Svitzers svenska bolag har ett tiotal bogserbåtar som bland annat kör i Göteborgs hamn. Sedan ett antal år är bolaget registrerat på Färöarna där båtarna också är flaggade.

Efter att Skatteverket uppvaktats av Seko 2013 startades en utredning om var bolaget hade sitt fasta driftställe. Nu har man alltså kommit fram till att det är i Göteborg och därför ska bolaget skatta i Sverige.

– Sjöfart är ofta uppdelad i olika bolag och det kan vara svårt att bena ut vem som gör vad. Det centrala för beskattningen är var kärnverksamheten bedrivs. I Svitzers fall har vi kommit fram till att den huvudsakligen skötts från Göteborg, säger Johan Lundberg, regionsamordnare på Skatteverkets avdelning för utlandstransaktioner till tidningen Sjömannen.

Peter Skoglund, ombudsman på Seko sjöfolk, är nöjd med beslutet.

– Det finns ett par beslut till mot andra rederier och jag hoppas att det kan få redarna att tänka till och at de kommer hem. Eller åtminstone slutar flagga fartygen i en brevlåda på Färöarna.

Skatteverket konstaterar att den enda ur bolaget ledning som är placerad på Färöarna är vd:n. Han är dessutom vd för ett tiotal olika rederier registrerade på Färöarna. Enligt skatteverket har vd:s ”roll i bolaget varit mycket begränsad och är närmast av formell karaktär”.

Sedan tidigare finns beslut från Skatteverket om två andra rederier, Thunrederiernas färöiska bolag, och för Lupin Shipping, registrerat på den västindiska önationen Saint Vincent och Grenadinerna. Även där anses det fasta driftstället ligga i Sverige.