Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Oviss framtid för personal på tågbolag

Framtiden är oviss för de anställda på två av landets tågbolag. Skandinaviska Jernbanor har fått sitt tillstånd återkallat efter en inspektion av Transportstyrelsen. Och Rush Rail är under rekonstruktion.

30 augusti 2016 15:14

På Rush Rail är ovissheten stor. Informationen om rekonstruktion kom för en vecka sedan och några dagar senare kom uppgiften att Transportstyrelsen anser att några av företagets lok inte anses trafikdugliga.

Seko har ett knappt 40-tal medlemmar på företaget, som i första hand kör godstrafik.

Martin Lago och Bruno Fransson är Sekos företrädare på Rush Rail. Båda väntar på mer information.

-Vi vet inte så mycket ännu. Vi får lönegaranti genom länsstyrelsen, men vet inget om tidplanen för rekonstruktionen, säger Martin Lago.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg säger att det finns brister i styrning av bolaget. Men hon tror inte att företaget riskerar nedläggning. En rekonstruktion 2013 gjorde att företaget kom på fötter igen.

-Lokförarna är erfarna och kör på som vanligt, säger hon.

Rush Rails ekonomiska problem sägs beror på en affär i Norge som inte gått enligt planerna. Företaget har sökt tillstånd att köra det så kallade Moelventåget, men fått nej flera gånger av norska myndigheter. Det har gjort att trafiken lagts ut på ett norskt bolag. Och blivit dyrare än beräknat.

De lok som företaget inte får köra just nu är det inga tekniska fel på, men företaget har enligt en källa inte följt sin egen underhållsplan och därmed stämmer inte dokumentation och verklighet. Något som myndigheten slagit ner på.

Sekotidningen söker företagsledningen för en kommentar.

Samtidigt som Rush Rails personal går i ovisshet är läget snarlikt för Niclas Ylander och hans kolleger på Skandinaviska Jernbanor, mer känt under namnet Blå Tåget.

Hittills har Niclas Ylander, som är lokförare, fått lön från företaget, men han vet inte hur länge. Tågtrafiken är stoppad och han har inga andra arbetsuppgifter just nu.

-Jag går och väntar på vad som ska hända med min anställning. Värst är det väl för de timanställda, som inte får lön, säger Niclas Ylander.

Det var i samband med att Skandinaviska Jernbanor ansökte om förlängt tillstånd som Transportstyrelsen kom på besök. Det slutade med att det nuvarande tillståndet återkallades.

Orättvist tycker företaget som överklagat beslutet till Förvaltningsrätten i Falun.

-Vi är oense med Transportstyrelsen. De påstår att vi har brister i säkerhetssystemen, men det stämmer inte. Vår personal har all nödvändig utbildning, säger Skandinaviska Jernbanors vd Peter Schmidt.

Emma Bengtsson är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon menar att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-När vi var på plats kunde de inte redovisa vilken utbildning personalen har. Det fick vi veta senare, säger hon.

Samtidigt understryker hon att personalens kompetens och utbildning inte kritiserats på individnivå.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister.

Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten. Samtidigt ska Transportstyrelsen behandla ansökan om förlängt tillstånd.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Nattmangling

Avtalsförhandlingar som drar ut på tiden så att de fortsätter under natten. Hänger ihop med slutskedet av en avtalsförhandling, men sker allt mer sällan.