Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Karin Svensson Smith Foto: Stig Hammarstedt
Intervjun

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP).

29 augusti 2016 13:21

Karin Svensson Smith höll sitt första trafikpolitiskatal redan på 70-talet, då som vänsterpartist.

Nu, 40 år och ett oräkneligt antal anföranden senare träffas vi under Almedalsveckan för att prata transporter på land och på vatten och om den underliggande fråga som allt handlar om – klimatet.

Vi sitter i frukostmatsalen på hotell Wisby. Runt omkring oss stressar yrvakna Almedalsbesökare på väg till morgonens första seminarier. Efter vår intervju ska Karin vidare till ett av sina framträdanden, nu som miljöpartistisk riksdagsledamot och ordförande i trafikutskottet.

I den allmänna debatten är järnvägstrafik ofta detsamma som persontrafik på järnväg För såväl medier som för många politiker är det tacksammare att ta sig an försenade tågpendlare än försenade stålleveranser – eller ännu ett utflaggat fartyg.

Strandsatta tågresenärer kan ju skriva ilskna insändare om förseningar eller inställda avgångar, om oviss väntan på iskalla perronger eller ombord på plågsamt heta tåg.

Godset kan varken göra det eller byta parti. Men till Almedalen kommer dess företrädare, godstransportörerna och godsköparna, för att beklaga dagens situation och oroa sig inför framtiden. Framför allt de som utnyttjar järnvägen, men även sjöfartsnäringen har sina bekymrade talespersoner.

Samtidigt, varje Almedalsvecka, är regeringsföreträdare av skiftande kulörer och andra beslutsfattare på plats och lovar bättring, eller åtminstone att ”lyssna” bättre på ”branschen”, och att samarbeta mer.

Så låter det, år efter år, seminarium efter seminarium. Samtidigt uppnår SSAB:s järnvägstransporter från Borlänge till Italien en medelhastighet på åtta kilometer i timmen, och det finns sträckor i Sverige där man enkelt passerar godståget med en lätt trimmad moped. Allt medan rederier fortsätter att flagga ut och lastbilstransporterna ständigt blir fler.

Karin Svensson Smith är i Almedalen för att ändra på det. Eller åtminstone bidra till att förändringen får fart.

– De tre största frågorna för mig i Almedalen har varit nya stambanor, kvotplikter och sjöfart, säger hon.

Möjligen kan man sammanfatta det med att klimatfrågan har varit den viktigaste. För när Karin Svensson Smith pratar transporter handlar det inte bara om att på mest rationella sätt flytta människor och gods mellan punkt A och B. Det handlar om att göra det så klimateffektivt som möjligt.

De allra flesta är överens om att klimathotet är en av vår tids viktigaste frågor, kanske den viktigaste. Det är färre som förmår att agera utifrån den insikten. Till dem hör inte Karin Svensson Smith.

– Det naturliga vore ju att inte lägga en enda krona mer på det som försvårar för oss att uppnå klimatmålen. Vi måste stänga av kranen istället för att försöka torka upp det som rinner ut.

Det vill säga ett kraftigt minskat beroende av fossila bränslen som olja och kol. Ett sätt att nå dit är att byta ut vägtransporter mot järnvägstransporter.

– Vi bör inte skjuta upp beslutet om nya stambanor för höghastighetståg.

Dagens förslag bygger på alliansregeringens Sverigeförhandling och den vill Karin Svensson Smith fortsätta. Miljöpartiet har nyligen presenterat en genomarbetad ”Vision för tågtrafiken” som visar hur det kan göras, från finansiering till byggande och trafikering.

Karin Svensson Smith kallar de nya stambanorna för järnvägens ryggrad, men hon poängterar att järnvägen också behöver revben. Sverige är ju betydligt större än korridorerna Stockholm–Göteborg och Stockholm– Malmö.

Däremot kommer inte långsamma tåg med många stopp att släppas in på de nya spåren.

– Man kan inte blanda racerbilar och trehjulingar på en motorväg. Det är likadant med järnvägen. Men storregional pendling går bra.

Karin Svensson Smith talar om vikten av bättre kollektivtrafik för att klara utsläppsmålen.

– Utbyggd kollektivtrafik är det som spar flest kolatomer, mer än alla nya slags bränslen, säger hon och hänvisar till konsultföretaget WSP som visat att en satsning på kollektivtrafik kan öka resandet med buss och på spår med 40 procent och minska bilresorna med 8 procent till år 2030.

Idag står transporterna, inklusive sjöfart och flyg, för 40 procent av utsläppen av koldioxid.

– Jag tror inte vi kan minska utsläppen med 100 procent, det är orealistiskt, även om en del tycker att det är mesigt med ett lägre mål än så.

– Trafikverket ska nu utreda hur vi når 60 procents minskning, de är vår expertmyndighet så vi måste lita på att de klarar det.

Karin Svensson Smith säger att av 100 bilar som säljs kräver 96 fossila drivmedel.

– Vi måste bryta det och då måste vi koncentrera oss på två andra drivmedel, inte fler.

Vi kan inte begära att lanthandeln i Rickarum ska kunna tillhandahålla sju olika slags drivmedel.

– De vi ska koncentrera oss på är gas, som ska bestå av allt mer biogas, och på el.

Men elbilar har sina problem. Karin berättar om en resa som riksdagen ordnat till Chile och Colombia.

– När det går upp för människor hur arbetsförhållandena är i litiumgruvorna i Anderna så kommer nog inga fler elbilar att säljas.

– När det gäller drivmedel är det enda jag kan gå i god för det fossila bränsle som sparas.

Därför vill Karin Svensson Smith se kvotplikter, det vill säga att oljebolagen ska åläggas att sälja en allt större andel förnybara drivmedel.

– På sikt bör kvotplikten höjas så att de fossila bränslena i praktiken blir förbjudna. Det är ett bättre sätt än att gradvis höja koldioxidskatten.

Sveriges Åkeriföretag välkomnar kvotplikter och ser det som en nödvändighet i Sveriges klimatarbete. Mer kritiska är de, tillsammans med Skogsindustrierna, till förslagen om slitageskatt på väg.

– Slitageskatten måste vi ha, men gör den gärna differentierad så att inte skogstransporterna i järnvägslöst land drabbas.

En fråga som upprör godstransportörerna på järnväg är de höjda banavgifterna. De anser att avgifterna snedvrider konkurrensen.

– Jag är väldigt besviken över att vi inte har kunnat leverera i den frågan. Jag vill ha en miljörabatt, men regeringen säger nej och hävdar att det strider mot EU-regler, något annat argument har de inte, trots att flera andra länder har en sådan rabatt.

Karin Svensson Smith berättar att Stenas senast beställda färjor som ska gå till Trelleborg levereras utan järnvägsspår.

– Och så kan vi ju inte ha det. Järnvägsgodset via Trelleborg har minskat med 90 procent, så Stena tycker inte det verkar som om regeringen är intresserad av spårtrafik dit. Varför skulle de då göra den extra investeringen som spår ombord innebär?

För att klara utsläppsmålen räcker det inte att satsa på järnväg, Karin Svensson Smith vill också utveckla kustsjöfarten.

– Vattenvägar finns redan, så satsa på dem. Karin Svensson Smith säger att kustsjöfarten är viktig, och berättar vad hon vill göra, och inte göra.

– Genomför inte de farledsavgifter som Sjöfartsverket föreslår. Ta bort lotsplikten där det inte behövs av säkerhetsskäl. Låt utsläpp av svavel och partiklar kosta, och gör det lönsamt att släppa ut mindre.

Vår intervjutimme börjar närma sig slutet. I frukostmatsalen har en dammsugare börjat låta och Karin ska snart vidare till ett av de 37 framträdanden hon har under sex dagar i Almedalen.

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Glädje över låglönesatsningen

Igår blev Seko och Almega överens om ett nytt treårigt avtal. Några av de klubbar som berördes direkt av konfliktvarslet säger att de så här långt är glada över låglönesatsningen. Läs mer

Strejken avblåst i spårtrafiken

Det blir ingen strejk på spårtrafiken. Seko och Almega har kommit överens om ett treårigt avtal som ger en låglönesatsning, avsättning till pension och en loss of licenslösning. – Vi har inte behövt sälja någonting, säger Thomas Gorin Weijmer. Läs mer

Seko kan ärva medlemmar utan arvingar

Vid dödsfall kan Kommunal och Seko ärva medlemmens livförsäkringspengar om det saknas arvingar. Det skriver Kommunalarbetaren, som granskat villkoren i LO-förbundens livförsäkringar som är tecknade i Folksam. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Guling

Ett nedsättande namn för en anställd som inte är medlem i facket.