De allra flesta, om inte alla som tar emot flygbladet, blir upprörda. Oj, oj, det vill vi inte säger de med en mun.

Joy Kuar åker Tvärbanan till jobbet vid Mårtensdal varje dag och sammanfattar det många känner:

-Det är idiotiskt. Konduktörerna skapar trivsel, jag har lärt känna dem som arbetar på min linje, vi hälsar på varandra med ord som: hur har din dag varit och så vidare. Jag jobbar med barn och ungdomar och de säger samma sak, de är trygga på tåget, säger han.

Joy Kuar känner sig respekterad av personalen på tågen och vill inte att det ska ersättas med fler kontroller.

Sekos kampanj är ett svar på ett förslag från Arriva, som kör lokalbanorna i Stockholm och från SL/Trafikförvaltningen om att ta bort konduktörerna. Istället ska resenärerna använda stolpar för att visera sina biljetter. Förslaget behandlades av politikerna i landstingets trafiknämnd i september, men efter protester från facket bordlades ärendet. Politikerna ville ha in fackliga synpunkter innan beslut tas.

Den officiella anledningen till att Arriva och SL vill ersätta konduktörerna med stolpar är att de handdatorer som konduktörerna använder för att kolla och sälja biljetter är för tunga och ger arbetsskador. För ett år sedan var det skyddsstopp på att använda den dåvarande apparaten. Sen dess har personalen fått ny utrustning, förkortat kallad BKU (Bärbar konduktörsutrustning).

Att det finns ett problem med tunga handdatorer håller facket med om, men Seko ser arbetsmiljön som ett svepskäl för arbetsgivaren Arriva att säga upp konduktörerna och därmed spara pengar.

Det finns möjlighet att bygga om apparaterna så att de blir lättare att använda, enligt Seko, som haft kontakter med tillverkaren.

-Om Arriva är så måna om oss och vår arbetsmiljö skulle de redan förra året agerat för att förbättra den, bygga om handdatorerna och tryckt på SL, men de har inget gjort. Istället kommer det här förslaget, säger Helena Wallin, ordförande för Sekoklubben på Roslagsbanan.

 

SL och Arriva hänvisar till en utredning av oberoende ergonomer som hävdar att det inte spelar någon roll hur mycket apparaterna väger. Arbetssättet i sig, att sträcka fram armen till passagerare för att kolla deras biljetter, är en fara för hälsan.

Sekotidningen har tagit del av ergonomernas utredning. Den säger inte att konduktörerna ska ersättas av stolpar, utan rekommenderar stolpvisering som komplement.

Thomas Ahlberg, utredare på SL/Trafikförvaltningen och den som ansvarar för det underlag som politikerna ska ta ställning till håller dock fast vid sin tolkning att inget arbete ska utföras med handdator/BKU oavsett vikt.

Nästa sammanträde i trafiknämnden är den 2 december, men ärendet kommer inte upp, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons pressekreterare Claes Wersäll.

-Allianspartierna ska först ha en politisk beredning, säger han. Sannolikt blir det ett beslut efter nyår.