Green Cargo brottas med olönsamhet och ser ut att göra förlust på runt 100 miljoner för 2016. Ett sparprogram har sjösatts med bland annat krympt och centraliserad administration.

Nu vill företaget även se över hur lokförarna schemaläggs för att få ut mer körtid för pengarna.

Seko Green Cargo har fått ett antal förslag till förändringar som rör lokförarna:
• Utökad tid innan rast till 6 tim.
• Utökad egentlig arbetstid per arbetsperiod till 13 timmar
• Utökad egentlig arbetstid per arbetsperiod nattetid till 10 timmar
• Utökad arbetsperiod från 14 till 16 timmar
• Möjlighet att arbeta fler nätter i rad

Enligt Green Cargo skall detta leda såväl till minskade kostnader som bättre scheman, med mindre tid borta, färre passresor och mindre kvartstid (tid mellan pass borta från hemmet som ersätts med en kvart per timme).

Green Cargo kommer nu göra ett förslag på schema enligt detta som ska jämföras med hur turerna läggs idag.

– Seko Green Cargos ingång i dessa diskussioner är att de måste ge våra medlemmar bättre turer och scheman, arbetstiden per tur måste öka, kvartstiden minska och bortavarotiden minska, skriver man på sin hemsida.

Seko har däremot sagt nej till förslaget att gå ner till tre veckors sommarsemester och att semesterperioden ska omfatta maj till september.

”Det handlar om att prioritera våra lokförare högre än tidigare när vi konstruerar vår plan. Men viktigast för att nå dit är att förhandla fram ett nytt kollektivavtal för våra lokförare. Vi måste nyttja lokförartiden bättre och skapa tidsenliga arbetsvillkor”, skriver Green Cargos HR-direktör Caroline Frumerie på företagets intranät, enligt bloggen ”I huvudet på en lokförare”.