Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation

Ökade krav på nattarbete

Inom spårtrafiken är det stora skillnader mellan olika företag. Olikheterna är så stora att P O Fällman, tidigare ombudsman för spår inom Seko, beskriver läget som att det finns flera branscher i branschen.

14 mars 2017 07:00

Godstrafik, tunnelbana, fjärrtåg, verkstad, spårväg och pendeltåg har alla sina specifika förhållanden. Schemaläggningen ser olika ut, liksom arbetstiden och sysselsättningsgraden.

Det gemensamma är dock dragkampen mellan, ur arbetsgivarnas synvinkel, effektiva scheman och de anställdas behov av rekreation och vila.

Företagen i branschen vill få ut så mycket arbetstid som möjligt, på de tider då tågen rullar.  Det betyder mer nattarbete för lokförare på godsbolagen, mer helgarbete för ombordpersonal i fjärrtrafik och fler deltidsjobb för pendeltågspersonal.

Fack och anställda gör det man kan för att hålla emot.

-Arbetsgivarna kan tjäna mycket pengar på olika typer av arbetstidslösningar, och det är de medvetna om, säger PO Fällman.

Branschen är också under ständig upphandling vilket gör att villkoren förhandlas om regelbundet. När Veolia tog över Öresundståg för några år sedan försökte företaget sänka arbetstiden genom att säga upp heltidsanställda och erbjuda nya tjänster på deltid. Det stoppades genom Sekos strejk sommaren 2014.

Strejken ledde också till att det blev dyrare att timanställa. Vilket gjort att andelen deltidsjobb ökat istället, särskilt bland nyanställda. Förra året kom parterna överens om att hålla koll på andelen tim- och deltidsanställda genom att inrätta arvodistråd. Ett arbete som är i sin linda, än så länge.

Foto: Jennie Carnudd

För lokförarna på Green cargo är det inte deltidsjobb som är det största problemet, utan krav på mer arbete på nätterna, berättar Jonas Blomqvist, lokförare och klubbordförande i Norrbotten.

-Idag har vi varierade tjänster med en tredjedel nattarbete. Det kan säkert öka, eftersom godstrafiken läggs nattetid. Persontrafiken prioriteras dagtid, säger han.

Lokförarna på Green cargo har också problem med att företaget lägger turer som slutar sent och börjar tidigt kring fridagar. Det finns en så kallad 19-05-regel i branschen, som innebär att personal ska sluta senast 19 dag före fridag och börja tidigast 05 efter fridag. Men den tillämpas olika på olika företag. På Green cargo är den inte tvingande.

-Det står i det lokala avtalet att 19-05-regeln skall tillämpas, om möjligt. Vilket blir allt mer sällan. Medlemmarna vill att det ska vara en skall-regel. De vill hem i tid till ledigheten, särskilt fredagar, säger Jonas Blomqvist.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Krister nöjd med sin sista kongress

Krister nöjd med sin sista kongress

Seko får en ny ledning och, säger ombudet Krister Rosén, en därmed ny ledarstil. Han välkomnar att det blir två kvinnor och två män. Han förväntar sig också större öppenhet och närmare kontakt mellan förbundsstyrelsen och medlemmarna. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Anna ser fram emot nästa kongress

Anna ser fram emot nästa kongress

Hon ser fram emot nästa kongress. Då ska hon motionera om fler frågor, näringspolitik till exempel. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Janne Rudén går i pension

Sekos kongress är avslutad och det är även Janne Rudéns tid som förbundsordförande. En märkbart rörd Rudén överraskades med ett bildspel från den fackliga karriären. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”Jävlas inte med Seko”

”Jävlas inte med Seko”

När Valle Karlsson gick upp i talarstolen i Folkets hus för sitt första tal som ny ordförande började han med att ta av sig den randiga slipsen och knäppa upp de översta skjortknapparna. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Anna Johansson: Vi måste ha ett jämlikt samhälle

Sekos kongress gästades av en triss i socialdemokratiska ministrar. Sist ut var infrastrukturminister Anna Johansson som talade om vikten av ett jämlikt samhälle. Läs mer

Avtal klart på energiområdet

Seko har tecknat avtal med energiarbetsgivarna, EFA. Avtalet ger 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Seko utreder lönemodell

Seko utreder lönemodell

De viktigaste uppgifterna för Seko är även i fortsättningen att teckna kollektivavtal och rekrytera medlemmar. Det framgår av den verksamhetsplan som den pågående kongressen antog på torsdagen. Läs mer

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Ylva Johansson: Vi har uträttat underverk

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson anser att de borgerliga politikerna har otur, både när de regerar och när de gör prognoser. Och hon är stolt över att riksdagen just nu, under hennes tal, röstade för att riva upp Lex Laval.  Läs mer

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Thorwaldsson: LO stödjer Fastighets

Idag är vi alla fastighetsanställda, i dag står vi bakom Fastighets i deras kamp mot Almega, för en låglönesatsning. Ett enigt LO stöder kraven. Läs mer

Arriva säger upp konduktörerna

Arriva säger upp alla kvarvarande konduktörer på Tvär- och Nockebybanorna i Stockholm från början av maj. 59 personer berörs. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.