I dag har personalen informerats om varslen. 17 resebutiker stängs, kvar blir bara butikerna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Arlanda. Man lägger även ned callcentret i Tranås, med drygt 100 anställda. Målet är att spara en miljard på tre år.

– Vi inleder förhandlingarna i morgon och ännu har jag inte sett några siffror så det är svårt att uttala sig och rimligheten i det här. Men det är klart att det är mycket tråkigt att så många drabbas, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Han tycker det är synd att så många resebutiker försvinner.

– Även om kunderna handlar mer på webben så fungerar ju resebutikerna även som kundservice vid störningar och liknande. Och det är på många större orter man lägger ner, som Karlstad, Linköping och Örebro till exempel.

Han har ännu inte fått det offentliga varslet men uppskattar antalet drabbade Sekomedlemmar till 130-140 personer, varav 90 på callcentret i Tranås.

– Enligt de uppgifter vi hittills fått berörs inga anställda på trafiksidan av varslet, säger Erik Johannesson.

I ett pressmeddelande motiverar SJ neddragningarna: ”Med ökande konkurrens på den avreglerade järnvägen måste SJ sänka sina kostnader med en miljard de kommande tre åren och öka den framtida konkurrenskraften. Förändrade köpbeteenden, där allt fler handlar sina biljetter i självbetjäningskanaler, minskar behovet av telefonservice via Contact Center. På fyra år har antalet inkommande samtal minskat med 44 procent, från 3,2 miljoner till 1,8 miljoner samtal.”

Resebutiker som stänger den 31 mars 2014

Alvesta, Borlänge, Enköping, Eskilstuna, Gävle, Hallsberg, Karlstad, Katrineholm, Köpenhamn, Linköping, Norrköping, Nyköping, Nässjö, Skövde, Uppsala, Västerås, Örebro och Östersund.