Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 08-791 41 39

För dig som arbetar med service och kommunikation
Utomhusarbetet kräver eftertanke Foto: David Bergström
Hälsa

Hett och riskfyllt när solen bränner

Alla kan inte gömma sig i skuggan när solen bränner. För dem som måste arbeta vidare i hettan gäller att kläderna ska på och inte av för att ge skydd mot de skadliga strålarna.

15 juni 2012 12:40

Fakta

Så skyddar du dig

Hur ska man skydda sig bäst när man jobbar utomhus, och vilka prickar är farliga? Vi bad docent Mats Berg, överläkare vid hudkliniken i Sörmland, att reda ut begreppen.

Hur kan man minska riskerna för hudcancer?

– Kläder ger det bästa skyddet. Så heltäckande som möjligt men mer realistiskt är ju t-shirt, långbyxor eller långa shorts och en keps som skyddar de mest utsatta delarna som näsan, öronen och huvudet. Det är klokt att smörja in sig med solskydd framförallt på näsa och öron som brukar ta stryk, i alla fall i början av säsongen innan man har fått lite färg.

Är man olika känslig beroende på hudtyp?

– Ja, absolut. Cirka 10 procent av befolkningen blir aldrig brun utan bränner sig bara och bör inte alls vistas i solen någon längre tid.

Finns det någon gräns för hur många timmar man kan vistas utomhus?

– Nej, inte om man skyddar sig med kläder och keps och ser till att inte bränna sig.

Ger solen cancer?

– Ja, brännskador kan ge malignt melanom. Och människor som vistas utomhus mycket som anläggningsarbetare, bönder, sjömän, seglare, golfare med flera har en överrepresentation av basaliom och aktinisk keratos.

Vilka är de vanliga hudcancerformerna?

– Malignt melanom är den som är farlig och kan ge metastaser. Basaliom och aktinisk keratos måste frysas, skäras eller skrapas bort och återkommer ofta, men är inte livshotande. Aktinisk keratos är ett förstadium till skivepitelcancer, en relativt godartad hudcancer men som i enstaka fall kan vara livshotande.

Hur ser farliga hudförändringar ut?

– Håll utkik efter fläckar som större än 5–6 mm, har oregelbunden form eller flera färger i samma fläck – svarta, bruna, ljust bruna eller röda. Det kan också vara ett födelsemärke som ändrar form och börjar växa. Men även torra, skrovliga, ljusa partier bör kollas upp.

Kan hudcancer uppträda flera år efter att man blivit solskadad?

– Ja, oftast har man hunnit bli över 50 innan cancern dyker upp. Brännskadan kan vara 30 år gammal. Men vi har även patienter i 20-årsåldern.

Vad är ditt viktigaste tips?

– Bränn dig aldrig! Klä på dig om du vistas länge i solen, använd solskyddskräm och keps. Och åk inte till Thailand på vintern när huden är blek!

Några tunna slöjmoln skymtar bakom Turning Torso, annars gassar solen från en klarblå himmel. Peabgänget är i full gång med att lägga asfalt på parkeringen utanför Malmö högskola.

– Visst vet man om riskerna med solen och försöker vara i skuggan när man kan, säger Torsten Centerdal.

Alla fyra är solbrända efter flera månaders utomhusjobb. Säsongen drar igång i mars här i södra Sverige och pågår året ut.

Ingen har keps idag men det är illgrön skyddströja eller -väst, skyddsbyxor eller -shorts och skor med stålhätta och värmetålig sula som gäller. Bara Torsten har långbyxor.

– I början av säsongen när solen börjar bränna smörjer jag in mig med solskydd med hög skyddsfaktor och så är det kepsen på. Mitt i sommaren är man ju mer van, säger Torsten som har varit i branschen i 33 år.

Arbetar ni med bar överkropp?

– Det händer. När det är djävulskt varmt vill man ju nästan dra av sig skinnet också. Första dagen kan man jobba utan tröja i en halvtimme och nästa dag en timme. Man vänjer sig successivt. Men om man jobbar på en väg eller annat trafikerat område har man alltid skyddsväst på sig.

Alf Truedsson stoppar in öronpropparna och drar igång asfaltsvälten. 300 kvadrat ska läggas före lunch. Det ryker och dundrar från maskinerna.

Det är bara lite över 20 grader varmt, vinden fläktar lätt från havet men bakom asfaltsläggaren som spyr ut den varma asfaltmassan är det riktigt hett.

– En varm dag kan det bli uppåt 40 grader här, säger Torsten. Gänget har hela södra Sverige som arbetsfält. Idag är det ett förmiddagspass i centrala Malmö, på eftermiddagen ska de en sväng till Fosie och lägga asfalt och imorgon är det en gatstump i Ystad som ska fixas till.

Torsten Centerdal sköter beställningar och håller koll på leveranser, Joakim Jönsson kör asfaltsläggaren, Alf Truedsson kör välten som plattar till massan och Torsten Centerdal och Stefan Svensson går bakom och håller koll på fall och tjocklek.

Arbetsdagen börjar klockan halv sju och slutar för det mesta sex på kvällen.

Vad gör ni om solen blir för jobbig?

– Man jobbar klart om man asfalterar, men sedan kan man ta en paus och sätta sig i skuggan. Vid ett vägbygge finns det ju arbetsbodar och här inne i stan hittar man alltid någon skugga. Annars får man sätta sig i bilen en stund, säger Torsten och lägger till att de dricker vatten.

– Man måste minst få i sig tre 1,5-litersflaskor om dagen. Dricker man inte så svimmar man.

Har du gjort det? Torsten nickar och ler.

– Det har hänt …

Alf säger att han brukar hoppas på regn till helgen när han är ledig, och de andra håller med.

– Då kan man vara inne med gott samvete, säger Torsten. Man får nog av utomhuslivet på jobbet.

Pratar ni om solriskerna?

– Nej, men vi vet ju vad som gäller. Och företagshälsan kollar oss vart tredje år, säger Torsten.

Har ni varit med om något alarmerande?

– Ja, förra året hittade jag ett märke på armen som såg konstigt ut men en check vid specialistmottagningen i Lund gav lugnande besked, säger Joakim.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Massuppsägningar på finska posten

Finska posten inleder MBL-förhandlingar som rör närmare 500 jobb. - Helt ansvarslöst och fegt! anser postfacket. Läs mer

”Knäna blev utslitna”

”Knäna blev utslitna”

Läs mer

Nya ägare i järnvägsföretag

Förtydligande om efterspelet till konkursen i Dala Arbetskraft. Läs mer

Skanska hade rätt att avskeda för dieselstöld

Enligt Arbetsdomstolen var det rätt av Skanska att avskeda en krossmaskinist som anklagats för att ha stulit diesel i en av företaget bergkrossar. Domstolen anser att arbetsgivaren bevisat att medlemmen är skyldig till stöld. Och att tillgreppet riktat sig mot Skanska. Läs mer

Semester, så gör du

Semester, så gör du

Ta det lugnt på ledigheten, man måste inte en massa saker. Läs mer

Oklar framtid för spårunderhåll

Oklar framtid för spårunderhåll

Tonnageskatt – ja. Bromma flygplats – kanske nedläggning. Förstatligat järnvägsunderhåll – tveksamt, men inte helt uteslutet. De, något svävande, beskeden ger infrastrukturminister Anna Johansson i en intervju med Sekotidningen. Läs mer

Arbetsmiljöbrott
“Vi kan inte fortsätta ha det så här”

“Vi kan inte fortsätta ha det så här”

Bara två timmar innan vi träffar kammaråklagare Christer B Jarlås på Fyrvallavägen i Östersund har hovrätten meddelat sin dom i det så kallade Krokommålet. Han är bedrövad, men inte förvånad. Läs mer

Dalaföretag i konkurs – hade inte följt avtalet med facket

Järnvägsunderhållsföretaget Dala Arbetskraft i Falun gick i konkurs i slutet av mars. Ett tjugotal fast anställda och lika många visstidare blev av med sina jobb. Samtidigt uppdagades att företaget, som haft kollektivavtal med Seko, inte följt avtalet. Läs mer

Hattrick för Arlanda Express

För tredje året i rad ansåg kunderna att Arlanda Express är bäst på service när det gäller transporter på land. Platt organisation och mycket information är receptet bakom enligt tågvärden Paula Stregnell-Edlund. Läs mer

Lojal eller lydig

När de kritiska tystnar eller tystas, då stannar utvecklingen Läs mer

Ett viktigt steg mot ordning och reda på arbetsmarknaden

Den 1 mars kommer den efterlängtade lagstiftningen som ger möjlighet för polis att genom klampning hindra fordon för fortsatt färd. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Trafikverket: dagens system det bästa

Dagen efter att Trafikverket sågats i en statlig utredning kommer myndigheten med en egen utredning om organiseringen av underhållet. För dem som förespråkar ett återtagande av underhållet är det dyster läsning. Läs mer

Mardrömmen som aldrig upphör

Mardrömmen som aldrig upphör

Efter att ha räddat livet på en arbetskamrat och själv lurat döden med minsta möjliga marginal har Nils fått kämpa mot Försäkringskassan i sex år. Nu är kampen över – och han vann. Men han blir aldrig frisk igen. Läs mer

Skarp kritik mot Trafikverket

Skarp kritik mot Trafikverket

Trafikverket fick en rejäl känga när utredningen om järnvägens organisation i dag presenterade ett delbetänkande om järnvägsunderhållet. Ingen koll och dålig styrning var betyget från utredaren. Läs mer

Tidningsbud delar ut post åt Bring Citymail

När Bring Citymail startar verksamhet i Ystad i början av sommaren är det tidningsbud som delar ut posten. Företaget anställer inga egna brevbärare. Läs mer

Facket kritiserar nedskärningar i pendeltrafiken

Pendeltågstrafiken i Stockholm ska spara 23 miljoner kronor. Det innebär bland annat färre avgångar, kortare tåg, stängda stationer och att alla betalvärdar försvinner. Läs mer

Mer pengar till järnvägsunderhåll

Regeringen föreslår i vårbudgeten 620 miljoner till ökat järnvägsunderhåll 2015 och 1,24 miljarder årligen fram till 2018. För 2015 är det samma summa som regeringen föreslog i den budget som röstades ner i höstas. Läs mer

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

Dags för renovering – nu töms Kirseberg

När hundraåriga Kirsebergsanstalten renoveras töms byggnaderna på personal och intagna. De anställda har fått nya jobb inom pendlingsavstånd och klienterna nya platser, någonstans i Sverige. Läs mer

Sekos motparter

Följande arbetsgivarorganisationer är motparter till Seko på central nivå:

  • Almega ITA
  • Almega Tjänsteförbunden
  • Arbetsgivarverket
  • Elektriska Installatörsorganisationen, EIO
  • Energiföretagens Arbetsgivarförening, EFA
  • Kommunala företagens samorganisation, KFS
  • Maskinentreprenörerna, ME
  • Pacta
  • Sjöfartens Arbetsgivarförbund, SARF
  • Stål- & Metallförbundet
  • Sveriges Byggindustrier, BI