Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Svensk polis utför id-kontroller vid Hyllie station sedan mitten av november. Nu vill regeringen att det även ska ske innan inresa till Sverige. Foto: Johan Erichs
Nyhet

Fackliga protester mot id-kontroller

Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord.

9 december 2015 13:03

Det är – när detta skrivs – oklart hur kontrollerna ska gå till. Företrädare för regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna, det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen.

Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst.

Sekos klubb på Transdev Öresundståg, som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall inte är ombordpersonalens jobb.

-Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg.

Han poängterar att det är en polisiär uppgift att kontrollera identitetshandlingar.

-Ska vi göra det krävs en lagändring, säger Lars Holmqvist.

Facket hade så sent som den 8 december inte fått någon information från Transdev om hur kontrollerna ska gå till. Vilket enligt klubbens vice ordförande Daniel Abalo berodde på att Transdev vid den tidpunkten inte heller fått veta några detaljer.

-När vi får besked om hur arbetet ska gå till kan vi ta ställning, säger han.

Sedan Sverige införde tillfällig inre gränskontroll i mitten av november kontrollerar svensk polis passagerares id-handlingar vid Hyllie station i Malmö. Något som fortsätter även efter den 21 december.

Hittills har kontrollen vid Hyllie inte påverkat arbetet på tågen så mycket, tycker Daniel Abalo.

-Nej vi får förseningar på 10-15 minuter, det är det som händer, säger han.

Skånetrafiken, som handlar upp kollektivtrafiken i Skåne, har protesterat mot de nya obligatoriska id-kraven före inresa till Sverige. Resor från Danmark kommer att ta mycket längre tid än idag om alla passagerare på Öresundstågen ska gå igenom en identitetskontroll innan de reser till Sverige, enligt Skånetrafiken.

Även på Seko SJ är man starkt kritisk till införandet av id-kontroller.

– Vi vill inte ha kontroller på tågen. Vi har framfört till vd att det i så fall är bättre att stoppa turerna från Köpenhamn, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Den linjen är SJ beredda att backa upp enligt ett yttrande bolaget gjort till näringsdepartementet, där man hotar att stoppa all trafik från Danmark.

SJ har bara sex turer per dag från Köpenhamn, men en tvingande id-koll skulle ändå skapa stora problem, enligt Erik Johannesson, eftersom personalen på SJ inte vet hur ett godkänt id-kort ser ut.

– Hur ska vi kunna utföra den typen av kontroller. Innan det här genomförs måste det byggas upp en organisation som gör att det går att kontrollera passagerare innan de kliver på tågen, som det görs på båtarna, säger Erik Johannesson.

Även färjetrafiken till Sverige kommer få krav på id-kontroller. Men på TT-line, som kör till Tyskland och Polen där kravet redan finns, är det inget som märks för personalen ombord.

– Det sköts i land, och det är bra, så vi märker inte av det. Vad som märks är att det blivit mer passagerare, även om det börjat gå ner lite nu. Men då har vi fått extraresurser så det har funkat, säger Ulf Nilsson, klubbordförande på TT-line.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör, som körs av Scandlines, har man ännu inte infört id-kontroller, men det är på gång i de skärpta regler som regeringen tvingar fram.

– Vårt krav är att våra medlemmar inte ska bli inblandade i detta och den information vi fått från rederierna är att de slipper. Det är bra eftersom det handlar om myndighetsutövning och de saknar utbildning för sådant. I stället kommer  det skötas av inhyrda firmor, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk.

Rederiet är starkt kritiskt till förslaget, som man anser har hastats fram. Till Sveriges radio uppger det att ID-kontrollerna kommer att kosta dem tiotals miljoner kronor. Dessutom saknas kompetens för att avgöra om en identitetshandling är falsk eller inte.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Schilde: Rederiet är konkursmässigt

Skärgårdsbolaget, tidigare TRSM, är konkursmässigt hävdar den tidigare vd:n, Anette Schilde, enligt tidningen Skärgården. Nuvarande vd, Henrik Cars, menar att förlusterna beror på den förra ledningen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Facklig info dåligt översatt

Nyanlända som söker facklig information på nätet lämnas ofta i sticket. Det visar tidningen Arbetets granskning av LO-förbundens webb-sidor och informationsmaterial. 5 av de 13 förbunden, däribland Seko, hänvisar endast till en Google translate-knapp. Läs mer

Järnvägskontroll i egen regi

Järnvägskontroll i egen regi

Ett första steg mot ett samlat statligt ansvar för järnvägsunderhållet togs idag. Detta då regeringen beslutade att Trafikverket snarast ska genomföra underhållsbesiktning och leveransuppföljning i egen regi. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Avtal 2017

Höjda ob för kriminalvårdare

Det lokala avtalet inom Kriminalvården ger höjda ob-tillägg och en extra satsning på kriminalvårdare som tjänar under 22 900 kronor i månaden. Nästan allt utöver det centrala avtalet. Läs mer

Osäker inkomst för extraanställd

Osäker inkomst för extraanställd

80 timmar ena månaden och 144 nästa. Trots ojämn inkomst och osäkert kontrakt trivs Alex B med jobbet som städare på Nyboda-depån i södra Stockholm. Men han skulle vilja ha en fast tjänst. Läs mer

”Jag får göra folk glada”

”Jag får göra folk glada”

– Jag älskar mitt jobb, fortfarande efter tolv år. Läs mer

Prisad för sitt klassperspektiv

Prisad för sitt klassperspektiv

Fru klass.
 – Det är så jag kallas när jag är ute och föreläser på skolor, bibliotek och ABF, säger författaren Anneli Jordahl, som just tilldelats Ivar Lo-priset.
 Läs mer

Förvånas inte över SD

Det borde vara rimligt att kunna kräva lön, semester och arbetstider som åtminstone ligger på kollektivavtalets lägsta nivå. Men nej, det tycker inte de borgerliga partierna, och det tycker inte Sverigedemokraterna. Läs mer

Ett leende kan göra underverk

"Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem." Läs varför ni inte ska gnälla på ombordpersonalen vid tågförseningar. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

”Varje brevbärare får mer att säga till om”

Strax före jul kom Seko Posten och Postnord överens om en justering av Koncept utdelning. Nu ska det lokala inflytandet öka. Läs mer

Färre fasta städtjänster

Tidsbegränsade anställningar är dubbelt så vanliga bland städare som bland alla anställda. Det visar siffror som SCB tagit fram på uppdrag av flera fackförbundstidningar. Läs mer

”Postnord ska föregå med gott exempel”

Under julhelgerna har Svenska Dagbladet berättat att Postnord anlitar åkerier som inte har kollektivavtal. Det gäller främst tunga fjärrtransporter. Seko Postens ordförande Johan Lindholm är mycket kritisk. Läs mer

God jul och gott nytt år

God jul och gott nytt år

Sekotidningen tar julledigt och passar på att önska en god jul och ett gott nytt år till alla läsare. Med en extra hälsning till alla er som måste jobba när många andra har ledigt. Läs mer

Strejk bland pendelstädare

Ett trettiotal städare och klottersanerare på Stockholms pendeltåg strejkade under onsdagsmorgonen. Anledningen är missnöje med villkoren när de gått över till en ny arbetsgivare. Läs mer

Maskinförare död i olycka

En 66-årig man omkom i en arbetsplatsolycka då hans grävmaskin föll 20 meter i en bergtäkt utanför Örebro. Läs mer

Seko vill ha kvar samhällsuppdraget för paket

Postlagsutredningens förslag att på sikt eventuellt slopa samhällsuppdraget för paket är en dålig idé, skriver Seko i sitt remissvar på betänkandet ”Till sista utposten”. Läs mer

Telenätet som binder samman nu och då

Telenätet som binder samman nu och då

Den här historien börjar vid Tele- och posthuset och slutar vid snickerifabriken. Den kan också börja i slutet av 1600-talet, eller kanske 1853 och sträcka sig in i framtiden. Den handlar om att minnas och att binda samman. Läs mer

Skyddsarbete

Under en pågående konflikt är arbetstagare skyldiga att utföra skyddsarbete. Skyddsarbete innebär arbete som fordras för att stänga ner ett pågående arbete på ett tekniskt försvarligt sätt eller arbete för att förebygga fara för människor eller skada på egendom.