Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

SJ utmanas på poppis sträcka

Sedan 2010 har den svenska järnvägstrafiken varit helt avreglerade. Men det har dröjt ända till nu innan SJ på allvar utmanats på den mest populära sträckan, den mellan Stockholm och Göteborg.

15 oktober 2013 11:04

När Trafikverket skulle bestämma tågplanen för 2014 hade man en hel del att ta ställning till. Totalt sökte 48 företag om 7200 så kallade tåglägen, det vill säga tider i spår. Det motsvarar omkring 4000 tåg per dygn.

 – Det har varit lite stökigare än vanligt eftersom det är först nu som konkurrensen slagit igenom på ett sätt vi inte sett tidigare, säger Jonas Westlund, enhetschef Försäljning på Trafikverket.

Det är framför allt den lönsamma sträckan Stockholm ­– Göteborg som nu på allvar blir konkurrensutsatt. Andra operatörer har kört sträckan tidigare men det är först nu SJ:s snabbtåg utmanas. Det är MTR, som kör tunnelbanan i Stockholm, och nystartade Citytåg i Sverige som nu ska vara med och slåss om affärsresenärerna.

– Det blir väldigt trångt på spåren. Vi lade fram ett förslag, sedan fick operatörerna sätta sig ned och göra upp om de tider som krockade, säger Jonas Westerlund.

Citytåg i Sverige är alltså ett nystartat bolag som vill slå sig in på tågmarknaden. Ännu är inte allt på plats, men enligt företagets vd, Mattias Söderhielm, ska allt vara klart till trafikstarten i sommar.

– Vi håller just nu på att ta in pengar från våra investerare. Sedan ska vi skriva kontrakt med diverse företag rörande tågunderhåll och liknande, säger Mattias Söderhielm.

Trafikstart är satt till strax efter midsommar och först när den närmar sig kommer ombordpersonalen anställas. Men ett möte med Seko är redan inbokat i november.

– Självklart kommer vi ha kollektivavtal och följa de nivåer som finns i branschen. Det är vad vi har räknat på i våra kalkyler, säger Mattias Söderhielm.

Tågen, som hyrs in från Tyskland, kommer köra sträckan på ungefär samma tid som SJ:s snabbtåg, men med något lägre komfort. Därmed blir priset främsta konkurrensmedlet. Målgruppen är dels privatresenärer, för vilka priset är viktigast, dels kostnadsmedvetna affärsresenärer.

Andra nyheter i tågplanen är att Hector Rail kör mellan Sundsvall och Stockholm. Dessutom återupptar SJ trafiken mellan Malmö-Göteborg och i Skåne utökas trafiken med Pågatågstrafik mellan Markaryd-Hässleholm och mellan Kristianstad-Bromölla samt med Krösatågstrafik på sträckan Växjö-Alvesta-Hässleholm.

Tågplan 2014 träder i kraft den 15 december 2013 och gäller till den 13 december 2014.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Glädje över låglönesatsningen

Igår blev Seko och Almega överens om ett nytt treårigt avtal. Några av de klubbar som berördes direkt av konfliktvarslet säger att de så här långt är glada över låglönesatsningen. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.