Tidigare har det i EU-lagstiftningen funnits möjligheter för trafikmyndigheter att direkttilldela kollektivtrafik eller driva den i egen regi. I det fjärde järnvägspaketet vill man i princip helt ta bort den möjligheten, så all kollektivtrafik måste upphandlas.

Målet är att öppna upp järnvägstrafiken inom och mellan medlemsländerna.

ETF ser stora risker med social dumpning när kollektivtrafiken ska upphandlas till lägsta pris.

– Skyddet för de anställda i upphandlingar är avgörande för hög kvalitet och säkra kollektivresor med järnväg. Social dumpning måste undvikas och bedömningarna i upphandlingarna måste grunda sig i kvalitetskriterier i stället för sämre arbetsvillkor, osäkra anställning och uppsägningar, säger ETF:s vice generalsekreterare Sabine Trier.

Förra veckan samlades representanter från mer än 80 fackförbund från 42 länder utanför Europaparlamentet i Bryssel. Seko var där.

– Vi vill förhindra att man tvingar på övriga Europa ett dåligt svenskt system. Ett system som lett till dyrare kollektivtrafik, vilket beräkningar från Trafikanalys visar, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko, som tillsammans med avtalssekreterare Valle Karlsson representerade Seko i manifestationen.

Aktionen syftade till att förmå parlamentsledamöterna i Utskottet för transporter och turism att rösta nej till PSO, som är en del av marknadspelaren i fjärde järnvägspaketet, och alltså innehåller skrivningarna om upphandlingstvång. Men utan framgång, då förslaget godkändes av utskottet.

– Resultatet visar att den konservativa majoriteten i EU-parlamentet inte har lärt sig läxan från det växande missnöjet från europeiska arbetare och medborgare. Missnöjet med att EU tycker att det är viktigare att öppna upp marknaden än det skyddet för arbetare mot social dumpning, säger Sabine Trier i en kommentar.

Den 15 december röstar hela parlamentet i samma fråga och då samlas ETF till en ny manifestation, denna gång i Strasbourg.

– Men dessvärre tror jag inte att de kommer lyssna då heller, säger P-O Fällman.