Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sheela Naikwade organiserar kvinnliga busskonduktörer i Indien.
Nyhet

Mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga

Att få stopp på mäns våld mot kvinnor är en facklig fråga. Det anser den internationella transportfederationen, ITF, som beslutat sprida kunskap om vad facket kan göra för att hjälpa utsatta kvinnor och få stopp på våldet.

11 februari 2016 11:14

En grupp som är mycket utsatta för manligt våld är kvinnliga busskonduktörer i Indien. I delstaten Maharashtra fick kvinnorna nog av misshandel, överfall och sexuella trakasserier på jobbet. Några vände sig till Sheela Naikwade för att få hjälp. Hon som arbetade med ekonomi på kontoret hade kvinnornas förtroende.

-De kom till mig kring 2006 och berättade om sina problem. Jag tänkte att något måste jag kunna göra, så jag organiserade möten på alla bussdepåer för kvinnorna. Mitt budskap var att om ni vill förändra era villkor måste ni organisera er fackligt, säger Sheela Naikwade.

Den här veckan är Sheela Naikwade i Sverige för att berätta om sitt arbete, inbjuden av Seko, ITF och Union to union. Seko stöder hennes projekt i Indien sedan oktober 2014.

Att Sheela är utbildad socialarbetare gjorde kontakten lättare. Liksom att hon redan var medlem i facket på bussbolaget.

Sedan 2007 har de kvinnliga konduktörerna gått med i facket och till sist, efter mer än sju års kamp, fått representation i på alla nivåer i organisationen, lokalt, regionalt och delstatsnivå.

Enligt Sheela Naikwade är kvinnorepresentationen avgörande för att få facket att arbeta för kvinnors rättigheter.

-Det finns en kommitté mot sexuella trakasserier på arbetsplatsen, det är ett statligt krav, men den fungerar inte. Facket har inte lyssnat så mycket på kvinnorna, och det har inte arbetsgivaren heller, säger hon.

För busskonduktörerna i Maharashtra handlar det förstås om ökad säkerhet. Men också krav på högre löner, nolltolerans mot manligt våld, rätt till omplacering vid graviditet och få tid och möjlighet att amma. Sheela hoppas få med detta i kommande kollektivavtal.

Arbetet med kvinnors rättigheter är tufft och Sheela möter mycket motstånd. Ibland undrar hon om det är värt allt arbete.

-Men den tanken försvinner varje gång kvinnor kommer till mig och berättar. Det hade dock varit ännu svårare om inte Seko och ITF stöttat mig.

Förutom fackliga uppdrag i hemlandet är hon ledamot av ITF:s kvinnokommitté.

I veckan har Sheela också deltagit i en utbildning som Seko, ITF och det kanadensiska fackförbundet Unifor arrangerat för skandinaviska fack. Utbildningen, som tidigare hållits i Asien, är tänkt att sprida kunskap om manligt våld mot kvinnor. Och samtidigt sprida goda exempel på hur man kan arbeta i sin fackförening.

pearl

Kanadensiska Unifor har en egen modell som de kallar ”Women´s advocate”. Varje arbetsplats, klubb, utser en talesperson (advocate) som kvinnor kan vända sig till om de behöver hjälp. En modell som ITF hjälper till att sprida och som delvis liknar den som svenska Kommunal byggt upp de senaste tio åren. Kanske modellen ska ligga till grund för ITF:s eget arbete.

Pearl Almeida är en av två utbildare  från Unifor som deltagit i veckans utbildning. Hon framhåller att talespersonen fångar också upp oro från arbetskamrater och arbetsgivare. Tanken är att förmedla kontakt med experter, inte att talespersonen ska ge råd.

-Vi ska ge stöd, berätta vilken hjälp som finns att få, på jobbet och i samhället. VI måste också ha tålamod och lyssna på vad kvinnan vill, säger Pearl.

sue

Susan (Sue) Houston lägger till att talespersonen inte får vara för passiv.

-När jag fick min utbildning 1993 var det polisen som höll i den. Numer gör vi det själva. Polisen sa till mig: när du möter en misshandlad kvinna, så gör något, säg något. Det du har framför dig kan sluta i mord, säger hon.

-Då bestämde jag mig för att inte vara rädd för att ställa de svåra frågorna till kolleger i nöd, säger Susan Houston.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Trafikverket ska motverka social dumpning

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag komma med förslag på hur man ska stärka det sociala skyddet för arbetstagare i sina upphandlingar. Syftet är att skapa ”ordning och reda” på arbetsmarknaden. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.