Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Om två veckor lämnar Seko de första avtalskraven

Om två veckor lämnar Seko över de första avtalskraven till arbetsgivarna. Det är telekom och energibranschen som är först ut den 26 januari.

15 januari 2016 09:10

Näst i tur står spårbranschen, järnvägsinfrastruktur och väg och ban.

Den här veckan och nästa pågår arbete med att finputsa de yrkanden som såväl 6F-förbunden, som de olika branscherna ska överlämna till arbetsgivarna inom framför allt Almega.

På de avtalskonferenser som hölls i november och december 2015 diskuterade varje bransch sina problem och önskemål (se nr 6/2015 av Sekotidningen) och det ligger till grund för det arbete som pågår just nu. Till sist är det förbundsstyrelsen som godkänner yrkandena.

Strax före jul presenterade förbunden i 6F, Seko, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets och Målarna, en gemensam plattform inför årets avtalsrörelse.

Förutom krav på löneökningar, 800 kronor eller minst 3,2 procent, är förbunden ense om att öka skyddet för integriteten på jobbet, begränsa ”daglöneriet” och den så kallade hyvlingen, det vill säga att arbetsgivare ensidigt sänker tjänstgöringsgraden.

Det är tänkt att 6F:s övergripande krav ska bli mer konkreta och ingå i de yrkanden som varje bransch lämnar till arbetsgivarsidan.

-Varje förbund står fria att formulera sina krav, men vi blir förstås starkare om vi går fram gemensamt, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

I veckan har PTK, där bland andra fackförbundet Unionen ingår, begärt förhandling med Svenskt näringsliv om ökad avsättning till tjänstemännens pensioner, ITP.

Ett mål är att få så kallad flexpension som skulle ge den enskilde möjlighet att gå ner i arbetstid efter 60 års ålder.

Unionen har i sina avtalskrav på It-och telekomområdet lyft fram flexpension som en av de viktigaste frågorna 2016.

Om PTK/Unionen får igenom sina krav kan det påverka de avtal inom Seko som har ITP pension.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Tomas Edman

    Enligt St medlemmar på våran arbetsplats så har seko skrivit på ett avtal där det förhandlats om 60årsgränsen med posten.
    I tidigare insändare svarade Seko post att det var högsta prioritet och att det var inget att förhandla om.Vad händer i detta? Vi som har rätt att gå i pension vill veta. St har inte skrivit på något avtal om detta.
    S A N N I N G E N är?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avtal klart för skärgårdstrafiken

Seko och Almega har tecknat ett nytt ettårigt avtal för skärgårdstrafiken. Avtalet innebär löneökningar på 2,2 procent. I övriga delar prolongeras, förlängs, det nuvarande avtalet med ett år. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Ny upphandling av skärgårdstrafiken

Karusellen runt trafiken i Stockholms skärgård fortsätter. Nu har kammarrätten beslutat att hela upphandlingen ska göras om. Det skriver tidningen Skärgården. Läs mer

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.