Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sheela Naikwade organiserar kvinnliga busskonduktörer i Indien.
Nyhet

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

Att få stopp på mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga. Det anser den internationella transportfederationen, ITF, som beslutat sprida kunskap om vad facket kan göra för att hjälpa utsatta kvinnor och få stopp på våldet.

11 februari 2016 11:14

En grupp som är mycket utsatta för manligt våld är kvinnliga busskonduktörer i Indien. I delstaten Maharashtra fick kvinnorna nog av misshandel, överfall och sexuella trakasserier på jobbet. Några vände sig till Sheela Naikwade för att få hjälp. Hon som arbetade med ekonomi på kontoret hade kvinnornas förtroende.

-De kom till mig kring 2006 och berättade om sina problem. Jag tänkte att något måste jag kunna göra, så jag organiserade möten på alla bussdepåer för kvinnorna. Mitt budskap var att om ni vill förändra era villkor måste ni organisera er fackligt, säger Sheela Naikwade.

Den här veckan är Sheela Naikwade i Sverige för att berätta om sitt arbete, inbjuden av Seko, ITF och Union to union. Seko stöder hennes projekt i Indien sedan oktober 2014.

Att Sheela är utbildad socialarbetare gjorde kontakten lättare. Liksom att hon redan var medlem i facket på bussbolaget.

Sedan 2007 har de kvinnliga konduktörerna gått med i facket och till sist, efter mer än sju års kamp, fått representation i på alla nivåer i organisationen, lokalt, regionalt och delstatsnivå.

Enligt Sheela Naikwade är kvinnorepresentationen avgörande för att få facket att arbeta för kvinnors rättigheter.

-Det finns en kommitté mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen, det är ett statligt krav, men den fungerar inte. Facket har inte lyssnat så mycket på kvinnorna, och det har inte arbetsgivaren heller, säger hon.

För busskonduktörerna i Maharashtra handlar det förstås om ökad säkerhet. Men också krav på högre löner, nolltolerans mot manligt våld, rätt till omplacering vid graviditet och få tid och möjlighet att amma. Sheela hoppas få med detta i kommande kollektivavtal.

Arbetet med kvinnors rättigheter är tufft och Sheela möter mycket motstånd. Ibland undrar hon om det är värt allt arbete.

-Men den tanken försvinner varje gång kvinnor kommer till mig och berättar. Det hade dock varit ännu svårare om inte Seko och ITF stöttat mig.

Förutom fackliga uppdrag i hemlandet är hon ledamot av ITF:s kvinnokommitté.

I veckan har Sheela också deltagit i en utbildning som Seko, ITF och det kanadensiska fackförbundet Unifor arrangerat för skandinaviska fack. Utbildningen, som tidigare hållits i Asien, är tänkt att sprida kunskap om manligt våld mot kvinnor. Och samtidigt sprida goda exempel på hur man kan arbeta i sin fackförening.

pearl

Kanadensiska Unifor har en egen modell som de kallar ”Women´s advocate”. Varje arbetsplats, klubb, utser en talesperson (advocate) som kvinnor kan vända sig till om de behöver hjälp. En modell som ITF hjälper till att sprida och som delvis liknar den som svenska Kommunal byggt upp de senaste tio åren. Kanske modellen ska ligga till grund för ITF:s eget arbete.

Pearl Almeida är en av två utbildare  från Unifor som deltagit i veckans utbildning. Hon framhåller att talespersonen fångar också upp oro från arbetskamrater och arbetsgivare. Tanken är att förmedla kontakt med experter, inte att talespersonen ska ge råd.

-Vi ska ge stöd, berätta vilken hjälp som finns att få, på jobbet och i samhället. VI måste också ha tålamod och lyssna på vad kvinnan vill, säger Pearl.

sue

Susan (Sue) Houston lägger till att talespersonen inte får vara för passiv.

-När jag fick min utbildning 1993 var det polisen som höll i den. Numer gör vi det själva. Polisen sa till mig: när du möter en misshandlad kvinna, så gör något, säg något. Det du har framför dig kan sluta i mord, säger hon.

-Då bestämde jag mig för att inte vara rädd för att ställa de svåra frågorna till kolleger i nöd, säger Susan Houston.

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förarlös tunnelbana år 2025

Förarlös tunnelbana år 2025

Trafikförvaltningen i Stockholm har tagit ett inriktningsbeslut om att införa förarlösa tunnelbanetåg på den röda linjen. Men Seko tunnelbanan varnar för säkerhetsrisker med helautomatiserade tåg. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Seko och Fastighets utreder samgående

Sekos och Fastighets styrelser har beslutat gå vidare och utreda ett samgående mellan förbunden. Förbunden börjar med att utreda avgiftssystemet. Läs mer

”Bra för mina och Sekos medlemmar”

Sverige fick släppa kravet på att minst 20 procent av fartygen ska vara svenskflaggade för att få igenom tonnageskatten. – EU-kommissionen tyckte att det var ett russin för mycket i den svenska kakan, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Utredning vill placera häktade på ungdomshem

Häktade under 18 ska förvaras på särskilt ungdomshem istället för på Kriminalvårdens häkten. Och unga ska ha rätt till minst fyra timmars vistelse med andra varje dag. Läs mer

Arbetsplatsen
De sätter säkerheten främst

De sätter säkerheten främst

Omväxlande och varierat med felsökning, reparationer och underhåll. Det är det bästa med jobbet, tycker tågteknikerna på Mantenas underhållsdepå. Och numera står säkerheten högt i kurs i Hagalund. Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

”Folk lever i sina små åsiktsbubblor”

Han beskrivs som en av Sveriges främsta satirtecknare och har pennudden riktad mot Sverigedemokrater, Alliansen, rövarkapitalister och orättvisor i allmänhet. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

EU-ja till tonnageskatt

Sista hindret för en svensk tonnageskatt är undanröjt i och med att EU-kommissionen nu har godkänt förslaget. Förhoppningen är att systemet ska vara infört vid årsskiftet som planerat. Läs mer

Semestertips i sekoland

Semestertips i sekoland

Telehistoria eller försvarshistoria. Postmuseum eller ånglok på smalspår. Eller kanske en frontlastare från 40-talet. Sverige är fullt av historia med Sekoanknytning och här tipsar vi om hundratalet lämpliga avstickare att göra en ledig dag. Läs mer

Österåker stänger hus med mögelproblem

Ett av husen på Österåkeranstalten har spår av mögel och Kriminalvården har beslutat tömma huset på intagna och personal. Läs mer

Fler hot när konduktörerna försvann

Fler hot när konduktörerna försvann

Den 10 juni försvann konduktörerna från Stockholms lokalbanor. Istället ska passagerarna under en försöksperiod själva blippa sina reskassekort på stolpar vid stationerna. Samtidigt ökade antalet biljettkontrollanter. Läs mer

Ledningen för TRSM avgår

Efter våldsam turbulens inom skärgårdstrafiken meddelar idag TRSM:s vd, Anette Schilde, att hon avgår på egen begäran. Även vice vd och trafikchefen slutar. Ny vd blir Henrik Cars, som idag är vice vd för Gotlandsbolaget. Läs mer

Bristande rutiner bakom järnvägsolycka

Bristande rutiner tycks ligga bakom olyckan då två banarbetare skadades, varav en svårt, när de blev påkörda av ett tåg i slutet av maj. Arbetet hade inte anmälts till Trafikverket och a-skydd hade inte begärts. Läs mer

Sämre hälsa med otrygg anställning?

En forskargrupp vid Karolinska institutet ska undersöka hälsoeffekterna av otrygga anställningar i en flerårig studie. Frågorna man söker svar på är hur och varför hälsan påverkas av visstid och timanställningar. Läs mer

Sexuella trakasserier
Vanligare än man tror

Vanligare än man tror

Ingen vet exakt hur vanligt det är med sexuella trakasserier på jobbet. Det vi ser är toppen på ett isberg, tror forskare. Orsaken är ofta bristande jämställdhet. Facket kan göra mycket för att stötta sin medlem, men det är arbetsgivarens ansvar att vidta åtgärder. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.