Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen.

23 april 2014 10:32

– Det är positivt att vi kommit överens om detta även om det såklart är väldigt synd om dem som trots allt måste sluta mot sin vilja, säger Jonas Forslind, branschsekreterare på Seko sjöfolk.

Från början var det 45 personer på Sekos avtalsområde som sades upp när färjan Nils Dacke bytte rutt, från Sverige-Tyskland till Sverige-Polen och rederiet ersatte den svenska besättningen med en polsk.

På vägen har ett tjugotal slutat självmant så striden stod om 28 personer, där Seko stämde arbetsgivaren för felaktig uppsägning.

Överenskommelsen innebär att hälften, 14 personer, återanställs och för övriga förlängs uppsägningstiden.

– De får nu fortsätta till mitten av augusti i stället för att ha slutat i mars. Vår förhoppning är ju att flera av dem kommer få fortsatt anställning med tanke på att det alltid händer saker. Folk går i pension, blir föräldralediga och så vidare, säger Jonas Forslind.

Överenskommelsen innehåller även en morot, i form av ett avgångsvederlag, för de som väljer att säga upp sig självmant.

– Så i slutändan tror jag inte att det blir så många som går mot sin vilja.

Seko har under hela processen förhandlat tillsammans med Sjöbefälsföreningen som nu fått ett liknande erbjudande. Av 14 uppsagda tar rederiet tillbaka sju.

– Det har funkat jättebra. Det har varit väldigt positivt att vi kunnat visa upp en enad front mot arbetsgivaren, säger Jonas Forslind.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Påstådd dieselstöld fråga för AD

En krossmaskinist avskedades av Skanska den 3 oktober 2013 för påstådd stöld av diesel från arbetsplatsen. Läs mer

Skanska hade rätt att avskeda för dieselstöld

Enligt Arbetsdomstolen var det rätt av Skanska att avskeda en krossmaskinist som anklagats för att ha stulit diesel i en av företaget bergkrossar. Domstolen anser att arbetsgivaren bevisat att medlemmen är skyldig till stöld. Och att tillgreppet riktat sig mot Skanska. Läs mer

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Seko sjöfolk 100 år

Ett sekel med facket till sjöss

I 100 år har svenska sjömän varit fackligt organiserade. Det har varit en händelserik tid med strejker, världskrig och utflaggningar. Senast i raden av ordföranden för Seko sjöfolk står Kenny Reinhold. Här blickar han ett sekel bakåt i tiden – och lite framåt. Läs mer

Förlikning mellan Seko och TT-line

TT-line backar och tar tillbaka hälften av uppsägningarna, förlänger uppsägningstiden och ger avgångsvederlag till dem som slutar självmant. I gengäld drar Seko tillbaka stämningen från Arbetsdomstolen. Läs mer

Nya förhandlingar med TT-Line

Seko och TT-Line inleder nya förhandlingar om den uppsagda besättningen på rederiet. Efter att Seko lämnat en stämning till AD har rederiet tagit initiativ till nya samtal. Läs mer

Tågstädarna förlorade i AD

Arbetsdomstolen gick på SJ:s linje i fråga om de uppsagda tågstädarna på Trafficare. Det var varken fråga om verksamhetsövergång eller åldersdiskriminering enligt domstolen. Läs mer

Till storms mot utflaggning

Utflaggning av svenska fartyg fortsätter i ökande takt. Nu börjar fenomenet sprida sig från handelsflottan till färjetrafiken. – Men vi kommer att vinna kriget om Östersjön, säger Kenny Reinhold, Seko sjöfolks ordförande. Läs mer

Strid om uppsägningar på TT-line

TT-lines färja Nils Dacke sätts in på en ny rutt. Något arbetsgivaren tagit till intäkt för att säga upp den svenska besättningen och sätta in en polsk i stället. Seko tar strid mot uppsägningarna. I dag slutade de lokala förhandlingarna i oenighet. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer