Veolia Transport ska yttra sig till Arbetsmiljöverket om det eventuella förbudet senast den 21 mars.

Arbetsmiljöverket skriver i underrättelsen att ”förarens arbete på ett Öresundståg med passagerare inte ska skötas som ensamarbete” och anför en rad argument för det. Framför allt är det riskerna vid en evakuering som Arbetsmiljöverket lyfter fram som riskmoment där föraren inte ska vara ensam på tåget.

Bakgrunden till underrättelsen är en anmälan från Sekos skyddsombud Tony Gezelius på från oktober 2013. Han krävde ett förbud mot ensamarbete och skrev att det är oacceptabelt att förare som kör tåg med flera vagnar och fullt med passagerare, utan att det finns tågvärdar eller annan personal ombord. Något som, enligt facket, inträffar regelbundet.

Skyddsombuden valde att lyfta frågan om lokförarnas situation efter att Veolia infört nya rutiner under sommaren 2013.

Arbetsmiljöverket har inspekterat förarnas arbetsmiljö och beskriver detaljerat hur det ser ut. Även arbetsgivaren Veolias syn på ensamarbetet redovisas. Veolia menar att ensamarbetet bara ska tillämpas vid akut personalbrist och att det inträffar sällan. Veolia uppger också att andra tågföretag har samma regler och att skälet är att minska förseningar och inställda tåg.

Men Arbetsmiljöverket anser sammanfattningsvis att skyddsombudens varning för ensamarbete överväger risken för fler inställda tåg.