Än så länge är orsaken till att en av vagnarna kom i rullning okänd. Den första tekniska undersökningen gav inga svar, men såväl Arbetsmiljöverket som SJ och Götalandståg utreder olyckan.

Sekos Lars Gustavsson är huvudskyddsombud och själv lokförare. Han säger att det i 25 års tid har varit lokförarna som ensamma kopplar loss vagnarna i åtminstone Uddevalla och Göteborg. Olycksvagnen är gammal och saknar automatiska bromsar. Men det är trots det första gången det sker en olycka.

-Rent konkret så ser vi till att ingen förare arbetar ensam sena kvällar och nätter. Det pågår diskussioner mellan facket och arbetsgivaren hur vi ska lösa det här på lång sikt, säger Lars Gustavsson.

Det bästa enligt Seko är att det alltid är två som kopplar loss vagnarna. I vilket fall som helst behövs en ny riskbedömning av arbete med vagnar utan automatiska bromsar.

-Om en anställd skulle glömma ett moment måste det finns ett hinder till innan olyckan är framme, säger Lars Gustavsson.

Ken Carlström vid Arbetsmiljöverket i Göteborg har ännu inte haft möjlighet att besöka Uddevalla och har ingen kunskap om olyckan.

-Jag vet inte varför olyckan inträffade. Först om ett par tre veckor ska jag göra en inspektion tillsammans med Götalandstågs säkerhetsansvarige, säger Ken Carlström.