Nya regler och föreskrifter för arbete på väg började gälla i ja­nuari 2013, och på spårsidan tog man under 2011 fram ett antal åt­gärder för att förbättra säkerhe­ten. Forskare på Väg­ och transportforskningsinstitutet, VTI, har analyserat hur de nya regel­ verken har slagit igenom och hur de påverkat ansvarsfördelningen och personalens säkerhet.

– Resultaten visade att de vi ta­lat med rent allmänt är positiva till det nya regelverket eftersom det innebär en större flexibilitet med större möjlighet att ta fram egna lösningar. Samtidigt visar studien att det kanske är just den­na flexibilitet som resulterat i en otydlighet då det gäller roller och ansvar samt bristande rutiner, som i sin tur påverkat säkerheten negativt, säger Sonja Forward, forskare på VTI.

När det gäller upphandlingar menar VTI att förfrågningsun­derlagen behöver ses över och kvalitetskraven bli mer specifika. Det bör vara kvalitet som avgör

vem som får uppdraget, istället för som idag, då man bara går på lägsta pris.

Ofta finns säkerhetstänket bara med i de så kallade rådsdo­kumenten, inte i kravdokumen­ten. Och enligt flera intervjuade i rapporten är det vanligt att det som står i rådsdokumenten inte kommer med. I stället väljer upp­ handlaren att endast ta med de minimikrav som finns i kravdo­kumentet.

En av de intervjuade i rappor­ten uttrycker det som att det är ”tjuvarnas marknad, de strun­tar i regelverket, de vill bara tjä­na pengar”.

Men allt är inte Trakverkets fel. Bilister, framför allt yrkes­chaufförer, visar liten hänsyn och kör ofta för snabbt förbi väg­arbeten. Något som bekräftas av Sekos undersökning bland väg­arbetarna.

Men i rapporten konstateras ock­så att det även händer att vägar­betarna själva kör snabbt och vårdslöst inom arbetsplatsen.

–I studien framgick också att det finns en viss uppgivenhet gen­temot bilister som de flesta aktörer uppfattar som nonchalanta. Re­sultaten visar att denna inställning kan bli en självuppfyllande pro­fetia; eftersom vägarbetarna inte tror att bilisterna följer deras an­visningar lägger de mindre möda på att de själva ska göra på ett kor­rekt sätt. Risken är då stor att de trafikanter som vill göra rätt istäl­let gör fel, säger Sonja Forward.