Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sheela Naikwade organiserar kvinnliga busskonduktörer i Indien.
Nyhet

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

Att få stopp på mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga. Det anser den internationella transportfederationen, ITF, som beslutat sprida kunskap om vad facket kan göra för att hjälpa utsatta kvinnor och få stopp på våldet.

11 februari 2016 11:14

En grupp som är mycket utsatta för manligt våld är kvinnliga busskonduktörer i Indien. I delstaten Maharashtra fick kvinnorna nog av misshandel, överfall och sexuella trakasserier på jobbet. Några vände sig till Sheela Naikwade för att få hjälp. Hon som arbetade med ekonomi på kontoret hade kvinnornas förtroende.

-De kom till mig kring 2006 och berättade om sina problem. Jag tänkte att något måste jag kunna göra, så jag organiserade möten på alla bussdepåer för kvinnorna. Mitt budskap var att om ni vill förändra era villkor måste ni organisera er fackligt, säger Sheela Naikwade.

Den här veckan är Sheela Naikwade i Sverige för att berätta om sitt arbete, inbjuden av Seko, ITF och Union to union. Seko stöder hennes projekt i Indien sedan oktober 2014.

Att Sheela är utbildad socialarbetare gjorde kontakten lättare. Liksom att hon redan var medlem i facket på bussbolaget.

Sedan 2007 har de kvinnliga konduktörerna gått med i facket och till sist, efter mer än sju års kamp, fått representation i på alla nivåer i organisationen, lokalt, regionalt och delstatsnivå.

Enligt Sheela Naikwade är kvinnorepresentationen avgörande för att få facket att arbeta för kvinnors rättigheter.

-Det finns en kommitté mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen, det är ett statligt krav, men den fungerar inte. Facket har inte lyssnat så mycket på kvinnorna, och det har inte arbetsgivaren heller, säger hon.

För busskonduktörerna i Maharashtra handlar det förstås om ökad säkerhet. Men också krav på högre löner, nolltolerans mot manligt våld, rätt till omplacering vid graviditet och få tid och möjlighet att amma. Sheela hoppas få med detta i kommande kollektivavtal.

Arbetet med kvinnors rättigheter är tufft och Sheela möter mycket motstånd. Ibland undrar hon om det är värt allt arbete.

-Men den tanken försvinner varje gång kvinnor kommer till mig och berättar. Det hade dock varit ännu svårare om inte Seko och ITF stöttat mig.

Förutom fackliga uppdrag i hemlandet är hon ledamot av ITF:s kvinnokommitté.

I veckan har Sheela också deltagit i en utbildning som Seko, ITF och det kanadensiska fackförbundet Unifor arrangerat för skandinaviska fack. Utbildningen, som tidigare hållits i Asien, är tänkt att sprida kunskap om manligt våld mot kvinnor. Och samtidigt sprida goda exempel på hur man kan arbeta i sin fackförening.

pearl

Kanadensiska Unifor har en egen modell som de kallar ”Women´s advocate”. Varje arbetsplats, klubb, utser en talesperson (advocate) som kvinnor kan vända sig till om de behöver hjälp. En modell som ITF hjälper till att sprida och som delvis liknar den som svenska Kommunal byggt upp de senaste tio åren. Kanske modellen ska ligga till grund för ITF:s eget arbete.

Pearl Almeida är en av två utbildare  från Unifor som deltagit i veckans utbildning. Hon framhåller att talespersonen fångar också upp oro från arbetskamrater och arbetsgivare. Tanken är att förmedla kontakt med experter, inte att talespersonen ska ge råd.

-Vi ska ge stöd, berätta vilken hjälp som finns att få, på jobbet och i samhället. VI måste också ha tålamod och lyssna på vad kvinnan vill, säger Pearl.

sue

Susan (Sue) Houston lägger till att talespersonen inte får vara för passiv.

-När jag fick min utbildning 1993 var det polisen som höll i den. Numer gör vi det själva. Polisen sa till mig: när du möter en misshandlad kvinna, så gör något, säg något. Det du har framför dig kan sluta i mord, säger hon.

-Då bestämde jag mig för att inte vara rädd för att ställa de svåra frågorna till kolleger i nöd, säger Susan Houston.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko kan få ny organisation – igen

Efter nästa års kongress kan Sekos ledning se helt annorlunda ut. I det förslag som just nu är ute på remiss i lokal organisation försvinner bland annat posten som avtalssekreterare. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Lågt i tak på statliga arbetsplatser

Var tredje ST-medlem som arbetar på statliga arbetsplatser upplever att det blivit lägre i tak de senaste tre åren. Läs mer

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Bring Citymail måste se till att personal kan gå på toaletten

Bring Citymail måste se till att brevbärarna kan ta lunchrast, göra toalettbesök och ta paus under en arbetsdag. Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en anmälan från Sekos skyddsombud. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Lönekostnad

Löner plus sociala avgifter.