– Vi är laddade som tusan. Vi är beredda att börja bygga redan innan bläcket hunnit torka på kontraktet, säger John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums.

I fyra år har Kockums i Malmö arbetat med att ta fram en konstruktion för en ny ubåt på beställning av svenska staten. Sedan uppstod en konflikt mellan de tyska ägarna, som råkar ha ett ubåtsvarv till – i Tyskland, och beställaren FMV. Konflikten rörde själva produktionen av ubåtarna som FMV ville ha på Karlskronavarvet. Thyssen Krupp å sin sida tyckte att det tyska varvet var bättre. Dessutom ville man inte producera ubåt till ett fast pris, som FMV krävde, eftersom det är svårt att beräkna slutpriset.

På FMV är man tystlåten.

– Tyvärr kan jag inte uttala mig om detta eftersom det pågår en offertutvärdering, säger Louise Wileen Bjarke, presschef på FMV.

När blir den klar?

– Den har blivit förlängd, men någon gång under våren ska det vara klart.

Kommer ubåtarna att tillverkas i Sverige?

– Det kan jag inte uttala mig om.

Är det en del av offertutvärderingen?

– Mmmm.

På Karlskronavarvet väntar man med spänning på att förhandlingarna mellan beställaren FMV och Thyssen Krupp ska avslutas.

– Men vi kan ju inte vänta hur länge som helst. Vi förlorar kompetens om vi inte har något att göra, säger John Ahlmark.

Enligt honom är ordern avgörande för om man ska kunna behålla kapaciteten att bygga undervattensfarkoster i Sverige.

– Vi måste få den här affären. Det är väldigt svårt att sälja till något annat land om inte det egna landet köpt först.

Medan man väntar ägnar man sig åt provbyggen.

– Vi byggde ett spant precis innan jul bara för att kolla så vi inte glömt hur man gör, säger John Ahlmark.

Det förekommer uppgifter att ordern är värd åtta miljarder?

– Det är inget jag kan kommentera. Det är väl bland annat det man förhandlar om.

Behöver ni nyanställa när ordern kommer?

– Vi kommer behöva nytt folk. Både arbetare och ingenjörer, men hur många är svårt att säga. Det blir i alla fall ett tvåsiffrigt antal även om det inte säger så mycket.