Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Många riskerar jobbet på Green Cargo

Green Cargo vill göra sig av med en fjärdedel av alla sin lokförare och bangårdsarbetare. Nedskärningarna drabbar hela landet och alla yrkesgrupper.

5 mars 2014 16:21

Green Cargos planer att minska personalen, göra sig av med lok och effektivisera verksamheten har varit kända sedan i höstas. I dag har företaget presenterat hur det ska ske.

Totalt sett vill Green Cargo minska med cirka 500 anställda, man vill bättre utnyttja lok och vagnar och inte minst centralisera mycket av sin verksamhet till Hallsberg. Där ska kundservice, planering och driftledning hamna.

Nästa vecka inleds verksamhetsförhandlingar med de fackliga organisationer där siffror och förslag närmare ska granskas och eventuella alternativa lösningar diskuteras.

Enligt Håkan Ederwall, ordförande för Seko på Green Cargo lär de förhandlingarna ta några veckor. Nästa steg är las-förhandlingar om uppsägningar. Enligt företaget ska huvuddelen av övertaligheten träda i kraft 2015.

Håkan Ederwall säger att Green Cargo inte presenterat några förslag på pensionslösningar för de äldre. Synd, tycker han eftersom det skulle ha gett de yngre chansen att bli kvar på jobbet.

Han konstaterar också att Green Cargo har problem och att något måste göras. Om detta ”något” är detsamma som Green Cargos förslag diskuteras under verksamhetsförhandlingarna.

Vissa av problemen är politiska och utanför Green Cargos kontroll, det handlar bland annat om konkurrensen med lastbilstrafiken och höjningen av banavgifterna som slagit hårt mot godstransporter på järnväg.

Håkan Erdewall är själv fundersam om det är vettigt att centralisera så mycket av verksamheten till Hallsberg. Han frågar sig också om det kommer att bli tillräckligt många kvar för att köra tågen.

Störst blir övertaligheten i Malmö med 117 personer, i Göteborg med70 personer och i Borlänge med 68 personer. ( En lista med alla orter finns här: http://www.greencargo.com/sv/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden-/Plan-for-lonsamhet-med-effektivare-trafik-och-personalminskningar-/

Med neddragningarna och förändringarna i verksamheten hoppas Green Cargo kunna lyfta resultatet med 400 miljoner kronor. Förlusten för 2013 var 382 miljoner kronor.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Anställda i kollektivtrafiken kan få meddelarskydd

En utredning föreslår att privatanställda i kollektivtrafiken ska omfattas av meddelarskydd. Dock bara de som arbetar i helt eller delvis skattefinansierad verksamhet. Statliga SJ och privatfinansierade trafikbolag omfattas inte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Seko och Fastighets varslar på städavtalet

Seko och Fastighets varslar om konflikt på städavtalet från 8 juni. Orsaken är att Almega, enligt förbunden, inte vill gå med på en låglönesatsning i enlighet med LO-samordningen och industrinormen. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Rederi måste skatta i Sverige

Det Maerskägda bolaget Svitzer, som kör bogserbåtar i Sverige, är registrerat på Färöarna. Nu anser Skatteverket att det ska betala skatt i Sverige eftersom det här är det har sin verksamhet. Läs mer

Kongressen i bilder

Kongressen i bilder

För en vecka sedan avslutades Sekos kongress. Så här såg det ut bland delegater och dansare, ombudsmän och besökare, talare och funktionärer. Allt förevigat av fotograf Madeleine Andersson. Läs mer

”Man blir rätt less på värme”

”Man blir rätt less på värme”

"Man blir rätt less på värmen när man jobbar på ett värmeverk. Som värst på sommaren kan det vara uppåt 70 grader på vissa ställen i pannhuset." Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Mer krävs av anställda i rörelsen

Den som arbetar för en organisation som facket måste vara beredd att ställa upp gratis på sin fritid i utåtriktat arbete, anser debattören. "Avlönade företrädares existens grundar sig i de icke avlönade, hårt arbetande vanliga människornas arbete i arbetarrörelsens tjänst." Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Maskinförare kan få nytt avtal nästa vecka

Den sista maj löper Sekos avtal med Maskinentreprenörerna, ME, ut. Förhandlingar pågår och parterna har satt ut förhandlingsdatum in i det sista. En särskilt viktig fråga för Seko, förutom lönenivåerna, är rätten att granska handlingar. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

Seko: Vi varslar inte i onödan

Efter tre varsel och tre avtal är både Seko och Almega nöjda med resultatet. Beskrivningen av vad som hände skiljer sig dock. Läs mer

”Nöjd och lycklig”

-Jippie, vad gott det här gör för framtiden. Alla som arbetar på telekomavtalet har glädje av den höjda minimilönen. Det känns härligt att nå hela vägen fram. Läs mer

Avtal klart på telekom

Seko och Almega har tecknat ett nytt avtal på telekomområdet. Det betyder att det inte blir någon strejk i morgon. Restidsfrågan har fått en lösning och det blir en minimilön på 20 000 kronor efter två års yrkeserfarenhet. Läs mer

Nya avtalet stoppar lönedumpning

Sekos förhandlare är glada över att in- och uthyrning av personal nu har reglerats i det nya avtalet för banarbetare. Samtidigt fick man gå med på en sänkning av ingångslönen för oerfarna. Läs mer

Avtal klart för banarbetare

Avtal klart för banarbetare

Strejken på järnvägsinfrastrukturavtalet är avblåst. Seko och Almega Tjänsteförbunden blev sent i går kväll överens om ett nytt avtal. Seko fick, enligt ett pressmeddelande, gehör för kravet på reglering av in- och uthyrning av personal. Läs mer

Bättre a-kassa för deltidare

Från och med idag, den 15 maj, räcker a-kassan längre för deltidsarbetslösa. Nu får de rätt till ersättning i upp till 60 veckor. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Svartfot

Ett nedsättande namn för blockad- eller strejkbrytare.