Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Utomhusarbetet kräver eftertanke Foto: David Bergström
Hälsa

Hett och riskfyllt när solen bränner

Alla kan inte gömma sig i skuggan när solen bränner. För dem som måste arbeta vidare i hettan gäller att kläderna ska på och inte av för att ge skydd mot de skadliga strålarna.

15 juni 2012 12:40

Fakta

Så skyddar du dig

Hur ska man skydda sig bäst när man jobbar utomhus, och vilka prickar är farliga? Vi bad docent Mats Berg, överläkare vid hudkliniken i Sörmland, att reda ut begreppen.

Hur kan man minska riskerna för hudcancer?

– Kläder ger det bästa skyddet. Så heltäckande som möjligt men mer realistiskt är ju t-shirt, långbyxor eller långa shorts och en keps som skyddar de mest utsatta delarna som näsan, öronen och huvudet. Det är klokt att smörja in sig med solskydd framförallt på näsa och öron som brukar ta stryk, i alla fall i början av säsongen innan man har fått lite färg.

Är man olika känslig beroende på hudtyp?

– Ja, absolut. Cirka 10 procent av befolkningen blir aldrig brun utan bränner sig bara och bör inte alls vistas i solen någon längre tid.

Finns det någon gräns för hur många timmar man kan vistas utomhus?

– Nej, inte om man skyddar sig med kläder och keps och ser till att inte bränna sig.

Ger solen cancer?

– Ja, brännskador kan ge malignt melanom. Och människor som vistas utomhus mycket som anläggningsarbetare, bönder, sjömän, seglare, golfare med flera har en överrepresentation av basaliom och aktinisk keratos.

Vilka är de vanliga hudcancerformerna?

– Malignt melanom är den som är farlig och kan ge metastaser. Basaliom och aktinisk keratos måste frysas, skäras eller skrapas bort och återkommer ofta, men är inte livshotande. Aktinisk keratos är ett förstadium till skivepitelcancer, en relativt godartad hudcancer men som i enstaka fall kan vara livshotande.

Hur ser farliga hudförändringar ut?

– Håll utkik efter fläckar som större än 5–6 mm, har oregelbunden form eller flera färger i samma fläck – svarta, bruna, ljust bruna eller röda. Det kan också vara ett födelsemärke som ändrar form och börjar växa. Men även torra, skrovliga, ljusa partier bör kollas upp.

Kan hudcancer uppträda flera år efter att man blivit solskadad?

– Ja, oftast har man hunnit bli över 50 innan cancern dyker upp. Brännskadan kan vara 30 år gammal. Men vi har även patienter i 20-årsåldern.

Vad är ditt viktigaste tips?

– Bränn dig aldrig! Klä på dig om du vistas länge i solen, använd solskyddskräm och keps. Och åk inte till Thailand på vintern när huden är blek!

Några tunna slöjmoln skymtar bakom Turning Torso, annars gassar solen från en klarblå himmel. Peabgänget är i full gång med att lägga asfalt på parkeringen utanför Malmö högskola.

– Visst vet man om riskerna med solen och försöker vara i skuggan när man kan, säger Torsten Centerdal.

Alla fyra är solbrända efter flera månaders utomhusjobb. Säsongen drar igång i mars här i södra Sverige och pågår året ut.

Ingen har keps idag men det är illgrön skyddströja eller -väst, skyddsbyxor eller -shorts och skor med stålhätta och värmetålig sula som gäller. Bara Torsten har långbyxor.

– I början av säsongen när solen börjar bränna smörjer jag in mig med solskydd med hög skyddsfaktor och så är det kepsen på. Mitt i sommaren är man ju mer van, säger Torsten som har varit i branschen i 33 år.

Arbetar ni med bar överkropp?

– Det händer. När det är djävulskt varmt vill man ju nästan dra av sig skinnet också. Första dagen kan man jobba utan tröja i en halvtimme och nästa dag en timme. Man vänjer sig successivt. Men om man jobbar på en väg eller annat trafikerat område har man alltid skyddsväst på sig.

Alf Truedsson stoppar in öronpropparna och drar igång asfaltsvälten. 300 kvadrat ska läggas före lunch. Det ryker och dundrar från maskinerna.

Det är bara lite över 20 grader varmt, vinden fläktar lätt från havet men bakom asfaltsläggaren som spyr ut den varma asfaltmassan är det riktigt hett.

– En varm dag kan det bli uppåt 40 grader här, säger Torsten. Gänget har hela södra Sverige som arbetsfält. Idag är det ett förmiddagspass i centrala Malmö, på eftermiddagen ska de en sväng till Fosie och lägga asfalt och imorgon är det en gatstump i Ystad som ska fixas till.

Torsten Centerdal sköter beställningar och håller koll på leveranser, Joakim Jönsson kör asfaltsläggaren, Alf Truedsson kör välten som plattar till massan och Torsten Centerdal och Stefan Svensson går bakom och håller koll på fall och tjocklek.

Arbetsdagen börjar klockan halv sju och slutar för det mesta sex på kvällen.

Vad gör ni om solen blir för jobbig?

– Man jobbar klart om man asfalterar, men sedan kan man ta en paus och sätta sig i skuggan. Vid ett vägbygge finns det ju arbetsbodar och här inne i stan hittar man alltid någon skugga. Annars får man sätta sig i bilen en stund, säger Torsten och lägger till att de dricker vatten.

– Man måste minst få i sig tre 1,5-litersflaskor om dagen. Dricker man inte så svimmar man.

Har du gjort det? Torsten nickar och ler.

– Det har hänt …

Alf säger att han brukar hoppas på regn till helgen när han är ledig, och de andra håller med.

– Då kan man vara inne med gott samvete, säger Torsten. Man får nog av utomhuslivet på jobbet.

Pratar ni om solriskerna?

– Nej, men vi vet ju vad som gäller. Och företagshälsan kollar oss vart tredje år, säger Torsten.

Har ni varit med om något alarmerande?

– Ja, förra året hittade jag ett märke på armen som såg konstigt ut men en check vid specialistmottagningen i Lund gav lugnande besked, säger Joakim.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

SJ hotas med vite för minskad bemanning

Arbetsmiljöverket kräver att SJ ser över arbetsmiljön efter att man dragit ner på bemanningen på många tåg. Annars hotar böter på 250000 kronor. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Blå tågets personalbolag i konkurs

Anemone Tågpersonal, som är Skandinaviska Jernbanors bemanningsföretag, har begärts i konkurs. Personalen fick besked igår. Ett femtontal anställda berörs. Läs mer

Arbetsmiljön högt på dagordningen när staten förhandlar

Om en vecka löper det statliga avtalet ut. Förhandlingar pågår men parterna har ännu inte kommit särskilt långt när det gäller löner och allmänna villkor. Läs mer

Räddare för trafiken än för solen

Räddare för trafiken än för solen

Solen är oftast efterlängtad här uppe i norr. Men samtidigt måste vi skydda oss mot den. Läs mer

Ja till tonnageskatt

Riksdagens skatteutskott säger ja till regeringens förslag om ett svenskt tonnageskattesystem. Men med vissa anpassningar till EU-kommissionens synpunkter. Läs mer

Vad hände sen?
Anders är friad från alla misstankar

Anders är friad från alla misstankar

Genom åren har Sekotidningen skrivit om en mängd olika människor och händelser. Rätt ofta har det handlat om problem av olika slag, om människor som fått hjälp, inte fått det eller som varit mitt i en process. Med början i detta nummer ska ni titta tillbaka och ställa frågan: Vad hände sedan? Läs mer

”Vi blir som en andra familj”

”Vi blir som en andra familj”

Läs mer

Politiker med örat mot rälsen

Politiker med örat mot rälsen

Satsa på järnvägen och vattenvägen, det ger ett bättre samhälle och det krävs för att rädda klimatet. Det anser en av Sveriges mest erfarna trafikpolitiker, Karin Svensson Smith (MP). Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Järnvägssatsning nästa mandatperiod

I regeringens budgetproposition för 2017 skjuter man till 200 miljoner för att höja kapaciteten och göra järnvägen mer robust. För 2019-2020 skjuter man till 8,7 infrastrukturmiljarder, främst till järnvägen. Läs mer

Osäkra vägjobb
Så ska vägarna bli säkra

Så ska vägarna bli säkra

”Vägarbetare medvetslös ...”, ”Signalvakt död ...”, ”Fler dödas vid vägarbeten ...” Under många år har vi sett rubriker som dessa, under lika många år har arbetet pågått mot olyckor vid vägarbeten. Men olyckorna minskar inte, tvärtom blir de fler och vägarbetarnas oro ökar. Här ger alla inblandade sin bild av varför och av vad som måste göras. Läs mer

Förundersökning klar i Sekohärvan

Polisen är nu färdig med utredningen kring de 14 försvunna miljonerna från väg- och banklubben i Gävle/Dala. Enligt utredande polis är bevisläget gott uppger Hela Hälsingland. Läs mer

Säkerheten för banarbetare i fokus

Seko bjöd in till en heldag om säkerhet för spårarbetare med skyddsombud, arbetsgivare och Trafikverket på plats. – Nu hoppas vi att det här kan bli årligt återkommande, säger Ingvar Carlsson, arbetsmiljöansvarig på Seko väg och ban. Läs mer

Bring Citymail måste se till att personal kan gå på toaletten

Bring Citymail måste se till att brevbärarna kan ta lunchrast, göra toalettbesök och ta paus under en arbetsdag. Det har Arbetsmiljöverket beslutat efter en anmälan från Sekos skyddsombud. Läs mer

Postutredare kräver inte fastighetsboxar

I framtiden behövs kanske inget samhällsuppdrag för utdelning av paket. Det tror regeringens postutredare Kristina Jonäng som överlämnade sitt slutbetänkandet ”Till sista utposten” i början av september. Läs mer

Medlare tar över Samhallförhandling

Parterna som förhandlar om ett nytt Samhallavtal har begärt frivillig medling, uppger tidningen Fastighetsfolket. Medlingsinstitutet har utsett två medlare som ska föra avtalet i hamn. Läs mer

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

Jobbar i ett moln av kvartsdamm

– Vi har en mörk historia här i Södra Sandby, med sex dödsfall på 60-talet. Alla dog av silikos. Vi vill aldrig sätta oss i den sitsen igen, därför ser vi så allvarligt på riskerna nu, säger Bartlomiej Natanek, miljöledare på NCC Roads. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.