Försvarets materielverk, FMV, förhandlar med Karlskronavarvets ägare tyska Thyssen Krupp om uppdraget. Ännu finns inga besked att ge.

FMV:s presschef Louise Wallen Bjarke säger till Sekotidningen att det pågår en kontraktsutvärdering. Det är ett led i upphandlingsprocessen och betyder att parterna sitter och diskuterar kontraktets innehåll. Det finns ingen tidsplan som parterna måste hålla sig till, enligt FMV.

Håkan Eriksson är klubbordförande för Seko på Karlskronavarvet. Han vill ha besked om u-båtarna så snart som möjligt. Han och klubben gör vad de kan för att påverka utvecklingen. Bland annat genom att ta kontakt med politiker i försvarsutskottet.

-Riksdagen beslutade 2010 att Sverige ska ha ett u-båtsförsvar och att försvaret ska beställa två nya u-båtar. Våra tekniker har tagit fram en grundmodell som vi kan börja bygga omedelbart, säger Håkan Eriksson.

Han tycker det är viktigt att Sverige har egentillverkade u-båtar, men i grund och botten värnar han främst om jobben. I produktionen på varvet arbetar 320 personer, till det kommer hundratals tjänstemän både i Malmö och Karlskrona. Plus alla som är beroende av marinbasen., som varvet är en del av.

Kan Thyssen Krupp lägga produktionen på ett varv i Tyskland?

-Nej, det tror jag inte. Konstruktionen är gjord i Sverige.

Står och faller varvet med u-båtsbeställningen?

-Det är ingen överhängande risk att det läggs ner nu, men om det dröjer mycket länge innan vi får beställningen på u-båtarna så blir framtiden osäker.