Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sheela Naikwade organiserar kvinnliga busskonduktörer i Indien.
Nyhet

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

Att få stopp på mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga. Det anser den internationella transportfederationen, ITF, som beslutat sprida kunskap om vad facket kan göra för att hjälpa utsatta kvinnor och få stopp på våldet.

11 februari 2016 11:14

En grupp som är mycket utsatta för manligt våld är kvinnliga busskonduktörer i Indien. I delstaten Maharashtra fick kvinnorna nog av misshandel, överfall och sexuella trakasserier på jobbet. Några vände sig till Sheela Naikwade för att få hjälp. Hon som arbetade med ekonomi på kontoret hade kvinnornas förtroende.

-De kom till mig kring 2006 och berättade om sina problem. Jag tänkte att något måste jag kunna göra, så jag organiserade möten på alla bussdepåer för kvinnorna. Mitt budskap var att om ni vill förändra era villkor måste ni organisera er fackligt, säger Sheela Naikwade.

Den här veckan är Sheela Naikwade i Sverige för att berätta om sitt arbete, inbjuden av Seko, ITF och Union to union. Seko stöder hennes projekt i Indien sedan oktober 2014.

Att Sheela är utbildad socialarbetare gjorde kontakten lättare. Liksom att hon redan var medlem i facket på bussbolaget.

Sedan 2007 har de kvinnliga konduktörerna gått med i facket och till sist, efter mer än sju års kamp, fått representation i på alla nivåer i organisationen, lokalt, regionalt och delstatsnivå.

Enligt Sheela Naikwade är kvinnorepresentationen avgörande för att få facket att arbeta för kvinnors rättigheter.

-Det finns en kommitté mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen, det är ett statligt krav, men den fungerar inte. Facket har inte lyssnat så mycket på kvinnorna, och det har inte arbetsgivaren heller, säger hon.

För busskonduktörerna i Maharashtra handlar det förstås om ökad säkerhet. Men också krav på högre löner, nolltolerans mot manligt våld, rätt till omplacering vid graviditet och få tid och möjlighet att amma. Sheela hoppas få med detta i kommande kollektivavtal.

Arbetet med kvinnors rättigheter är tufft och Sheela möter mycket motstånd. Ibland undrar hon om det är värt allt arbete.

-Men den tanken försvinner varje gång kvinnor kommer till mig och berättar. Det hade dock varit ännu svårare om inte Seko och ITF stöttat mig.

Förutom fackliga uppdrag i hemlandet är hon ledamot av ITF:s kvinnokommitté.

I veckan har Sheela också deltagit i en utbildning som Seko, ITF och det kanadensiska fackförbundet Unifor arrangerat för skandinaviska fack. Utbildningen, som tidigare hållits i Asien, är tänkt att sprida kunskap om manligt våld mot kvinnor. Och samtidigt sprida goda exempel på hur man kan arbeta i sin fackförening.

pearl

Kanadensiska Unifor har en egen modell som de kallar ”Women´s advocate”. Varje arbetsplats, klubb, utser en talesperson (advocate) som kvinnor kan vända sig till om de behöver hjälp. En modell som ITF hjälper till att sprida och som delvis liknar den som svenska Kommunal byggt upp de senaste tio åren. Kanske modellen ska ligga till grund för ITF:s eget arbete.

Pearl Almeida är en av två utbildare  från Unifor som deltagit i veckans utbildning. Hon framhåller att talespersonen fångar också upp oro från arbetskamrater och arbetsgivare. Tanken är att förmedla kontakt med experter, inte att talespersonen ska ge råd.

-Vi ska ge stöd, berätta vilken hjälp som finns att få, på jobbet och i samhället. VI måste också ha tålamod och lyssna på vad kvinnan vill, säger Pearl.

sue

Susan (Sue) Houston lägger till att talespersonen inte får vara för passiv.

-När jag fick min utbildning 1993 var det polisen som höll i den. Numer gör vi det själva. Polisen sa till mig: när du möter en misshandlad kvinna, så gör något, säg något. Det du har framför dig kan sluta i mord, säger hon.

-Då bestämde jag mig för att inte vara rädd för att ställa de svåra frågorna till kolleger i nöd, säger Susan Houston.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko säger ja till flexpension

Seko säger ja till flexpension på telekomområdet. Det står klart sedan Seko och Almega tecknat ett avtal om högre pensionsavsättning tjänstepensionen för 4 500 medlemmar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko tar strid om hyvling på Postnord

Postnord tänkte skära ner arbetstiden för de anställda på postterminalen i Umeå. Alla heltider skulle omvandlas till deltider, på 80 procent. Efter centrala förhandlingar ser det något ljusare ut. Läs mer

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

Hyvling viktigt när spårtrafiken spikar avtalskrav

När spårtrafikens förtroendevalda träffas för att diskutera avtalskrav 2017 är alla överens om att det är mycket viktigt att lösa frågan om ”loss of license”. Liksom att hitta ett sätt att göra det svårare för arbetsgivarna att hyvla, det vill säga att omvandla heltider till deltider. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Regeringen vill skrota Lex Laval

Facket ska kunna kräva svenska kollektivavtal av utländska företag med utstationerad arbetskraft i Sverige. Det är innebörden i den proposition som regeringen lägger fram i veckan. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko växlar krav med KFS

Seko växlar krav med KFS

Löneökningar på 2,8 procent, med ett krontal på 672 kronor kräver Seko av KFS för energibranschen. Andra viktiga frågor är övertidsersättningar och beredskap. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

AD tar upp ob för tågvärdar i höst

Först i oktober i år blir det huvudförhandling i tvisten om tågvärdar på Transdev har rätt till ob-ersättning vid tjänstgöringsfritt uppehåll vid bortastation. Seko stämde Transdev till Arbetsdomstolen i augusti förra året. Läs mer

Seko och Fastighets allt närmare

Arbetet med att bilda ett gemensamt förbund av Seko och Fastighets fortsätter. Det har de båda förbundsstyrelserna beslutat idag. Läs mer

Brakförlust för Postnord

Brakförlust för Postnord

Postnord gör en förlust på en miljard fjärde kvartalet 2016. Främsta anledningen påstås vara den danska delen, där digitaliseringen slagit hårt mot brevverksamheten. Nu väntar kraftiga nedskärningar i den danska personalstyrkan. Läs mer

Bomblarmet avblåst

Polisen hittade inga farliga föremål ombord på de två MTR-tåg som bombhotades igår. Avspärrningarna hävdes och trafiken kom igång i går kväll. Läs mer

Nu får hon skadestånd

Nu får hon skadestånd

På natten den 15 januari 2013 kör ett förarlöst tåg på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändhållplatsen och kraschar in i ett bostadshus. Arriva ska nu betala 20 000 kronor till städerskan som fanns ombord. Läs mer

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

Nej till sjukpenning trots att Carina inte kan arbeta längre

För ett år sedan ”kraschade” brevbäraren Carina Östermans högra axel. Då hade hon haft ont i flera månader och kämpat sig igenom arbetsdagarna. När hon inte längre kunde lyfta armen sökte hon hjälp på vårdcentralen. Läs mer

Fredsplikt

När ett kollektivavtal är undertecknat råder fredsplikt, då får varken arbetstagar- eller arbetsgivarorganisationer vidta stridsåtgärder.