Personalen är uppsagd och har fått en första utbetalning av den statliga lönegarantin.

Niclas Ylander är lokförare på Blå tåget som det också kallas.

– Jag fick lön från länsstyrelsen i början av oktober, men inte allt jag skulle ha haft, säger han.

Anemone är ett relativt nystartat personalbolag som hyrt ut personal till Blå tåget. Företaget har kollektivavtal med Seko, och uppsägningarna har förhandlats på sedvanligt sätt.

Enligt konkursförvaltare Micha- el Levin ingick Anemone i samma koncern som Skandinaviska

jernbanor och har varit enbart ett personalbolag.

Det är andra gången på bara ett par år som Niclas Ylander är med om en konkurs.

– Våren 2015 fick vi veta att personalbolaget vi då jobbade i hade

ny ägare, och att han hade begärt bolaget i konkurs. Det är samma ägare som till Anemone.

Niclas Ylander är kritisk till hur företagen skötts.

– Det är riktigt grisigt att inte ta ansvar för personalen, utan istället lägga kostnaderna på skattebetalarna, säger han.

Framtiden för Blå tåget har sett mörk ut sedan Skandinaviska Jernbanor fick sitt trafiktillstånd återkallat av Transportstyrelsen i somras. I mitten av oktober blev det dock klart att Hector rail tar över och kör åt Skandinaviska jernbanor från mitten av december.

Säkerhetsansvaret hamnar helt på Hector rail, därmed blir det indragna tillståndet för Skandinaviska jernbanor överspelat.

Om Anemones personal kom- mer att erbjudas arbete i det nya konceptet är oklart. Hector rail bemannar sina egna lok.

Skandinaviska jernbanor har överklagat det indragna tillståndet. Förvaltningsrätten i Falun fattar beslut under hösten.