Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sara, tågstäderska Foto: Mikael Andersson
Nyhet

– Förstår att det kommer gå åt helvete

I drygt 80 kilometer i timmen kör tåget på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändstationen och in i ett bostadshus. Det stannar på 2,3 sekunder. Ombord finns Sara, städaren som först beskylldes för att ha stulit tåget. I en exklusiv intervju för Sekotidningen berättar hon om olycksnatten, beskyllningarna och rehabiliteringen.

10 april 2013 10:58

Fakta

Oklart vad som orsakade olyckan

Ett flertal utredningar söker svaren på vad som hände när ett tåg på Saltsjöbanan körde in i ett hus. Men ännu två månader efteråt kan, eller vill, ingen säga vad som hänt.

Omedelbart efter olyckan gick tågoperatören, Arriva, och Storstockholms lokaltrafik, SL, ut i media och anklagade Sara, städerskan som var ombord, för att ha stulit tåget. De menade att tåget omöjligen kunde kört iväg av en olyckshändelse. Polisen anhöll henne, misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse.

Nyheten om städaren som stulit ett tåg spreds över hela världen. Bland annat spekulerades det i om händelsen var ett terrordåd. Den teorin dominerade också debatterna på diverse rasistiska internetforum enligt formeln: städare = invandrare = muslim = terrorist.

Ganska snart tvingades dock Arriva och SL att ta tillbaka sina beskyllningar och be om ursäkt. Det visade sig att en rad olyckliga omständigheter fått tåget att åka.

Enligt polisen visar den tekniska utredningen att det funnits flera allvarliga säkerhetsbrister kring tåget och uppställningsplatsen. Men ännu två månader senare vill inte varken Arriva, polisen eller Haverikommissionen, som alla utreder händelsen, uttala sig om det exakta händelseförloppet.

Vad man vet är att växeln låg i fel läge och att tåget stod i princip körklart. Mycket tyder på att det så kallade dödmansgreppet var urkopplat för att förhindra att bromsarna skulle frysa när tåget stod avställt för natten. Exakt vad som fick det att börja rulla vet man inte, eller vill man i alla fall inte uttala sig om i dagsläget.

Nu riktas istället misstankarna mot Arriva och SL som kan ha gjort sig skyldiga till arbetsmiljöbrott.

– Jag betecknar det som en skandal att både

SL och Arriva går ut och anklagar en ung

människa på det här sättet innan man vet vad

som har hänt, säger Juwanro Haddad, Sekoordförande

på lokalbanorna i Stockholm.

Han lägger en stor del av skulden på SL som inte gör några uppföljningar av underentreprenörernas arbete.

– Entreprenörerna rapporterar till SL en gång i månaden, men SL har ingen som helst egen kontroll. De förlitar sig enbart på entreprenörernas ord. Jag har jobbat i elva år och aldrig varit med om att SL gjort en oannonserad inspektion för att till exempel se hur säkerhetsarbetet fungerar.

Enligt Arriva har man inte skärpt några säkerhetsrutiner efter olyckan.

– Men vi gick ut redan samma dag till alla våra anställda för att understryka vikten av att följa de säkerhetsrutiner som finns, säger Arrivas kommunikationschef Tomas Hedenius.

Han har i en tidigare intervju med Sekotidningen också uttryckt företagets ånger över det hela.

– Jag kan bara beklaga att det blev som det blev. Vi begick ett misstag och det är vi oerhört ledsna för. När hon är redo att träffa oss, och om hon vill, ska vi framföra våra ursäkter och se hur vi bäst kan hjälpa henne, säger Tomas Hedenius.

Även SL har gått ut och bett om ursäkt för att man pekade ut städaren.

Vid sjutiden på kvällen måndagen 14 januari kom Sara till jobbet i Neglingedepån utanför Stockholm. Hon var ganska ny på jobbet, hade bara varit anställd sedan 20 december.

Jobbet går ut på att städa vagnarna. Det är monotont, varje dag är den andra lik, sopa, moppa, torka. Därför har hon svårt att minnas exakt vad som hände just den natten.

– Jag minns att det var första gången jag jobbade själv. Nu var det en måndag, med full trafik och min kollega var sjuk så jag hade ju dubbelt så mycket att göra som en vanlig dag. Och det gjorde väl att jag inte hade så mycket kontakt med rangerarna på plats. Det blev mest att försöka göra min grej och bara bli klar. Och så minns jag att rengöringsmedlet var slut så jag sms:ade chefen.

– Sedan minns jag att jag tycker att det går alldeles för fort och att det går åt ett håll som inte stämmer. Tågen brukar röra sig ibland när jag städar, men då är det bara för att de flyttas inne på depån. Men nu for jag åt ett helt annat håll och i väldigt hög fart.

Kommer du ihåg något mer?

– Jag minns att jag har något slags känsla av att om man ska hoppa så ska man hoppa vid en perrong på höger sida för då är man i samma plan som tåget.

– Så har jag en idé om att försöka vrida om nyckeln, men att det inte går. Och – just det! – att jag måste akta mig för stången man håller sig i. Och det är på grund av att (konstnären) Frida Kahlo fick en sådan genom ryggen och sedan kunde hon inte få barn och blev jättesjuk. Jag såg en film om henne för flera år sedan.

– Och så har jag en idé om att försöka öppna dörrarna.

Var du i förarhytten när tåget åkte?

– Jag vet inte det exakt, men jag måste ju ha varit där någon gång under de tre minuterna om det här med nyckeln stämmer, till exempel. – En annan sak jag minns: det finns olika säten på Saltsjöbanan, dels finns det riktigt gamla, dammiga tjocka mjuka säten, och dels nya som är lite hårdare och då tänker jag att det är vid de mjuka man ska ta skydd.

– Jag tror nu i efterhand att jag förstår att det kommer gå åt helvete, och då har jag väl en idé om att jag borde hålla emot på något sätt om det blir en krock. För annars flyger man runt och då är man där vid ledstängerna.

– Det har jag fått bekräftat när jag pratade med brandkåren. Jag har varit där och fått se alla bilderna från räddningsarbetet och sättet jag har legat på när de har hittat mig stämmer med det jag kommer ihåg, att jag på något sätt har försökt att hålla emot.

Så du har sett bilder på dig själv från räddningsarbetet?

– Ja, det var fascinerande. De har gjort ett sånt otroligt jobb. Det är helt absurt. Jag har legat på vänster sida, precis bakom förarhytten, och förarhytten är helt mosad, höger sida är helt nerplattad, men på vänster sida så finns det ett utrymme som är tillräckligt för mig, som en triangel. Det är uppenbarligen lite för litet eftersom jag var så mosad. Men hade jag legat åt höger hade det varit åt helvete, då hade jag inte suttit här nu.

Var du vid medvetande under räddningsarbetet?

– Ja, hela tiden. Först kommer jag ihåg att jag kanske inte litat på dem helt och hållet för de säger att de ska hjälpa mig men det händer ju liksom ingenting. Men sedan när de väl kommit fram till mig efter ungefär en halvtimme blir det bra. Men innan det har jag varit väldigt orolig. Sedan tog det ungefär två timmar till innan de fått loss mig.

– Och, ja just det, jag har några andra minnen också av räddningsarbetet. Och det är att jag väldigt, väldigt gärna vill se ett ansikte och sen att jag blir väldigt väldigt glad när jag väl får se ett ansikte komma till mig.

Vad fick du för skador?

– Ok, jag börjar nerifrån: Droppfot på grund av en nervskada i vänster ben. Höger ben har jag en klämskada på, men det fungerar som det ska. Sen har jag en fraktur i bäckenet, jag har nio brutna revben, och sen så är båda nyckelbenen brutna. Det var en punkterad lunga också. Ett av revbenen hade varit inne på hjärtat, slitit tag i det och punkterat hjärtsäcken.

– Sedan har de öppnat upp magen för att se om jag hade någon inre blödning, för jag hade lite lågt blodtryck. Men det var inget där, det var förmodligen örat. Örat höll jag på att förlora, men det har de satt fint tillbaka.

– De har varit så duktiga, men samtidigt har de glömt en bit här i pannan. Det är en glasbit eller någonting, men den ska bort nästa vecka.

– Vad är det mer? Några små blödningar på levern och mjälten och så diafragman, ja och så var det en fraktur på käken också.

Hur var det när du vaknade upp på sjukhuset?

– De höll mig nedsövd i tre dygn. Syrran berättade att jag frågade om jag fortfarande låg fastklämd i tåget när jag vaknade. Man är ju rätt förvirrad när man ligger med morfindropp dygnet runt.

– Jag hallucinerade en del. Bland annat var det väldigt intressanta hemliga kungliga dokument som jag hade läst. Jag såg igenom hela den monarkistiska lögnen. Det var häftigt, jag fick upp bokuppslag i huvudet som jag låg och läste från.

– Men nu har jag slutat med allt smärtstillande, jag tar inte ens Alvedon.

Hur var sjukhusvården?

– Det känns som att jag kanske blev lite särbehandlad på sjukhuset, vilket inte alltid var så kul. Eller, det är klart att det var fint att jag fick jättebra behandling och nyponsoppa när jag ville. Men om det samtidigt är någon som ligger och ropar efter vatten ute i korridoren som man ignorerar för hen kanske är gammal och dement och inte kommer ihåg om hen fått vatten eller inte. Det känns tråkigt. Men annars är jag överlag väldigt tacksam för all hjälp jag har fått.

Hur länge låg du på sjukhus?

– Drygt fyra veckor. Först drygt två på Karolinska och sen två på rehab.

Gör du fortfarande sjukhusbesök?

– Ja, jag träffar en sjukgymnast och en kurator på Karolinska. Och på måndag ska jag ta bort glasbiten från pannan. Glasbiten ska jag spara och ge till en vän. Hon är förtjust i enhörningar, så jag tycker att det passar bra.

Hur ser du på misstankarna som riktades mot dig i början?

– Eftersom jag inte var helt klar i huvudet så tog det nog ett tag för mig att förstå att jag hade varit misstänkt, men inte var det längre, när polisen talade med mig efter att jag vaknat. Jag visste inte vad jag kunde säga, om jag säger saker och ting som kanske inte är riktiga minnen och det kanske går emot mig själv.

– Men att jag skulle ha stulit ett tåg, det trodde jag ju aldrig. Men just det här att de trodde att jag skulle ha satt en massa andra människor i fara, för det kunde ju ha varit andra människor som kunde ha råkat illa ut, att jag skulle ha gjort en sån sak medvetet för att typ ta självmord eller så, det är ju det som känns lite hårdare.

Hur ser du på beskyllningarna från Arriva och SL?

– Hur ska jag säga det här? Jag vill verkligen inte sätta mig i offerrollen, men om det varit någon annan, familj eller bekanta, vem som helst egentligen som blivit utsatt för det här så är det fördjävligt, då hade jag också blivit arg. Men jag vill inte bli arg. Det är bara att skratta åt det i efterhand. Det är ju de som har gjort bort sig.

Har de hört av sig?

– Jag har hört att någon höjdare där på Arriva vill komma och be om ursäkt personligen. Och det vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till. Det känns ganska konstigt. Jag vet inte varför man skulle göra det. Jag kan ju inte bara förlåta, och när man kommer så där personligen blir det så på individnivå. Vad ska jag säga? Nä, men det gör ingenting och klappa på huvudet, eller vad då?

– De har ju gjort bort sig litegrann och det är väl ingen som har missat det nu.

– Men min arbetsgivare, Caretia, har varit väldigt bra. Därifrån har jag fått fullt stöd från och det är jag väldigt tacksam för. De hjälper mig fullt ut med allt jag behöver.

Polisen gjorde husrannsakan. Hur upplever du det?

– Det är ju en kränkning, men samtidigt så är det väl en del av polisarbetet och alla ska behandlas lika. Men någon har ju varit och läst ens dagbok, det kanske är lite flickigt, men det känns tråkigt. Men jag tror att det var en värre kränkning för familjen, jag var ju inte vid medvetande då. Det är de som blivit utsatta för det.

– En intressant sak som jag fick veta när jag träffade brandkåren var att man inte hade förhört dem förrän på torsdagen efteråt. Och de hade ju förstahandsinformation där jag har sagt att jag städade tåget och sedan att det bara börjat rulla i väldigt hög fart. När utredarna väl pratade med dem så hade de sagt att det var ju den intressantaste informationen de fått.

Nu riktas ju misstankarna mot Arriva och SL i stället. Hur ser du på att de som först pekade finger åt dig nu själva är misstänkta?

– Jag ska inte säga att det är något som känns bra med det här. Det är väldigt tråkigt att det hänt, men det är klart att det är bra om det hamnar på dem det ska hamna på, det är ju de som har gjort fel.

Vem anser du är ansvarig för det här?

– Det vet jag inte. Jag vet ju inte exakt hur det gått till så jag kan inte uttala mig om det. Det är väl bra att det inte spekuleras mer i det innan man har några bevis. Tänk bara hur det var för mig, lika snabbt som man pekade ut mig blev jag friad. Så innan man vet vad som hände går det inte att säga.

Då dimper posten ner i brevlådan, ett brev från SL med en räkning på 246 kronor.

– Åh, här kommer räkningen på tåget, men det var ett billigt tåg, säger Saras pappa Mats som sitter med under intervjun.

Men det visar sig vara en räkning på sjukhusresa med taxi – inte tåg. Och så är där ett brev från TV 4. Tidigare har hon också fått brev från Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, bland andra. Hon visar upp ett av dem.

– Alltså, de är så smöriga, journalisterna. Den här har minsann också jobbat som städare och vet hur jobbigt det är, han är förvånad över hur många det är som faktiskt vill prata om sina upplevelser och att det kan kännas skönt, och så skriver han om tsunamin, Haiti och Pakistan.

Hur ser du på medias rapportering?

– Från början hade jag en idé om att jag absolut inte ska gå ut i media. Jag vill inte ha den uppmärksamheten. Journalisterna har ju inte varit på mig direkt men vad jag hört från facket och arbetsgivaren så har det varit väldigt mycket press på dem och det gillar jag inte. Att man säger att man respekterar att jag inte vill ställa upp men att de ändå kommer tillbaka, fortsätter.

– Jag förstår att journalisterna dras med i nyhetshetsen, inflikar Mats. Men redan från början fanns ju uppgifter som sa att det inte var helt klart att hon stulit tåget. Det kunde man ha lyft fram i stället för att okritiskt repetera vad SL och Arriva sa.

Varför har du valt att inte gå ut i media?

– Jag vill inte bli någon offentlig person och sitta och hålla monolog i tv-soffor. Jag minns ju nästan ingenting så jag har inte så mycket att komma med. Historien finns ju redan där.

– Jag väljer att berätta här och nu. Delvis för att kanske slå hål på någon fördom. Det fanns teorier på rasistsajterna om att det är så tyst i media för att jag är papperslös och andra grejer.

Här bryter pappa Mats in igen.

– På de där forumen gör de direkt kopplingen: är man städare så är man invandrare och är man invandrare så är man terrorist. Så ni får gärna, för att reta de där djävla rasisterna, skriva att Sara är född och uppvuxen i Hälsingland.

Sara fortsätter:

– Men det är också av tacksamhet mot facket som jag ställer upp här och att kanske få någon annan ung person att överväga att gå med, se över riskerna på sitt arbete. Då är det värt det.

– Det är väldigt skönt att ha med facket. Klubbordförande kommer vara med på möten med SL och Arriva och hjälpa mig med försäkringar och sådant. Det är väldigt bra eftersom jag inte kan så mycket om det där själv.

Kan du dra några lärdomar av det som har hänt?

– Det blir lite annat fokus nu på vad som är viktigt och inte. Självklart har jag fokus på att bli frisk. Saker och ting blir lite klarare, man ser vilket stöd som är äkta. Jag får ju också en annan inblick i vårdsystemet, i facket, i rättssystemet, än vad jag annars skulle haft. Så det blir ju en sådan erfarenhet.

– Sedan verkar det som det kommer en del goda saker ur det här. Kring säkerhetstänkande och så vidare.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

51 kommentarer

  1. David

    Galet!
    Bra skrivet :)

  2. Mathias

    Stackars dig, Sara!
    Det låter som rena skräckfilmen med detta skenande tåg som du fått uppleva.
    Men samtidigt hade du tur som överlevde trots alla de skador du fått.
    Får passa på att tacka för att du tog dig mod till att berätta. Jag har väntat på förklaringen. Måste erkänna att jag gick på de första rapporterna, och skäms på ett sätt att man är så lättpåverkad. Samtidigt blir man skrämd av vilken stor påverkan, och vilket stort ansvar media besitter då de förmedlar alla nyheter.

    Beträffande SL och Arriva, så tycker jag de kunde formulerat sig bättre, och bett om ursäkt direkt i TV då de insett sitt misstag och att säkerhetsbristerna uppdagats.
    Den representant som gick ut i media och försökte förklara tyckte jag uttryckte sig alldeles för vagt.

    Sist men inte minst hoppas jag du får en rejäl kompensation ekonomiskt från SL för din sveda, din verk och inte minst för det förtal de spred.

    /Kram från undersköterkan, Mathias.

  3. Ivs

    Fruktansvärt dåligt skrivet från journalistens sida – okey att man vill låta Sara och händelsen tala för sig själva men herregud vilken oinspirerad text. Allting räddas dock av hennes och pappans sköna, raka personligheter. Go och smart tjej, önskar henne väl!

  4. Rasmus S Mancante

    ”okey att man vill låta Sara och händelsen tala för sig själva men herregud vilken oinspirerad text”

    Du kanske finner vinklade nyheter bättre då?? Pucko!!!

    Ärlig och icke vinklad journalistik är äkta journalistik!

    Gå i frid Sara och lev nu!

  5. Marcus

    Skyll ni alla på SL & Arriva! De största och mest inkompetenta varelserna förblir ju ändå Poliserna som aldrig kollade upp fakta innan man gick på SL & Arrivas linje för att sedan anhålla den här stackars tjejen… Svenska Polisen har jag aldrig något förtroende för pga deras inkompetens och falskhet!

  6. Marcus

    Ivs: Va fan är det som är oklart?? Dumskalle det var ju kanonbra skrivit. Vad menar du med att Saras pappa räddade artikeln med sin personlighet??? Jobbar du på SJ, Arriva eller Polisen?? Ärligt talat man blir ju fan livrädd för folk…låt nu vit-rockarna ta hand om dig!!

  7. NilsGösta Enquist

    Är starkt intresserad av Statens Haverikomissions UTREDNING. Har ju själv en del kunskaper och erfarenheter från LOKMILJÖ, Förarhytt, DÖD MANS GREPP, och inbyggd teknik i ett tågsätt och vad som behhövs för att det ska rulla.
    Utredningen är riktigt intressant, helt klart och anledningen till eventuellt avvikande.

  8. Linda

    Jag tycker artikeln är bra skriven och att Sara verkar vara en ovanligt sympatisk och klok person. Hoppas också innerligt att hon får rejäl kompensation för ”sveda och värk”, eventuella bestående men osv. och inte bara någon struntsumma som man oftast får i Sverige.

  9. Anonym

    Ja Kära nån vilken resa..! Fint att du vill dela med dig Sara. Önskar dig all Lycka och en lite lugnare färd framåt :-)

  10. Sven Jensen

    Sara. Vill bara önska dig väl och lycka till i livet. Och säger samtidigt stolt att jag va en av få som inte trodde på dom första uttalandena om att du stulit tåget.
    Det första jag sa va att det tror inte jag. Det är säkert ett misstag. Men jag fick mothugg av vänner som sa hur skulle det kunna va ett misstag. Det behövs en nyckel för att köra. Och jag svarade direkt. Tåget stod på verkstad satt säkert en huvudnyckel i. Och hon kom åt någon spak. Men det trodde inte vännerna på. Men dom har kommit efteråt och sagt. Fan du hade nog rätt.
    Mvh Sven Jensen.

  11. M A

    @Ivs 02:41: Men texten är ju en intervjuartikel, inga konstigheter.

  12. Johan

    ”Jag har hört att någon höjdare där på Arriva vill komma och be om ursäkt personligen. Och det vet jag inte riktigt hur jag ställer mig till. Det känns ganska konstigt. Jag vet inte varför man skulle göra det. Jag kan ju inte bara förlåta, och när man kommer så där personligen blir det så på individnivå. Vad ska jag säga? Nä, men det gör ingenting och klappa på huvudet, eller vad då?”

    – Haha, så ärligt, genomtänkt och rakt på sak! Jag blir glad när jag läser :)

  13. SW

    Jättebra artikel! Jag blir arg på SL och Arriva och hela privatiseringskarusellen, men glad över den starka Sara.

  14. Tedros

    Väldigt klok och sympatisk person. Tack för att du berättar.

  15. ib

    Man blir inte förvånad över hur SL o Arriva
    agerat. Polisen, den mest inkompetenta Myndighet vi är begåvade med, hakar bara på. Varför slösa bort någon utredares tid med något som inte behöver utredas?
    Sara verkar vara en mycket skärpt ung kvinna. Sådana behövs det mer av, även inom polisen!

  16. Anonym

    Jag vet inte om de är så att folk VILL att sara ska vara mer upprörd och arg över de som hänt när de säger att texten är så oinspirerande och tråkig osv, jag tycker att de är skönt att hon gått ut och berättat sin historia vare sig den är bra skriven eller inte . Men de viktigaste av allt är att hon lever och mår bra !
    /kramar syrran

  17. Kjell Lindblad

    Så har jag 64 år gammal fått en ny hjälte. Oj Sara, vilken fantastisk människa du är. Hoppas du kan komma igen till 100% efter detta, du är den bästa förebild någon kan ha. Respekten att du ger intervjun i Facktidningen och inte i sensationstidningarna (som faktiskt också hängde på stöldgrejen) är stor. Dina sakliga svar är imponerande och ditt ansvar för andra genom att ”döda” ryktet om papperslösa invandrare är curage.
    Lycka till med vad du än gör i framtiden och fortsätt vara du.

    En eloge till journalisten för en bra genomförd intervju

    Kjell inte medlem men människa

  18. Jenny

    Jag får nästan tårar i ögonen när jag läser detta. Inte nog med att man är så utsatt när man är städerska, med dålig lön, kroppsslitage etc men NI, Sara och din far, ni är fantastiska människor som faktiskt går ut med detta för att också hjälpa människor mot rasistiska nidbilder! Jag är så tagen. TACK! Krya på dig, stackars liten! Vi hejar på dig!

  19. Johnny

    Sara,
    du verkar ha en vacker livsyn och fantastisk humor!
    Din pappa likaså!
    Men glöm inte att du varit med om en hemsk olycka som kan ge dig problem framöver när du blir äldre!
    Så var inte för snäll utan lagom snäll!

  20. Ray

    Fantastiskt inspirerande människa som uppenbart har ofantligt med integritet och goda förebilder i föräldrarna. Civilkurage att ställa upp delvis för att ta död på rykten på rasistsidor och visa på fackets solidariska kraft. Ler av glädje när jag läser. Så sjukt imponerad över hur du Sara uppvisar en sån styrka bara nån månad efter en så fruktansvärd händelse. Räknar upp skador som hade skickat en annan in i en djup depression. All ära till dig och din familj. En sann förebild i ordets absolut rätta bemärkelse.

  21. Anna

    Marcus, hur lyckades du få in SJ i det här?
    Och chilla för guds skull. Ingen idé att bli så upprörd. Alla får väl tycka som de vill över hur artikeln är skriven?

    Sara, vilken grym tjej du verkar vara! Lycka till i framtiden och hoppas att du läker väl.

  22. Pelle

    Har SL kontrollerat att Sara hade ett giltigt färdbevis när hon gjorde denna resa i SL-trafiken? Om inte skall man snarast sända henne ett betalningskrav på 1200:-!

  23. Adam Blomgren

    Bara heder åt Sara. Hoppas att Arriva och SL får betala så det gör ont.

  24. Nadia

    Vilken hemsk upplevelse. Hoppas verkligen att de kompenserar dig ordentligt så att du kan få rehabilitera dig utan ekonomisk oro. Önskar dig en snabb återåterhämtning och all lycka i framtiden.

  25. Bjørn Kjos

    Hei
    Bra og godt intevju Sara!
    Håper du får er bra erstatning for det helvete som Sl og Arriva har stelt i stand for deg.
    Lykke til videre i livet! :-)

  26. Jerker

    Bra Sara. Du förefaller vara en mogen och tänkande människa. En förebild för andra ungdomar OCH vuxna. Tänk om fler kunde vara som du, då skulle vi ha ett bättre samhälle.

    Kram från mig och lycka till i livet

  27. Lisa

    Jag begriper bara inte hur man kunde tro att någon hade stulit ett Saltsjöbanetåg. På jobbet försökte vi föreställa oss något motiv för det men vi kunde inte komma på något. Helt otroligt att polisen köpte SLs och Arrivas förklaring, och otroligt dumt att de trodde att den anklagelsen skulle hålla.

    Sara, du har en enorm integritet och det är inspirerande att läsa din historia. Jag hoppas för allt i världen att dina skador läker bra.

  28. Jultomten

    Hon borde få typ 5 miljoner i skadestånd.

  29. Erik Uppenbarelsen Uppenberg

    Vad gäller journalistik, så har vi ju något som heter källskydd (pressen får inte avslöja sin källa). Vi har efterforskningsskydd (en offentlig arbetsgivare får inte undersöka vem som har läckt en uppgift). Detta regelverk ska vi vara väldigt glada för. I just det här fallet är jag dock väldigt intresserad varifrån uppgifterna kommer. Vem påstod ursprungligen att städaren skulle ha stulit tåget? Det är fortfarande väldigt oklart hur dessa lögner/påhitt/chansningar (stryk det ej önskade) kunde spridas.

  30. Ronja

    Tack för inspirationen Sara, får nog gå med i facket :)

  31. Linda-Marie Fjärrstad

    Sara; jag beundrar dig verkligen, som har ett så stort hjärta och en sådan uppenbar livslust trots det fruktansvärda du varit med om! Du är en sann hjältinna och förebild, en otroligt klok ung kvinna som förtjänar all respekt och heder från hela världen. Så länge du behåller din livsinställning så kommer du att ha en underbar framtid! Jag håller tummarna för att alla dina skador, fysiska såväl som mentala, läker ut och försvinner och kvar står en ännu starkare och tryggare kvinna med livserfarenhet utan dess like! Lycka till med ditt liv och må solen alltid skina över dig och Universum alltid uppfylla ditt hjärtas önskningar!
    Kram <3

  32. Pia

    Cool tjej. Lite mindre cool arbetsgivare som tror att det räcker med en ursäkt efter att ha skämt ut henne över hela världen. Nä, inte ok, det gör mig aningens förbannad.

  33. Susanne Andreasson

    Önskar dig all lycka till Sara med din fortsatta rehabilitering. Kämpa på!!
    Massor av peppkramar

  34. conny

    Sara, Lycka till med rehab och allt annat som tex. en ordentlig kompensation för allt…

    Sedan olyckan har jag funderat på ”dödmansgrepp” ??? Finns det inte på dessa tåg ???

    F.d lokförare

  35. Emil

    Skönt att läsa dina vettiga, mogna och avvägda reflektioner kring detta! Mkt bra!

  36. Aron

    Bra intervju. Underbar människa, borde få ett pris!

  37. Anonym

    Vilken härlig människa du verkar vara Sara. Tänk om jag kunde se världen med lite mer förlåtande och förstående som du verkar göra. Tror jag ska försöka börja med det… Tack för att du berättade…

  38. Elias Hedberg

    @Pia – Ingen skugga på Saras arbetsgivare, hon har enligt egen utsago fått bra stöd från dem. Grejen är att varken Arriva eller SL är hennes arbetsgivare, hennes arbetsgivare är Caretia, som sköter städningen åt Arriva, som i sin tur kör kollektivtrafik åt SL. Det sagt så har SL och Arriva fortfarande gjort bort sig rejält. Heder dock åt SL för att de snabbt lärde sig av sitt misstag och slutade spekulera.

  39. Simon Olsson

    Det bästa jag har läst på väldigt länge
    Klokt, enkelt, inspirerande och medmänskligt :)

    Stort tack Sara!

  40. Aje Thimgren

    Tack för att du orkar dela med dig av denna fasansfulla händelse. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du blir helt återställd samt får en stor ekonomisk kompensation!

  41. Mia

    TACK att jag fick läsa denna raka beskrivning av vad som eg hände, en känga till nyhetsgamarna! Och Sara: lycka till med allt du gör i framtiden, du är en modig och rättrådig människa!

  42. lars-anders quist

    det är sådana människor som dej som gör att jag tror på mänsklighetens goda :-)………. Härlig och ärlig och för en del , helt förfärlig historia :-)
    Kämpa på

  43. anonym

    Sara, du har haft änglavakt! Nu hoppas vi att rättvisan vinner!!!

  44. Anonym

    Sara du har haft änglavakt med dig, nu hoppas vi att rättvisan vinner!!

  45. Ove

    Otrolig tur, inte bara för Sara och hennes familj, att hon överlevde! Hade hon avlidit hade sanningen med största sannolikhet dött med henne och hon skulle för allt framtid ha varit den som stal ett tåg och körde ihjäl sig!
    Ove

  46. jörgen p öland

    Heja Sara! Tack för att du klarade dig.

  47. Anonym

    Sara, du är verkligen en överlevare och vinnrarskalle i stort format som inte låter dig knäckas i första taget, din inställning och ditt stora hjärta gör dig till en människa vi alla skulle vlja vara. Lycka till i livet.

  48. Pär Stolpe

    Tack Sara för att du valde fackets tidning att berätta i. Vi är många som väntat på en vettig förklaring till vad som hände och det har ju inte funnits en antydan till detta i de media som blixtsnabbt tog till sig Arrivalögnen om dig som tågtjuv.
    När vi på vår morgonpromenad kom förbi Saltisstationen några timmar efter att du räddats ur tåget förstod vi genast att media rapporterat ett falsarium om hur det gått till.
    Hoppas du blir helt återställd, att du kan lämna denna hemska upplevelse bakom dig och att du får den kompensation du har rätt till.
    Pär Stolpe

  49. Jens

    Krya på dig!

  50. Annica Engström

    Tack Sara, framförallt för din underbara o tyvärr plågsamma berättelse men oxå din komplettering/ back-up för Seko som det ju blir nu.. som fd tågförare förstod jag förvisso att div arb.rutiner i depån orsakade händelsen o jag var väldigt upprörd/inblandad i diskussionerna
    – härligt i eländet o få bekräftat o läsa din ödmjuka version ; ^ )

  51. Thorsten Schütte

    Imponerande, Sara och allt gott i livet framöver :-) !

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Frist för pendelstädare

Efter förhandlingar med Seko har ISS backat något angående städarna på pendeln i Stockholm. ISS skjuter upp beslutet om personalen ska sägas upp till den 9 februari, då man vet om städarna får gå över till den nya entreprenören eller inte. Läs mer

SJ: Gör om pendelupphandlingen

SJ anser att det fortfarande finns stora frågetecken kring beslutet att ge MTR kontraktet på pendeltågstrafiken i Stockholm. Därför går bolaget vidare med sitt överklagande. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Fortsatt tystnad kring olyckan på Saltsjöbanan

Drygt ett år har gått sedan tåget på Saltsjöbanan körde in i ett hus vid ändstationen. Ännu finns ingen officiell version av vad som hände. Trots minst fem olika utredningar. Läs mer

– Förstår att det kommer gå åt helvete

I drygt 80 kilometer i timmen kör tåget på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändstationen och in i ett bostadshus. Det stannar på 2,3 sekunder. Ombord finns Sara, städaren som först beskylldes för att ha stulit tåget. I en exklusiv intervju för Sekotidningen berättar hon om olycksnatten, beskyllningarna och rehabiliteringen. Läs mer

”Skärp tillsynen på järnvägen”

Haverikommissionen beslutade i dag att utreda olyckan på Saltsjöbanan där en städare skadades svårt. Seko kräver att Transportstyrelsen blir aktivare i sin tillsyn av säkerheten och förbundet ska fråga medlemmarna vad de anser. Läs mer

Städerskan inte längre misstänkt

Åklagaren har skrivit av misstankarna mot städerskan som befann sig ombord på tåget som kraschade in i ett bostadshus. Läs mer

Arriva backar om stulet tåg

Det kan ha varit en olyckshändelse att städaren på Saltsjöbanan fick i gång tåget som sedan körde in i ett hus vid slutstationen. Det uppger flera medier i dag. Läs mer

Tåg körde in i hus

En städerska på Saltsjöbanan har enligt uppgift i natt stulit ett tåg med vilket hon kraschade in i ett bostadshus. Hon är nu häktad, misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse. Läs mer

1,8 miljoner till sparkade kontrollanter

Nio före detta biljettkontrollanter i Stockholm får omkring 200 000 kronor var av Securitas efter en förlikning. Läs mer