Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Osäkra vägjobb
Flaggvakter på Folkungagatan i Stockholm. I förgrunden Jill Staffansson, bakom henne systrarna Chris och Martina Norling. Foto: Jens Olof Lasthein
Reportage

Så ska vägarna bli säkra

Folkungagatan är en av Stockholms mest trafikerade gator med 20 000 fordon per dygn. Till det kommer cyklar och gångtrafikanter, vilket gör det extra svårt när det ska utföras gatuarbeten här – och det är flaggvakterna som får ta smällen när trafiken ska ledas om.

26 augusti 2016 13:31

En svart stadsjeep kommer i hög hastighet. När föraren ser Mar­tina Norling med en rödflag­ga i handen blockera högerfilen svänger han helt frankt över mot vänsterfilen i korsningen. Då kli­ver Martina in framför bilen och viftar med flaggan. I sista stund svänger den upp på en tvärgata utan att sakta ner.

– Han hade visst bråttom, sä­ ger Martina Norling lakoniskt.

Som flaggvakt gäller det att ha goda nerver, tjock hud och ett gott humör. Fräsmaskiner, vältar och lastbilar, alla med roterande saftblandare på taket, i ryggen, och en hel del aggressiva bilis­ter framför. Bussar och blåljus som ska släppas fram och så någ­ra lite för påstrukna festprissar på det, i alla fall när jobbet sker runt krogtäta Medborgarplatsen i Stockholm.

– Igår natt var det några som gick mellan asfaltläggaren och lastbilen med asfalt när den var på väg att backa upp mot lägga­ren. Omdömet försvinner ju på fyllan helt klart, säger Jill Staffans­son, som snart ska gå på sitt pass.

Hon jobbar sin andra säsong som flaggvakt. Resten av året bor hon i England och är snickare.

– Det här är ett väldigt bra som­marjobb och så kan jag komma hem och träffa familjen, säger hon.

Förutom den svarta stadsjeepen som försökte sig på en smitväg är det ändå relativt lugnt när Se­kotidningen besöker vägarbetet. Några bilar som tutar lite irriterat när en bilist stannar rådvillt mitt i en korsning, och några osäkra flanörer som undrar om det är ok att gå över gatan, är det mest dramatiska som händer.

Men det kan gå hett till, det vittnar alla flaggvakterna på Folkungagatan om. Även Johan­nes Jonsson som bara haft yrket i två dagar.

– Det här är tredje natten men jag har redan fått höra en hel del. Som att jag är dum i huvudet och så. Men de flesta lyssnar ju, 85– 90 procent kanske, resten kan bli riktigt förbannande.

Han berättar att en del bilister kör på, trots att han vinkar dem åt sidan.

– Men om man säger att deras bilar kan skadas, då brukar de lyssna. Så ibland småljuger man lite. Men framför allt gäller det att hålla sig lugn och inte ta åt sig.

Vi vandrar vidare i den ljusa som­markvällen, längs Folkunga­ gatan, bort mot den stora kors­ningen vid Renstiernas gata. Där står systrarna Martina och Chris Norling med sina flaggor.

Martina Norling skrattar näs­tan hela tiden. Även när hon be­ ättar om galna bilister som skriker och gapar, kastar saker och hotar med stryk.

– Ja du, det är inte många glada miner man möter i det här job­bet. Det är märkligt ändå för det är ju inte vårt fel att vägen är avstängd, men det är vi som står där och får ta all skit.

Hon blev stressad i bör­jan av allt som hände runt omkring, att hålla reda på både byggtrafiken och bilisterna runt omkring. Folk som skriker, gör obscena gester och går ur bilen och gapar.

– Då kunde jag börja gråta om nå­gon skrek åt mig. Men nu har jag vant mig och det är bara att skratta åt det. Jag känner mig aldrig rädd.

Men ibland blir det otäckt på riktigt.

– Häromdagen var det en last­bil som vägrade stanna fast jag viftade, och han vägrade svänga. Han skulle absolut fram och kör­de mot mig så jag var tvungen att backa undan. En del är helt galna, berättar Chris Norling.

– Och en kompis blev påkörd, med flit, häromåret. Hon klara­ de sig men blev så klart väldigt chockad.

Jill Staffansson berättar en lik­nande historia.

– Det värsta jag varit med om var en kille som kom körande mot mig. Han stoppade inte fast jag stod med händerna mot mo­torhuven på bilen. Sedan hoppade han ur bilen och började skrika på mig, helt röd i ansiktet. Jag var helt ensam då, så då var jag rädd på riktigt, säger Jill Staffansson.

Alla är de överens om vikten av att behålla lugnet även om bilis­terna hetsar och skriker.

– Det är lätt att bli provocerad, men börjar du skrika tillbaka är det kört. Då kommer man ingen vart. Det gäller att behålla lugnet och skoja lite med dem, då brukar det gå bra, säger Jill Staffansson.

Och det är skillnad på trafikanter och trafikanter. Martina Norling har bilden klar för sig:

– Taxibilar är värst. De tycker att de har rätt att köra överallt. Och så har vi cyklisterna. De stannar inte överhuvudtaget. Men då får de skylla sig själva, struntar de i den röda flaggan är det deras ansvar.

Men alla bilister är inte idioter. De flesta följer faktiskt flaggvak­ternas anvisningar utan att klaga. Och några gör mer därtill.

– Om det är en varm dag bru­kar det alltid vara några som ger oss vatten eller frukt – och då blir man ju glad, säger Martina Norling.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.