Än så länge är det oklart vad som kommer att hända med företagets verksamhet, men än så länge rullar trafiken som vanligt under ledning av konkursförvaltaren.

-Jag trodde att trafiktillståndet skulle dras in. Men så är det inte, vi fortsätter att köra, säger Martin Lago som är lokförare och förtroendevald för Seko.

Om personalen sägs upp blir det konkursförvaltaren som genomför uppsägningarna.

-Lokförarna riskerar ingen arbetslöshet, säger Sekos ombudsman Maud Kjellberg, eftersom det är stor brist på lokförare i hela landet.

I morgon onsdag informerar konkursförvaltaren personalen vid ett möte i Borlänge.

Rush Rail har haft ekonomiska problem det senaste halvåret. Redan i augusti ansökte företaget om rekonstruktion och det arbetet har pågått under hösten. I början av december avslog tingsrätten dock företagets begäran om förlängd rekonstruktionstid.

En orsak till bolagets ekonomiska problem är en affär i Norge, som inte gått att genomföra som planerat. Rush Rail har inte fått de tillstånd som krävs från norska myndigheter och trafiken har körts av ett norskt bolag. Det har blivit dyrt.

I bakgrunden finns också en ägarstrid. Riskkapitalbolaget Bure fick sin ägarandel kraftigt minskad vid en nyemission för något år sedan och har sedan dess försökt få emissionen upphävd. I november kom dock hovrätten fram till att Bure saknar talerätt i frågan.

Rush Rail har också hyrt flera av sina lok av Bure.