– Det är positivt att vi kommit överens om detta även om det såklart är väldigt synd om dem som trots allt måste sluta mot sin vilja, säger Jonas Forslind, branschsekreterare på Seko sjöfolk.

Från början var det 45 personer på Sekos avtalsområde som sades upp när färjan Nils Dacke bytte rutt, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen och rederiet ersatte den svenska besättningen med en polsk.

På vägen har ett tjugotal slutat självmant så striden stod om 28 personer, där Seko stämde arbetsgivaren för felaktig uppsägning.

Överenskommelsen innebär att hälften, 14 personer, återanställs och för övriga förlängs uppsägningstiden.

– De får nu fortsätta till mitten av augusti i stället för att ha slutat i mars. Vår förhoppning är ju att flera av dem kommer få fortsatt anställning med tanke på att det alltid händer saker. Folk går i pension, blir föräldralediga och så vidare, säger Jonas Forslind.

Överenskommelsen innehåller även en morot, i form av ett avgångsvederlag, för de som väljer att säga upp sig självmant.

– Så i slutändan tror jag inte att det blir så många som går mot sin vilja.

Seko har under hela processen förhandlat tillsammans med Sjöbefälsföreningen som nu fått ett liknande erbjudande. Av 14 uppsagda tar rederiet tillbaka sju.

– Det har funkat jättebra. Det har varit väldigt positivt att vi kunnat visa upp en enad front mot arbetsgivaren, säger Jonas Forslind.