Näst i tur står spårbranschen, järnvägsinfrastruktur och väg och ban.

Den här veckan och nästa pågår arbete med att finputsa de yrkanden som såväl 6F-förbunden, som de olika branscherna ska överlämna till arbetsgivarna inom framför allt Almega.

På de avtalskonferenser som hölls i november och december 2015 diskuterade varje bransch sina problem och önskemål (se nr 6/2015 av Sekotidningen) och det ligger till grund för det arbete som pågår just nu. Till sist är det förbundsstyrelsen som godkänner yrkandena.

Strax före jul presenterade förbunden i 6F, Seko, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets och Målarna, en gemensam plattform inför årets avtalsrörelse.

Förutom krav på löneökningar, 800 kronor eller minst 3,2 procent, är förbunden ense om att öka skyddet för integriteten på jobbet, begränsa ”daglöneriet” och den så kallade hyvlingen, det vill säga att arbetsgivare ensidigt sänker tjänstgöringsgraden.

Det är tänkt att 6F:s övergripande krav ska bli mer konkreta och ingå i de yrkanden som varje bransch lämnar till arbetsgivarsidan.

-Varje förbund står fria att formulera sina krav, men vi blir förstås starkare om vi går fram gemensamt, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

I veckan har PTK, där bland andra fackförbundet Unionen ingår, begärt förhandling med Svenskt näringsliv om ökad avsättning till tjänstemännens pensioner, ITP.

Ett mål är att få så kallad flexpension som skulle ge den enskilde möjlighet att gå ner i arbetstid efter 60 års ålder.

Unionen har i sina avtalskrav på It-och telekomområdet lyft fram flexpension som en av de viktigaste frågorna 2016.

Om PTK/Unionen får igenom sina krav kan det påverka de avtal inom Seko som har ITP pension.