Ett beslut har tagits om att bygga Gula linjen, med tre stationer till att börja med, vilket är den första nybyggnationen sedan gröna linjen förlängdes till Skarpnäck på 80-talet.

Nu var frågan vad som ska hända sedan.

MTR, som kör tunnelbanan idag, vill gå ett steg längre än att bara köra. Man sneglar avundsjukt på moderbolaget i Hong Kong som också äger rälsen men också ägnar sig åt fastighetsutveckling och service i anslutning till tunnelbanan. VD Peter Viinapuu pekade på vikten av att se helheten när man bygger nytt där tunnelbana, bostäder, kontor och service ska planeras tillsammans inte var för sig.

Så funkar det också i Köpenhamn där man nu lägger räls för fullt. Henrik Plougmann Olsen, vd för Metroselskabet, berättade att man kopierat MTR Hong Kong i sitt upplägg. Finansiering sker genom att staden säljer mark och med förväntade biljettintäkter, inga skattepengar.

KTH-professorn Jonas Eliasson pekade på vikten av att ha bra beslutsunderlag med väl genomförda samhällsekonomiska analyser innan man tar några beslut.

– Vi är nämligen inte konstruerade för att ta flerdimensionella beslut, utan går gärna på magkänsla och anekdotisk bevisföring.