Roger Patriksson är glad och nöjd så här dagen efter att spåravtalet är klart och strejken avblåst.

Under gårdagskvällen skickade han ut mejl till alla medlemmar om att de inte skulle strejka och Roger, som är en av två förhandlingsansvariga på Sekos klubb på SJ Götalandståg. Han gjorde allt för att det skulle gå snabbt, men han konstaterar att de sociala medierna var snabbare.

Glädjen är stor i Göteborg och särskilt över att Seko genom ett lokalt avtal på SJ Götalandståg  lyckats behålla villkoren från DSB-tiden. Lönerna är räddade, liksom fridagar och rätten att slippa jobba efter 19 dag före fridag och före 05 dag efter ledighet. Det handlade mycket om pengar men också om arbetsvillkor och värdighet.

-Vi har mått dåligt under det år som gått, känt oss som kostnadsställen istället för människor. Det som hänt nu är att vi visat att det inte går att köra med oss och att vi inte ger oss. SJ har tvingats gå med på våra krav, säger Roger Patriksson.

I dag är han nöjd och många medlemmar i klubben visar sin uppskattning när vi står mitt på Göteborgs central. De tackar och gratulerar, han får hejarop och klappar på axeln.

-Vilket bra jobb ni har gjort, säger en medlem som springer förbi ut mot tågen.

SJ vill inte ha Sekotidningen i personalens lokaler så vi får träffas i centralhallen, där det är fullt av folk. Lite av dagen före midsommar med många resenärer.

Ingen representant från arbetsgivaren vill träffa Sekotindingen. Beskedet bär ett nej tack till intervju.

Avtalet som slöts igår innebär att samtliga anställda på SJ Götalandståg, som nu återuppstår som dotterbolag, får behålla samma villkor som de hade när DSB Väst skötte trafiken. Just det som varit klubbens mål ända sedan Götalandståg tog över i maj 2012.

Det är några mindre förändringar, men i stort är avtalen identiska.

En viktig sak har varit pengarna och där nådde Seko hela vägen.

För flera av lokförarna och tågvärdarna som Sekotidningen talar med blir det nya avtalet en mycket konkret förbättring, omedelbart. 

Roby Hassanpour, tågvärd och timanställd, skrev ett nytt avtal för sim timanställning från och med den februari i år och tvingades då gå med på en lönesänkning. Nu återställs hennes lön och hon får dessutom del av löneökningen som kommer med det nya centrala avtalet.

-Gäller det nu?, frågar hon Roger Patriksson och han svarar, det gäller från och med 1 april, så  det blir en nätt summa retroaktivt.

-Härligt, säger Roby, som gärna hade gått ut i strejk men som är nöjd med att det inte blev av.

Stödde du strejkvarslet?

-Ja självklart. När facket säger att det är befogat så litar jag på det. Våra representanter har gjort ett fantastiskt bra jobb. Men det är skönt att vi slapp strejka.

Det verkar alla hålla med om i Göteborg. Självklart ville alla strejka om det hade behövts, men att slippa är lika skönt. Nu finns en chans till lugn och ro och tid att glädja sig över att det gick bra.

Lokföraren Rikard Pettersson som är på väg ut till sitt tåg säger att det inte hade varit bra gentemot resenärerna.

-Det här känns jättebra, säger han som är mest till freds med att få behålla fridagarna.

Det nya avtalet ger samma antal fridagar, 118 stycken, inklusive helger under ett år som DSB:s, men en nyhet är att det krävs en viss intjänandetid.’

-Vi tyckte att vi kunde gå med på det, säger Maud Kjellberg, ombudsman i Seko Väst och en av dem som förhandlat om Götalandståg.

Anders Torstensson, tågvärd, säger att det var synd att det måste gå så längt att det krävdes ett varsel. För hans egen personliga del innebär inte avtalet någon löneökning, men det stoppar en eventuell sänkning som hade kommit om SJ fått sin vilja igenom och tillämpat SJ:s eget avtal istället. Anders Torstensson tycker att företagen som lägger anbud på trafiken inte tar något ansvar på lång sikt och att det påverkar relationen till arbetsgivaren.

För tågvärden Sven Abrahamsson är konflikten ett sätt för Seko att visa vad systemet med offentlig upphandling leder till. En press nedåt på löner och villkor.

-Det är en mycket stor fråga, större än någon anar, tror han.

Kampen för villkoren fortsätter. Arbetsgrupper ska se över branschavtalet och samtidigt kommer flera upphandlingar att ske och nya operatörer kommer in och ska köra tåg. Under hösten ska Seko börja processen med att träffa lokalt avtal med MTR, som i dag kör tunnelbana i Stockholm och som ska köra tåg mellan Stockholm och Göteborg nästa år.

-Det blir en prövning, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ. Men nu vi har ju möjligheten att säga upp avtalet varje år och det ska vi inte dra oss för, säger han.

Besvikelsen över hur SJ har agerat i Göteborg och även på central nivå är stor.

Flera talar om att det behövs tid för att få tillbaka förtroendet.

I Stockholm gick det så lång att SJ tömde de anställdas postfack, låste upp med nyckel, på allt som hade med konflikten att göra.

-Fruktansvärt integritetskränkande, säger Erik Johannesson.