Nya regler och föreskrifter för arbete på väg började gälla i januari 2013 och på spårsidan tog man under 2011 fram ett antal åtgärder för att förbättra säkerheten. Forskare på Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, har analyserat hur de nya regelverken har implementerats och hur de påverkat roller och ansvarsfördelning samt personalens och andras säkerhet.

– Resultaten visade att de vi talat med rent allmänt är positiva till det nya regelverket eftersom det innebär en större flexibilitet än tidigare med större möjlighet att ta fram egna lösningar. Samtidigt visar studien att det kanske är just denna flexibilitet som resulterat i en otydlighet då det gäller roller och ansvar samt bristande rutiner, som i sin tur påverkat säkerheten negativt, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

När det gäller upphandlingar menar VTI att Förfrågningsunderlagen behöver ses över och kvalitetskraven bli mer specifika. Det bör vara kvalitet som avgör vem som får uppdraget, istället för lägsta pris.

Ofta finns säkerheten bara med i de så kallade rådsdokumenten, inte i kraven. Enligt flera intervjuade i rapporten är det inte vanligt att det som står i rådsdokumenten implementeras. Istället väljer upphandlaren att endast ta med de minimikrav som finns i kravdokumentet.

Ett problem är att Trafikverket bara har avtal med huvudentreprenören och ställer därmed inte krav på att underentreprenörerna har rätt kompetens.

En av de intervjuade i rapporten uttrycker det som att det är ”tjuvarnas marknad, de struntar i regelverket, de vill bara tjäna pengar”.

Vidare behövs fler inspektioner av arbetsplatser av såväl arbetsmiljöinspektörer som Trafikverkets kontrollanter. Vägarbetskontrollanter måste i likhet med kontrollanter för spårarbeten ha rätt att avbryta ett pågående arbete som utförs på ett felaktigt sätt.

Men allt är inte Trafikverkets fel. Bilister, framför allt yrkeschaufförer, kör ofta för snabbt förbi vägarbeten. Men i rapporten konstateras också att det även händer att vägarbetarna själva kör snabbt och vårdslöst inom arbetsplatsen.

– I studien framgick det också att det finns en viss uppgivenhet gentemot bilister som de flesta aktörer uppfattar som nonchalanta. Resultaten visar att denna inställning kan leda till en självuppfyllande profetia; eftersom vägarbetarna inte tror att bilisterna följer deras anvisningar lägger de mindre möda på att de skall göras på ett korrekt sätt. Risken är då stor att de trafikanter som vill göra rätt istället gör fel, säger Sonja Forward.