fick rätt, men till ingen nytta.

Domstolen konstaterar att landstinget genomfört en otillåten direktupphandling men att det funnits tvingande hänsyn till ett allmänintresse att avtalet ändå ska godkännas.

För att få göra en direktupphandling måste vissa krav vara uppfyllda: det måste var absolut nödvändigt, det måste råda stor brådska och det ska inte ha kunnat förutses att man hamnat i en sådan situation att en direktupphandling måste göras.

– Vi menar att landstinget hade kunnat förutse detta. Vi såg inte heller att det förelåg synnerliga skäl, som är nästa sak man tittar på. Därför kom vi fram till att direktupphandlingen var otillåten, säger rådman Maria Dahlberg på förvaltningsrätten i Stockholm.

Hur kan ett otillåtet avtal bli tillåtet ändå?

– För att man i nästa steg ska se om det finns tvingande hänsyn till allmänintresset. Och det tyckte vi fanns med tanke på att det är kollektivtrafik som många är beroende av. Alternativet hade varit att det inte fanns något avtal alls.

Men även detta ställer sig Anna Öberg kritisk till.

– Tvingande hänsyn uppstod ju bara för att man lät trafiken komma igång innan domen kom. Men vi klagar inte – vi överklagar.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Yrkande

Ett förhandlingskrav från arbetstagarparten.