Seko blåste till strid på järnvägsinfrastrukturavtalet för att stoppa lönedumpning vid in- och uthyrning av personal. Till en början ville motparten, Alemga, inte alls lyssna på det örat och motsatte sig alla former av reglering.

– Konfliktvapnet är effektivt. Till slut kommer medlarna med ett förslag på lösning. Då får man göra bedömningen om det är värt att gå i konflikt eller inte. Almega har väl gjort samma bedömning, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorganisation på Infranord.

Den lösning man enats om innebär att en inhyrd ska ha minst den lokala genomsnittslönen på arbetsplatsen. Även tillägg och ersättningar, som övertid och OB, ska ligga lika som hos det inhyrande företaget.

– Nu kommer det inte längre gå att dumpa löner och villkor genom att hyra in personal, säger Jörgen Lundström.

Även ansvarig ombudsman, Joakim Hellmouth, är nöjd med uppgörelsen.

– Det har ju varit vår absolut viktigaste stridsfråga. Nu har vi fått samma regleringar som i de andra avtalen inom entreprenadbranschen. Så om jag ska uttrycka mig på ren svenska så är jag djävligt nöjd.

Samtidigt har Alemga fått gehör för ett av sina viktigaste krav. En sänkning av ingångslönen för anställda utan tidigare yrkeserfarenhet. Tidigare gick man in på 90 procent av genomsnittslönen. Nu är det i stället 80 procent som gäller. Dessutom tar det nu 40 månader innan man räknas som fullt yrkeserfaren mot tidigare 27.

– Mot det fick vi regleringen av inhyrda. Kommer man till medling får man ju aldrig igenom varenda bokstav i sina krav, men på det hela taget är jag mycket nöjd med den här uppgörelsen, säger Jörgen Lundström.

Det nya avtalet reglerar också arbetsgivarens ansvar för skyddskläder och skor.

– På Infranord har det inte varit ett problem, men på andra mindre företag har arbetsgivarna trilskats emellanåt. Så det är bra att vi fick en reglering där, säger Jörgen Lundström.

Av löneutrymmets 6,5 procent på tre år, avsätts 0,4 procent till flexpension, alltså en ökad avsättning till tjänstepensionen.

Parterna har även kommit överens om ett yrkesintroduktionsavtal, för dem som är långtidsarbetslösa, nyanlända eller liknande. Då ska man ha utbildning minst 25 procent av tiden och får en lön på 75 procent av ingångslönen.

Järnvägsinfrastrukturavtalets cirka 2 000 medlemmar finns främst i det statliga bolaget Infranord och är i huvudsak elektriker, signaltekniker, spårsvetsare och banarbetare.