Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Hasse Karsberg, Roger Bohlin och Benny Karlsson på Green cargo i Eskilstuna. Foto: Niclas Persson
Reportage

Inget hjälpte mot krisen

Det har gått drygt ett år sedan krisen på Green cargo skulle lösas genom att personalen gick ner i lön och arbetstid. Alla anställda i Eskilstuna gjorde det. Till ingen nytta.

4 april 2014 10:07

I början av mars varslade Green cargo drygt 500 anställda om uppsägning. I Eskilstuna läggs allt utom verkstaden ner och orten drabbas hårdast av alla. 26 lokförare och 9 bangårdsarbetare riskerar att förlora sina jobb. Två växlare blir kvar.

– Om företaget får igenom sin vision, vi delar den inte, säger Roger Bohlin, lokförare och ledamot av den lokala klubbstyrelsen.

– Vi är inte överens om hur man ska göra för att få lönsamhet, lägger han till.

Green cargo som gick med drygt 300 miljoner kronor i förlust förra året anser att det behövs nedskärningar (och bättre villkor för järnvägen) för att åter få lönsamhet. En tredjedel av personalen försvinner om varslet blir verklighet.

I Eskilstuna tycker lokförare och bangårdspersonal att varslet är orättvist. Och ekonomiskt fel. Så sent som 2010 gick verksamheten här med vinst.

– Vi tillhörde TGOJ fram till 2011 då Green cargo tog över. Sedan dess har det bara gått utför, säger Roger Bohlin.

TGOJ var ett helägt dotterbolag till Green cargo med drygt 220 anställda över hela landet. Ett lönsamt bolag som även hade en fin sammanhållning och bra personalpolitik, enligt Roger Bohlin. Allt det gick förlorat 2011.

– Vi var välkomna in i familjen, sa Green cargo då. Vår kompetens skulle tas tillvara. Bara några år senare sparkas vi ut.

När Sekotidningen besöker Eskilstuna i mitten av mars har verksamhetsförhandlingarna ännu inte startat och det finns fortfarande hopp om jobben. Ingen vill bli arbetslös och helst av allt vill de arbeta kvar i företaget.

Det lokala facket har ansträngt sig för att visa företagsledningen att det är ekonomiskt galet att lägga ner verksamhet. Det kostar mer att ta lokförare från andra orter än att fortsätta som i dag, menar klubben.

Verksamheten upphör inte. Tågen ska fortsätta gå, bangården ska alltjämt användas. Personal måste fram.

I november förra året presenterade facket ett alternativ för företagsledningen, med något färre anställda, men med tillräcklig bemanning. Ett alternativ som blir billigare än det nu lagda förslaget.

– Men de har uppenbarligen inte lyssnat. Vi har gjort beräkningar, ledningen har inte visat några ekonomiska kalkyler för oss över huvud taget. De säger bara att vi ska få stöd i omställningen, säger han.

Green cargos huvudkontor i Eskilstuna ligger insprängt mellan lok- och vagnverkstäderna. De gamla tegelhusen har en vacker lyster i vårsolen. Lokstallarna i den södra änden har sin omisskännliga form.

Strax bredvid löper bangården med mängder av spår. Lok står uppställda i väntan på gods, persontrafiken går enligt tidtabell. Många pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm, på Svealandsbanan.

Roger Bohlin har samlat en grupp medlemmar i ett av sammanträdesrummen på kontoret för att prata om varslet. Alla är tagna av allvaret och känner såväl oro som ovisshet.

Visst, de har känt till att det var något på gång. Under hösten har det pågått en intern översyn av hela företaget och hösten 2014 är det verkstädernas tur.

Men, ändå. Att det skulle slå så hårt, var det ingen som trodde. Trafiken har ju ökat lokalt och det är svårt att förstå hur ekvationen ska gå ihop med mer gods och färre personer på plats. Bemanningen centraliseras till bland annat Hallsberg.

– Vi har fler flistransporter än tidigare. Det är en växande verksamhet och Eskilstuna är spindeln i nätet, säger växlare Benny Karlsson.

Han tror för övrigt inte att det är möjligt att bara ha två växlare kvar på bangården.

– Okej, lokförarna ska hjälpa till, men deras arbetstider är inte anpassade efter behoven, som de ser ut i dag, säger han.

Genom Eskilstuna löper också södra stålpendeln från Borlänge till Oxelösund. Den har Roger Bohlin och kollegerna räknat särskilt på. Det är inte lönsamt att ta lokförare från Borlänge i stället, hävdar de. Då behövs minst en halv tjänst till.

Om någon lyssnar på det återstår att se.

Förra gången Green cargo krisade, 2008– 2009, sa företaget upp 400 personer. Redan året efter behövde bolaget återanställa. Risken finns att det blir på samma sätt igen.

– Det är svårt att säga om vi klarar verksamheten med den nya organisationen. Godset har minskat fram till och med 2013, men i år ser det bättre ut, säger Erik Sköldqvist som är ny gruppchef efter Hasse Karsberg från första februari.

GreeenCargo-1

De sökte samma jobb, kombinerad gruppchef för Hallsberg och Eskilstuna, och Erik drog vinstlotten. Hasse sökte sitt eget arbete, men förlorade. Vad som händer nu vet han inte. Erik Sköldqvist blir kvar i företaget även efter nedskärningarna och han tycker att det är jobbigt att se kolleger och vänner tvingas bli arbetslösa.

Hur medarbetarna mår får han inte så många signaler om. Än så länge hör de flesta av sig med sin oro och sina funderingar till gamla chefen Hasse Karsberg och till Roger Bohlin.

De ringer vid alla tider på dygnet, ställer frågor och vill snacka. Vissa mår mycket dåligt och Roger vill att företagshälsovården ställer upp och kommer till arbetsplatsen.

– Än så länge har individerna hänvisats till att ta kontakt själva, men det räcker inte, anser Roger.

Det håller Erik med om och lovar ta itu med saken så fort han kommer tillbaka till Hallsberg.

Än så länge är det ingen som vet vilka som till sist sägs upp. Den stora chocken kommer med beskedet om uppsägning, tror gänget i sammanträdesrummet på Gredbyvägen

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stora brister i arbetsmiljön på SJ-depå

Arbetsmiljöverket gjorde en oanmäld inspektion på SJ:s depå i Malmö. Resultatet blev en lista på 31 brister i arbetsmiljön, bland annat när det gäller raster och pauser. Nu har SJ kallat till extra möte i skyddskommittén. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”Jag kan koderna”

”Jag kan koderna”

– Det är klart att dödsskjutningarna lägger sig som en våt filt över hela Malmö, säger David Henriksson, polis i en av de mest utsatta förorterna i Malmö och styrelseledamot i Seko Polisen Syd. Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

Almega vill ha ut mer arbetstid i spårbranschen

Ökad möjligheter att få ut heltid av de anställda. Det är den viktigaste frågan för spårarbetsgivarna i årets avtalsrörelse, enligt Pierre Sandberg, förhandlare på Almega. Seko kräver regler som begränsar hyvling. Läs mer

Seko har växlat avtalskrav på spårtrafiken

I dag har Seko och Almega växlat yrkanden på bransch spårtrafik. Ett regelverk som motverkar hyvling är ett av Sekos viktigaste krav. Lönekraven följer LO-samordningen som yrkar på 2,8 procent och ett lägsta utrymme på 672 kronor. Läs mer

Medlemsrekrytering
Så ska fler lockas in i Seko

Så ska fler lockas in i Seko

Antalet medlemmar minskar stadigt. För att vända trenden satsar Seko nu 25 miljoner kronor under fem år på lokala projekt. I Stockholm har Seko bildat A-gruppen,en grupp förtroendevalda som brinner för medlemsvärvning. Läs mer

Lokal pott

De pengar som avsatts i de centrala kollektivavtalsförhandlingarna för att de ska fördelas lokalt, i företaget eller på arbetsplatsen.