Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Oviss framtid för personal på tågbolag

Framtiden är oviss för de anställda på två av landets tågbolag. Skandinaviska Jernbanor har fått sitt tillstånd återkallat efter en inspektion av Transportstyrelsen. Och Rush Rail är under rekonstruktion.

30 augusti 2016 15:14

På Rush Rail är ovissheten stor. Informationen om rekonstruktion kom för en vecka sedan och några dagar senare kom uppgiften att Transportstyrelsen anser att några av företagets lok inte anses trafikdugliga.

Seko har ett knappt 40-tal medlemmar på företaget, som i första hand kör godstrafik.

Martin Lago och Bruno Fransson är Sekos företrädare på Rush Rail. Båda väntar på mer information.

-Vi vet inte så mycket ännu. Vi får lönegaranti genom länsstyrelsen, men vet inget om tidplanen för rekonstruktionen, säger Martin Lago.

Sekos ombudsman Maud Kjellberg säger att det finns brister i styrning av bolaget. Men hon tror inte att företaget riskerar nedläggning. En rekonstruktion 2013 gjorde att företaget kom på fötter igen.

-Lokförarna är erfarna och kör på som vanligt, säger hon.

Rush Rails ekonomiska problem sägs beror på en affär i Norge som inte gått enligt planerna. Företaget har sökt tillstånd att köra det så kallade Moelventåget, men fått nej flera gånger av norska myndigheter. Det har gjort att trafiken lagts ut på ett norskt bolag. Och blivit dyrare än beräknat.

De lok som företaget inte får köra just nu är det inga tekniska fel på, men företaget har enligt en källa inte följt sin egen underhållsplan och därmed stämmer inte dokumentation och verklighet. Något som myndigheten slagit ner på.

Sekotidningen söker företagsledningen för en kommentar.

Samtidigt som Rush Rails personal går i ovisshet är läget snarlikt för Niclas Ylander och hans kolleger på Skandinaviska Jernbanor, mer känt under namnet Blå Tåget.

Hittills har Niclas Ylander, som är lokförare, fått lön från företaget, men han vet inte hur länge. Tågtrafiken är stoppad och han har inga andra arbetsuppgifter just nu.

-Jag går och väntar på vad som ska hända med min anställning. Värst är det väl för de timanställda, som inte får lön, säger Niclas Ylander.

Det var i samband med att Skandinaviska Jernbanor ansökte om förlängt tillstånd som Transportstyrelsen kom på besök. Det slutade med att det nuvarande tillståndet återkallades.

Orättvist tycker företaget som överklagat beslutet till Förvaltningsrätten i Falun.

-Vi är oense med Transportstyrelsen. De påstår att vi har brister i säkerhetssystemen, men det stämmer inte. Vår personal har all nödvändig utbildning, säger Skandinaviska Jernbanors vd Peter Schmidt.

Emma Bengtsson är sektionschef på Transportstyrelsen. Hon menar att företaget inte har kontroll på verksamheten och därmed inte kan identifiera olika risker.

-När vi var på plats kunde de inte redovisa vilken utbildning personalen har. Det fick vi veta senare, säger hon.

Samtidigt understryker hon att personalens kompetens och utbildning inte kritiserats på individnivå.

-De som arbetar i verksamheten gör ett bra jobb. Det är riskbedömningen från ledningens sida som brister.

Förvaltningsrätten fattar beslut under hösten. Samtidigt ska Transportstyrelsen behandla ansökan om förlängt tillstånd.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Retroaktiv lön

Tillägg till tidigare utbetald lön på grund av att ett nytt kollektivavtal träffats i efterhand.