Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Nedbemanningen
Säkerheten och servicen blir sämre när personal försvinner, säger PO Fällman, ombudsman på Seko Foto: Jens Lasthein
Reportage

Färre anställda ombord trots fler resenärer

– Det är en trend i hela Europa att järnvägsföretag vill minska bemanningen på tåg. Bolagen tror att de kan tjäna pengar på att ta bort ombordpersonal, men vi menar att det är precis tvärtom.

17 oktober 2016 11:39

Det säger P O Fällman, ombudsman på Seko med särskilt ansvar för spårtrafiken.

– Vi är övertygade om att viseringsgraden minskar, det vill säga att färre resenärer väljer att betala, när det inte finns personal ombord.

Undersökningar och försök med öppen spärrlinje visar, enligt P O Fällman, att färre betalar. När resenärer kan stiga på utan att visa sin biljett är det fler som tar chansen.

– Det visade försöket vid Slussen i Stockholm, där man under en tid tog bort spärrarna. Och bussbranschen har sett att fusket ökar när det går att stiga på bussen både fram och bak, säger P O Fällman.

I slutet av oktober genomförs en aktionsdag i hela Europa mot nedbemanningen på järnvägen, och Seko ska vara med även i år.

–Vi vill visa för allmänheten och politiker vad som håller på att hända och vad det betyder att personal försvinner.

P O Fällman och Seko anser att järnvägen, som ett mer miljövänligt alternativ, ska vara säker och trygg och – inte minst – trevlig.

– Om personalen försvinner finns ingen som serverar kaffe och gör det trivsamt, ingen som kan komma till undsättning vid hot och våld. Ingen som kollar biljetten så att den som betalat känner att alla andra också betalt för sin resa.

Till det kommer säkerheten.

–Vid olyckor och bränder är det en fördel om det finns personal ombord som kan hjälpa till, det har de utbildats för att klara av.

För Seko är det den samlade bilden av ekonomi, trygghet och trivsel som ska övertyga företag, politiker och allmänhet om ombordpersonalens betydelse.

Och förstås att tåg är ett miljövänligt trafikslag.

– Då måste järnvägen också vara ett bättre alternativ, säger P O Fällman. Nedbemanningen riskerar att förstöra trafikslaget som sådant.

I dag är det framför allt SJ och Arriva i Stockholms lokaltrafik som drivit igenom en minskning av personalen.

När det gäller SJ har Arbets- miljöverket ställt krav på att företaget ska ”säkerställa att de befintliga resurserna i form av bemanning, verktyg och tydlig- het i arbetsinnehåll är anpassade till de faktiska kraven i arbetet”.

Något som Seko välkomnar.

När det gäller lokalbanorna i Stockholm, som körs av Arriva för SL:s räkning, har alla konduktörer plockats bort och ersatts av viseringsstolpar under en för- söksperiod på sex månader. Fler biljettkontrollanter ska se till att resenärer inte åker utan biljett.

– Arriva verkar övertygade om att det nya systemet fungerar. Då tycker jag att de borde börja tillämpa den ersättningsmodell som de vann upphandlingen med 2012. Den innebar att de ska få betalt för varje viserad resenär, kallat VBP, säger P O Fällman.

Hittills har modellen inte tillämpats eftersom Arriva inte klarat av att visera alla resenärer.

Istället har företaget fått betalt från SL efter antalet passagerare som går på.

– Om företaget menar allvar med att konduktörerna inte behövs bör de införa systemet med VBP nu, säger P O Fällman. Det är upp till bevis.

Lokalbanorna är, enligt Seko, ett bra exempel på hur konduktörer ger trivsel. I SL:s undersökningar har lokalbanorna, som är de enda med personal i vagnarna, fått högsta betyg av passagerarna.

Den tekniska utvecklingen gör att kanske fler tåg i framtiden går förarlösa och kanske helt utan annan personal. Det går, som P O Fällman ser det, inte att påverka den tekniska utvecklingen.

– Förarlösa tåg passar ändå bäst i helt nybyggda miljöer, som kan anpassas till den nya tekniken. Stockholms tunnelbana – som diskuterats – är möjligen för gammal för detta, säger han.

 

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansministern: Ta debatten om vilket samhälle vi vill ha.

Finansminister Magdalena Andersson inledde kongressens andra dag med att jämföra Världsbanken och World Economic Forum med ett socialdemokratiskt partimöte. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

30 timmarsvecka och stopp för otrygga anställningar

Kongressen tvingade förbundsstyrelsen till reträtt i ytterligare två frågor. En gång genom omröstning och en gång med goda argument. Det handlar om 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön och en motion som riktar in sig på otrygga anställningar. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Styrelsen fick backa på flera stadgeförslag

Sekos kongress har beslutat om nya stadgar för förbundet. Förbundsstyrelsen fick dock backa på flera punkter, bland annat när det gäller ungdomsfrågor, lokal facklig-politisk samverkan och motionsrätt till kongressen. Läs mer

Sparkad, svartlistad, återupprättad

Sparkad, svartlistad, återupprättad

En septembermorgon 2005 varslas klubbordföranden och tunneltågföraren Per Johansson om avsked och stängs omedelbart av från arbetet på grund av illojalitet mot företaget. Nu är han tillbaka i förarhytten. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Med engagemang som brinner

Med engagemang som brinner

Ellena Papaioannou är lokalvårdare och klubbordförande på Uppsala universitet. Och ordförande för centrala ungdomskommittén. Och vice ordförande för regionstyrelsen. Och kongressombud. Och ... Läs mer

Ensam är inte stark

Ensam är inte stark

När jag hör ordet flexibilitet osäkrar jag mitt kollektivavtal. Flexibilitet, visst låter det tjusigt. Vi anpassar oss, är med vår tid och vi motsätter oss inte förändringar. Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Sekos kongress har startat

Sekos kongress har startat

Utan oss stannar Sverige – det är parollen för Sekos kongress, som inleds idag. Film, dans och inledningstal fokuserade på bredden i förbundets branscher. Läs mer

Visa oss ditt jobb

Visa oss ditt jobb

Vad gör du och dina arbetskamrater egentligen på jobbet? Hur ser din arbetsplats ut? Det har du chansen att visa i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Läs mer

Krav växlade på kommunikationsavtalet

Seko och Almega har växlat yrkanden på kommunikationsavtalet. Seko kräver 2,8 procent och 672 kronor i löneökning plus en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

Tröga förhandlingar för Seko

Det går trögt för Sekos avtalsförhandlingar just nu. Flera avtal löper ut den sista april och nästa vecka kan bli avgörande på tele, spår och väg-och ban. Läs mer

Dagligt våld på tågen

Dagligt våld på tågen

Våldet mot konduktörerna på Italiens tåg är nästan dagligt. Enligt största facket Or.S.A krävs insatser från både stat och tågbolag för att lösa situationen, men hittills har lite gjorts. Läs mer

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Vinnarna av Sekos litteraturpris är…

Jenny Wrangborg och David Ericsson tilldelas Sekos litteraturpris i Ove Allansson namn. De delar lika på prissumman på 100 000 kronor. Priset delas ut på Sekos kongress som hålls nästa vecka. Läs mer

Restid blir stridsfråga i telebranschen

Seko och Almega kunde inte komma överens om när och hur restid ska räknas som arbetstid i telebranschen. Den arbetsgrupp som tillsattes för ett år sedan avslutades igår i oenighet. Läs mer

Fackliga framgångar på S-kongressen

Bort allmän visstid, bort hyvling. Ja till avdrag för a-kassan och heltid som norm. Det är några av S-kongressens beslut på jobbområdet. Läs mer

ARBETSPLATSEN
Här finns hjälp för alla sorters djur

Här finns hjälp för alla sorters djur

Hundar, katter, hästar, en och annan åsna samt diverse smådjur behandlas på Universitets­djursjukhuset i Uppsala. Dessutom finns här Sekomedlemmar med yrken som djursjukskötare, receptionister och foderrådgivare – bland annat. Läs mer

Sympatiåtgärder

Konfliktåtgärder som vidtas för att stödja någon annan som har vidtagit en lovlig konflikt. Statligt anställda får vidta sympatiåtgärder till förmån för andra offentligt anställda, men inte för övriga.