Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Skyddsombuden på pendeln i Stockholm käver att personalen får utbildning. Foto: Madeleine Andersson
Nyhet

Risk för trasiga pendeltåg i trafik

Rapporteringssystemet för fordonsskador på pendeltågen har haft stora brister sedan MTR tog över pendeltågstrafiken i mitten av december 2016. Risken har varit stor att tåg med defekter rullat på spåren.

3 februari 2017 12:42

Lokförare och tågvärdar vågar inte lita på systemet. Och skyddsombuden anser att felet är så allvarligt att de begärt att MTR vidtar åtgärder i enlighet med arbetsmiljölagen.

– Det påverkar säkerheten att fordon inte lagas. Det är oacceptabelt, skriver skyddsombuden i sin anmälan.

Skyddsombuden kräver även att personalen får utbildning i det nya rapporteringssystem som MTR infört, och att det görs användarvänligt.

– MTR har svarat på skyddsombudens begäran, men det svaret var till en början inte tillfredsställande, säger Cecilia Hansson, lokförare och skyddsombud för Seko Lok Pendeln på MTR.

-Vi krävde ett förtydligande av arbetsgivare, som vi nu har fått. Vår förhoppning är att vi skyddsombud tillsammans med MTR kan komma överens om en bra lösning inom en snar framtid, säger hon.

MTR:s trafikchef Dag Lorantz-Bernitz säger att han ser allvarligt på bristerna i rapporteringssystemet, men han anser att de största problemen redan är åtgärdade.

–Nu återstår främst att göra systemet mer användarvänligt. Jag vill att personalen ska ha väl fungerande arbetsverktyg. Personalen ska få utbildning och vi tillsätter en utvecklingsgrupp där bland annat skyddsombuden ska vara med, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Skyddsombuden vill dock att MTR ytterligare förtydligar vad företaget tänker göra för att förstärka systemet. Enligt Cecilia Hansson har företaget inte besvarat alla frågor som beskrivs i framställan, men hon kan inte gå in i detalj på vad som saknas eftersom det pågår en dialog med MTR.

– Det är oerhört viktigt att det går att lita på att det vi rapporterar in kommer till verkstaden så att det blir åtgärdat. Efter att MTR tog över trafiken har det känts osäkert när vi rapporterat in ett fel i systemet, man visste inte om rapporten kom till rätt mottagare och om tåget kom till verkstad för åtgärd, säger Cecilia Hansson.

Enligt Dag Lokrantz-Bernitz har MTR säkerställt att samtliga rapporter kommer fram genom att manuellt hantera de som fastnar i rapporteringssystemet.

Det finns två sätt att rapportera fel. Dels via en app på en digital läsplatta, dels via telefon.

De allvarligaste felen ringer personalen in till den operativa centralen, POC.

Sedan starten 11 december har MTR genomgått två revisioner, dels av SL som handlat upp pendeltågstrafiken, dels av Transportstyrelsen. I mitten av februari kommer Transportstyrelsen med sin rapport.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Arbetstagarorganisation

En fackförening.