Det säger P O Fällman, ombudsman på Seko med särskilt ansvar för spårtrafiken.

– Vi är övertygade om att viseringsgraden minskar, det vill säga att färre resenärer väljer att betala, när det inte finns personal ombord.

Undersökningar och försök med öppen spärrlinje visar, enligt P O Fällman, att färre betalar. När resenärer kan stiga på utan att visa sin biljett är det fler som tar chansen.

– Det visade försöket vid Slussen i Stockholm, där man under en tid tog bort spärrarna. Och bussbranschen har sett att fusket ökar när det går att stiga på bussen både fram och bak, säger P O Fällman.

I slutet av oktober genomförs en aktionsdag i hela Europa mot nedbemanningen på järnvägen, och Seko ska vara med även i år.

–Vi vill visa för allmänheten och politiker vad som håller på att hända och vad det betyder att personal försvinner.

P O Fällman och Seko anser att järnvägen, som ett mer miljövänligt alternativ, ska vara säker och trygg och – inte minst – trevlig.

– Om personalen försvinner finns ingen som serverar kaffe och gör det trivsamt, ingen som kan komma till undsättning vid hot och våld. Ingen som kollar biljetten så att den som betalat känner att alla andra också betalt för sin resa.

Till det kommer säkerheten.

–Vid olyckor och bränder är det en fördel om det finns personal ombord som kan hjälpa till, det har de utbildats för att klara av.

För Seko är det den samlade bilden av ekonomi, trygghet och trivsel som ska övertyga företag, politiker och allmänhet om ombordpersonalens betydelse.

Och förstås att tåg är ett miljövänligt trafikslag.

– Då måste järnvägen också vara ett bättre alternativ, säger P O Fällman. Nedbemanningen riskerar att förstöra trafikslaget som sådant.

I dag är det framför allt SJ och Arriva i Stockholms lokaltrafik som drivit igenom en minskning av personalen.

När det gäller SJ har Arbets- miljöverket ställt krav på att företaget ska ”säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlig- het i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”.

Något som Seko välkomnar.

När det gäller lokalbanorna i Stockholm, som körs av Arriva för SL:s räkning, har alla konduktörer plockats bort och ersatts av viseringsstolpar under en för- söksperiod på sex månader. Fler biljettkontrollanter ska se till att resenärer inte åker utan biljett.

– Arriva verkar övertygade om att det nya systemet fungerar. Då tycker jag att de borde börja tillämpa den ersättningsmodell som de vann upphandlingen med 2012. Den innebar att de ska få betalt för varje viserad resenär, kallat VBP, säger P O Fällman.

Hittills har modellen inte tillämpats eftersom Arriva inte klarat av att visera alla resenärer.

Istället har företaget fått betalt från SL efter antalet passagerare som går på.

– Om företaget menar allvar med att konduktörerna inte behövs bör de införa systemet med VBP nu, säger P O Fällman. Det är upp till bevis.

Lokalbanorna är, enligt Seko, ett bra exempel på hur konduktörer ger trivsel. I SL:s undersökningar har lokalbanorna, som är de enda med personal i vagnarna, fått högsta betyg av passagerarna.

Den tekniska utvecklingen gör att kanske fler tåg i framtiden går förarlösa och kanske helt utan annan personal. Det går, som P O Fällman ser det, inte att påverka den tekniska utvecklingen.

– Förarlösa tåg passar ändå bäst i helt nybyggda miljöer, som kan anpassas till den nya tekniken. Stockholms tunnelbana – som diskuterats – är möjligen för gammal för detta, säger han.