Enligt Seko har det blivit svårare att omplacera dem som inte kan fortsätta jobba.

Kraven för att få inneha säkerhetstjänst skiljer sig åt när det gäller olika yrkeskategorier inom spårtrafiken. Transportstyrelsen utfärdar förarbevis för lokförare, efter att den enskilde gått utbildning och klarat den yrkespsykologiska undersökningen och hälsokraven. I botten ligger EU:s lokförardirektiv.

Emma Bengtsson

Till skillnad från för lokförarna finns inga ”bevis” att söka för ombordpersonal, rangerare, växlare eller verkstadspersonal som har säkerhetstjänster. Det är varje företag som avgör vilka tjänster som ska vara säkerhetsklassade.

Den som innehar tjänsten ska ha rätt kompetens och uppfylla de hälsokrav som anges i en särskild föreskrift. Bland mycket annat finns krav på god syn och hörsel.

Det finns hälsokrav även för de här tjänsterna, men det är i första hand företaget som ska kontrollera att personalen har kompetensen och hälsan. Transportstyrelsen granskar i sin tur företagens regler och rutiner för trafiksäkerhetsarbetet och gör stickprov bland personalen för att kontrollera hälsa och kompetens.

Förarbeviset kan återkallas om lokföraren inte klarar den regel- bundna hälsoundersökningen, som görs av särskilt godkända läkare och psykologer. För den som fyllt 60 år gäller en årlig undersökning. Det går att söka dispens hos Transportstyrelsen.

Såväl lokförare som annan personal kan också tas ur tjänst av sin arbetsgivare, omedelbart om så krävs, om personen inte anses klara jobbet, exempelvis efter en olycka. Innan personen får återgå i tjänst måste en läkare intyga att det är okej. En rad sjukdomar utesluter arbete i säkerhetstjänst.

– Transportstyrelsen kan åter- kalla lokförarbevis, men i det akuta skedet ska företaget agera omedelbart om en anställd, oavsett yrke, behöver tas ur tjänst med anledning av trafiksäkerhet, säger Emma Bengtsson, sektionschef på Transportstyrelsen.