Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Ökade krav på nattarbete för lokförare som kör gods.

Ökade krav på nattarbete

Inom spårtrafiken är det stora skillnader mellan olika företag. Olikheterna är så stora att P O Fällman, tidigare ombudsman för spår inom Seko, beskriver läget som att det finns flera branscher i branschen.

14 mars 2017 07:00

Godstrafik, tunnelbana, fjärrtåg, verkstad, spårväg och pendeltåg har alla sina specifika förhållanden. Schemaläggningen ser olika ut, liksom arbetstiden och sysselsättningsgraden.

Det gemensamma är dock dragkampen mellan, ur arbetsgivarnas synvinkel, effektiva scheman och de anställdas behov av rekreation och vila.

Företagen i branschen vill få ut så mycket arbetstid som möjligt, på de tider då tågen rullar.  Det betyder mer nattarbete för lokförare på godsbolagen, mer helgarbete för ombordpersonal i fjärrtrafik och fler deltidsjobb för pendeltågspersonal.

Fack och anställda gör det man kan för att hålla emot.

-Arbetsgivarna kan tjäna mycket pengar på olika typer av arbetstidslösningar, och det är de medvetna om, säger PO Fällman.

Branschen är också under ständig upphandling vilket gör att villkoren förhandlas om regelbundet. När Veolia tog över Öresundståg för några år sedan försökte företaget sänka arbetstiden genom att säga upp heltidsanställda och erbjuda nya tjänster på deltid. Det stoppades genom Sekos strejk sommaren 2014.

Strejken ledde också till att det blev dyrare att timanställa. Vilket gjort att andelen deltidsjobb ökat istället, särskilt bland nyanställda. Förra året kom parterna överens om att hålla koll på andelen tim- och deltidsanställda genom att inrätta arvodistråd. Ett arbete som är i sin linda, än så länge.

Foto: Jennie Carnudd

För lokförarna på Green cargo är det inte deltidsjobb som är det största problemet, utan krav på mer arbete på nätterna, berättar Jonas Blomqvist, lokförare och klubbordförande i Norrbotten.

-Idag har vi varierade tjänster med en tredjedel nattarbete. Det kan säkert öka, eftersom godstrafiken läggs nattetid. Persontrafiken prioriteras dagtid, säger han.

Lokförarna på Green cargo har också problem med att företaget lägger turer som slutar sent och börjar tidigt kring fridagar. Det finns en så kallad 19-05-regel i branschen, som innebär att personal ska sluta senast 19 dag före fridag och börja tidigast 05 efter fridag. Men den tillämpas olika på olika företag. På Green cargo är den inte tvingande.

-Det står i det lokala avtalet att 19-05-regeln skall tillämpas, om möjligt. Vilket blir allt mer sällan. Medlemmarna vill att det ska vara en skall-regel. De vill hem i tid till ledigheten, särskilt fredagar, säger Jonas Blomqvist.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Retroaktivitet

Ett kollektivavtal som träffas i efterhand där man kommer överens om att betala ut löneökningar tillbaka i tiden.