Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Utomhusarbetet kräver eftertanke Foto: David Bergström
Hälsa

Hett och riskfyllt när solen bränner

Alla kan inte gömma sig i skuggan när solen bränner. För dem som måste arbeta vidare i hettan gäller att kläderna ska på och inte av för att ge skydd mot de skadliga strålarna.

15 juni 2012 12:40

Fakta

Så skyddar du dig

Hur ska man skydda sig bäst när man jobbar utomhus, och vilka prickar är farliga? Vi bad docent Mats Berg, överläkare vid hudkliniken i Sörmland, att reda ut begreppen.

Hur kan man minska riskerna för hudcancer?

– Kläder ger det bästa skyddet. Så heltäckande som möjligt men mer realistiskt är ju t-shirt, långbyxor eller långa shorts och en keps som skyddar de mest utsatta delarna som näsan, öronen och huvudet. Det är klokt att smörja in sig med solskydd framförallt på näsa och öron som brukar ta stryk, i alla fall i början av säsongen innan man har fått lite färg.

Är man olika känslig beroende på hudtyp?

– Ja, absolut. Cirka 10 procent av befolkningen blir aldrig brun utan bränner sig bara och bör inte alls vistas i solen någon längre tid.

Finns det någon gräns för hur många timmar man kan vistas utomhus?

– Nej, inte om man skyddar sig med kläder och keps och ser till att inte bränna sig.

Ger solen cancer?

– Ja, brännskador kan ge malignt melanom. Och människor som vistas utomhus mycket som anläggningsarbetare, bönder, sjömän, seglare, golfare med flera har en överrepresentation av basaliom och aktinisk keratos.

Vilka är de vanliga hudcancerformerna?

– Malignt melanom är den som är farlig och kan ge metastaser. Basaliom och aktinisk keratos måste frysas, skäras eller skrapas bort och återkommer ofta, men är inte livshotande. Aktinisk keratos är ett förstadium till skivepitelcancer, en relativt godartad hudcancer men som i enstaka fall kan vara livshotande.

Hur ser farliga hudförändringar ut?

– Håll utkik efter fläckar som större än 5–6 mm, har oregelbunden form eller flera färger i samma fläck – svarta, bruna, ljust bruna eller röda. Det kan också vara ett födelsemärke som ändrar form och börjar växa. Men även torra, skrovliga, ljusa partier bör kollas upp.

Kan hudcancer uppträda flera år efter att man blivit solskadad?

– Ja, oftast har man hunnit bli över 50 innan cancern dyker upp. Brännskadan kan vara 30 år gammal. Men vi har även patienter i 20-årsåldern.

Vad är ditt viktigaste tips?

– Bränn dig aldrig! Klä på dig om du vistas länge i solen, använd solskyddskräm och keps. Och åk inte till Thailand på vintern när huden är blek!

Några tunna slöjmoln skymtar bakom Turning Torso, annars gassar solen från en klarblå himmel. Peabgänget är i full gång med att lägga asfalt på parkeringen utanför Malmö högskola.

– Visst vet man om riskerna med solen och försöker vara i skuggan när man kan, säger Torsten Centerdal.

Alla fyra är solbrända efter flera månaders utomhusjobb. Säsongen drar igång i mars här i södra Sverige och pågår året ut.

Ingen har keps idag men det är illgrön skyddströja eller -väst, skyddsbyxor eller -shorts och skor med stålhätta och värmetålig sula som gäller. Bara Torsten har långbyxor.

– I början av säsongen när solen börjar bränna smörjer jag in mig med solskydd med hög skyddsfaktor och så är det kepsen på. Mitt i sommaren är man ju mer van, säger Torsten som har varit i branschen i 33 år.

Arbetar ni med bar överkropp?

– Det händer. När det är djävulskt varmt vill man ju nästan dra av sig skinnet också. Första dagen kan man jobba utan tröja i en halvtimme och nästa dag en timme. Man vänjer sig successivt. Men om man jobbar på en väg eller annat trafikerat område har man alltid skyddsväst på sig.

Alf Truedsson stoppar in öronpropparna och drar igång asfaltsvälten. 300 kvadrat ska läggas före lunch. Det ryker och dundrar från maskinerna.

Det är bara lite över 20 grader varmt, vinden fläktar lätt från havet men bakom asfaltsläggaren som spyr ut den varma asfaltmassan är det riktigt hett.

– En varm dag kan det bli uppåt 40 grader här, säger Torsten. Gänget har hela södra Sverige som arbetsfält. Idag är det ett förmiddagspass i centrala Malmö, på eftermiddagen ska de en sväng till Fosie och lägga asfalt och imorgon är det en gatstump i Ystad som ska fixas till.

Torsten Centerdal sköter beställningar och håller koll på leveranser, Joakim Jönsson kör asfaltsläggaren, Alf Truedsson kör välten som plattar till massan och Torsten Centerdal och Stefan Svensson går bakom och håller koll på fall och tjocklek.

Arbetsdagen börjar klockan halv sju och slutar för det mesta sex på kvällen.

Vad gör ni om solen blir för jobbig?

– Man jobbar klart om man asfalterar, men sedan kan man ta en paus och sätta sig i skuggan. Vid ett vägbygge finns det ju arbetsbodar och här inne i stan hittar man alltid någon skugga. Annars får man sätta sig i bilen en stund, säger Torsten och lägger till att de dricker vatten.

– Man måste minst få i sig tre 1,5-litersflaskor om dagen. Dricker man inte så svimmar man.

Har du gjort det? Torsten nickar och ler.

– Det har hänt …

Alf säger att han brukar hoppas på regn till helgen när han är ledig, och de andra håller med.

– Då kan man vara inne med gott samvete, säger Torsten. Man får nog av utomhuslivet på jobbet.

Pratar ni om solriskerna?

– Nej, men vi vet ju vad som gäller. Och företagshälsan kollar oss vart tredje år, säger Torsten.

Har ni varit med om något alarmerande?

– Ja, förra året hittade jag ett märke på armen som såg konstigt ut men en check vid specialistmottagningen i Lund gav lugnande besked, säger Joakim.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombud anmäler Green cargo

Skyddsombuden på Green cargo i Borlänge anser att företaget lägger omänskliga scheman. Sjuktalen har gått från 5 till 15 procent och folk har svårt att planera sina liv. Därför har de lämnat en anmälan till Arbetsmiljöverket. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

”Det är aldrig monotont”

”Det är aldrig monotont”

Läs mer

När det värsta händer

När det värsta händer

"Det är klart jag saknar honom – vi hade arbetat ihop i massor med år." Läs mer

Både SM-guld och tonnageskatt

Både SM-guld och tonnageskatt

Pia Berglund är vd för redarnas branschorganisation Svensk sjöfart. Hon har haft ett bra år både professionellt och privat – om fotboll räknas till privatlivet. Och det ser bra ut också när hon blickar framåt. Läs mer

Varsel ett ständigt hot

Varsel ett ständigt hot

Städare varslas om uppsägning upp till tre gånger oftare än andra yrkesgrupper. För många återkommer hotet gång på gång när kontrakt omförhandlas. Att leva med otrygga trygga jobb har blivit vardag. Läs mer

BI vill frysa grundlönen på väg och ban

Medan 6F målar upp en ljus bild av den svenska ekonomin inför årets avtalsrörelse är arbetsgivarna betydligt mer pessimistiska. Läs mer

Fas 3 fasas ut

Från och med den 1 februari anvisas ingen längre till Fas 3. Samtliga sysselsättningsplatser kommer vara borta den 31 januari 2018. I stället satsas på utbildning och extratjänster i välfärden. Läs mer

5 miljarder skäl fixa järnvägen

Det är dyrt med järnväg, dyrt att bygga, att underhålla och laga, och ju längre man väntar desto dyrare blir det. Men att låta bli är också kostsamt. Inte minst för miljön, som kräver fler människor och mer gods på järnväg istället för på väg. Läs mer

Socialdemokraterna kan bättre

2015 var på flera sätt ett skitår. Låt oss göra 2016 till ett bra år för socialdemokratiska idéer och framgång. Åtminstone början till framgång. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Seko väg- och ban kräver höjd grundlön

Idag är det Seko väg- och bans tur att lämna avtalskrav. Mottagare är arbetsgivarna inom Sveriges Byggindustrier. Ett av de viktigaste kraven är att öka ansvaret för det företag som är huvudentreprenör. Läs mer

Ung i Seko

Ung i Seko

Finns det särskilda fackliga ungdomsfrågor eller är ungas problem bara vanliga fackliga frågor? Ska unga driva sina egna frågor, unga värva unga eller spelar ålder ingen roll? Läs mer

Skärgårdstrafiken snabbupphandlas i väntan på överprövning

Personalen på skärgårdsbåtarna i Stockholm kan tvingas byta arbetsgivare två gånger på ett år. Det kan bli följden av att Trafikförvaltningen nu förbereder direktupphandlingar med de vinnande entreprenörerna trots att upphandlingen är överklagad. Läs mer

Om lokförare och döden

Ungefär 80 gånger om året tvingas någon lokförare vara med om att tåget används som redskap av en desperat människa för att avsluta livet.  Läs mer

”Whiskey Trio en dödsfälla”

Skandalfartyget Whiskey Trio får inte lämna Varbergs hamn. Fartyget är i så dåligt skick att Transportstyrelsen förlänger nyttjandeförbudet. Igår upptäcktes bland annat att brandskyddet är obefintligt och att det läcker in vatten genom lastluckorna. Läs mer

Seko och Fastighets kan bli ett förbund

Seko och Fastighets funderar på att bilda ett gemensamt förbund. Som ett första steg har man tagit initiativet till en förstudie som ska vara klar till sommaren. Läs mer

Arriva snålar med vinterjackor till tågpersonalen

Många tågvärdar på Arrivas tåg riskerar att få frysa i vinterkylan. Den nya, varma, vinterjackan är oåtkomlig för de som inte arbetat heltid det senaste året. Och inte ens då är det lätt att få en varm jacka. Läs mer

Inlåst på jobbet

Inlåst på jobbet

Hinseberg utanför Örebro är Sveriges största anstalt för kvinnor. Just nu är det fullbelagt med 100 intagna. Trots låga löner trivs de flesta i personalen. Och nu ser det ut att bli fler tjänster så att man äntligen kan få bort ensamarbetet. Läs mer

Avtalsdelegation

Fackets förhandlingsgrupp, som biträder förhandlingsavdelningen under de centrala avtalsförhandlingarna. Avtalsdelegationen arbetar bara med det egna avtalsområdet och utses formellt av förbundsstyrelsen.