I dag är fartyget skrotat, Fiskeriverket ombildat till Havs- och vattenmyndigheten och fartygsenheten nedlagd. Besättningen på Argos är uppsagd sedan två år tillbaka.

Det är oklart hur besättningen mår i dag men det är klarlagt att två anställda hade plack eller begynnande plack i lungorna i september 2011.

Enligt uppgift från fackliga företrädarehar dessa personer fått ersättning från Afa.

Under tiden på Argos var besättningen medlemmar i Seko Sjöfolk. Men efter att de sades upp för ett år sedan är det ingen inom Seko som har kontakt med gruppen. De som är arbetslösa tillhör ingen klubb. Några har fått nya jobb.

Den som arbetat på fartyget har dock rätt att när som helst kontakta Feelgood, Havs- och vattenmyndighetens företagshälsovård.

– Vi har ett avtal om detta, säger Karin Brunnström Algell, personalutvecklare på myndigheten.

Stig Thörnqvist var skyddsombud på Fiskeriverket när asbestlarmet kom 2011. Han initierade den skyddsrond som ledde till att fartyget togs ur drift. Han är fortfarande upprörd över att ledningen för Fiskeriverket påstod att ingen känt till att det var asbest ombord.

– Det visste man redan i början av 90-talet.

Argos var ett gammalt fartyg som hade tjänat ut, långt innan larmet kom. Behovet av ett nytt fartyg lyftes flera gånger till regeringen.

Det blev dock ingen lösning. Verksamheten fortsatte, samtidigt som personalen utsattes för en dålig arbetsmiljö.

– Man skulle kunna säga att Fiskeriverkets ledning riskerade personalens hälsa hellre än att i tid ta fartyget ur drift. Det blev en dyr historia, merkostnader på tiotals miljoner kronor. Och så förlorade människor sina jobb, säger Stig Thörnqvist.

För honom är händelsen avslutad, men han väntar fortfarande på vad arbetsmiljöåklagaren i Göteborg ska säga. Åklagaren inledde en förundersökning om arbetsmiljöbrott då båten togs ur drift 2011.

Händelserna på Argos ledde till att Transportstyrelsen inledde en inventering av asbest på 1 600 svenskflaggade fartyg. Inventeringarna skulle varit klara redan för ett år sedan, men hittills har bara cirka 10 procent svarat på uppmaningen. Av dem har 33 deklarerat att de har asbest ombord.

SONY DSC

– Man har framför allt hittat asbest i skorstenar och bromsband. Den får inte damma, om den gör det måste båten saneras, säger Christina Östberg som ansvararför inventeringen på Transportstyrelsen.

Rederierna har ytterligare cirka fyra år på sig att lämna in dokumentationen. De fartyg som inte gör det riskerar att bli av med sina certifikat och därmed sina tillstånd att bedriva sjöfart.

– Våra inspektörer besöker fartygen vart femte år och de har med sig den här frågan vid sina ordinarie besök. Har fartyget inte lämnat in någon inventering tar inspektören upp det, säger Christina Östberg.