Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Svensk polis utför id-kontroller vid Hyllie station sedan mitten av november. Nu vill regeringen att det även ska ske innan inresa till Sverige. Foto: Johan Erichs
Nyhet

Fackliga protester mot id-kontroller

Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord.

9 december 2015 13:03

Det är – när detta skrivs – oklart hur kontrollerna ska gå till. Företrädare för regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna, det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen.

Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst.

Sekos klubb på Transdev Öresundståg, som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall inte är ombordpersonalens jobb.

-Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg.

Han poängterar att det är en polisiär uppgift att kontrollera identitetshandlingar.

-Ska vi göra det krävs en lagändring, säger Lars Holmqvist.

Facket hade så sent som den 8 december inte fått någon information från Transdev om hur kontrollerna ska gå till. Vilket enligt klubbens vice ordförande Daniel Abalo berodde på att Transdev vid den tidpunkten inte heller fått veta några detaljer.

-När vi får besked om hur arbetet ska gå till kan vi ta ställning, säger han.

Sedan Sverige införde tillfällig inre gränskontroll i mitten av november kontrollerar svensk polis passagerares id-handlingar vid Hyllie station i Malmö. Något som fortsätter även efter den 21 december.

Hittills har kontrollen vid Hyllie inte påverkat arbetet på tågen så mycket, tycker Daniel Abalo.

-Nej vi får förseningar på 10-15 minuter, det är det som händer, säger han.

Skånetrafiken, som handlar upp kollektivtrafiken i Skåne, har protesterat mot de nya obligatoriska id-kraven före inresa till Sverige. Resor från Danmark kommer att ta mycket längre tid än idag om alla passagerare på Öresundstågen ska gå igenom en identitetskontroll innan de reser till Sverige, enligt Skånetrafiken.

Även på Seko SJ är man starkt kritisk till införandet av id-kontroller.

– Vi vill inte ha kontroller på tågen. Vi har framfört till vd att det i så fall är bättre att stoppa turerna från Köpenhamn, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Den linjen är SJ beredda att backa upp enligt ett yttrande bolaget gjort till näringsdepartementet, där man hotar att stoppa all trafik från Danmark.

SJ har bara sex turer per dag från Köpenhamn, men en tvingande id-koll skulle ändå skapa stora problem, enligt Erik Johannesson, eftersom personalen på SJ inte vet hur ett godkänt id-kort ser ut.

– Hur ska vi kunna utföra den typen av kontroller. Innan det här genomförs måste det byggas upp en organisation som gör att det går att kontrollera passagerare innan de kliver på tågen, som det görs på båtarna, säger Erik Johannesson.

Även färjetrafiken till Sverige kommer få krav på id-kontroller. Men på TT-line, som kör till Tyskland och Polen där kravet redan finns, är det inget som märks för personalen ombord.

– Det sköts i land, och det är bra, så vi märker inte av det. Vad som märks är att det blivit mer passagerare, även om det börjat gå ner lite nu. Men då har vi fått extraresurser så det har funkat, säger Ulf Nilsson, klubbordförande på TT-line.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör, som körs av Scandlines, har man ännu inte infört id-kontroller, men det är på gång i de skärpta regler som regeringen tvingar fram.

– Vårt krav är att våra medlemmar inte ska bli inblandade i detta och den information vi fått från rederierna är att de slipper. Det är bra eftersom det handlar om myndighetsutövning och de saknar utbildning för sådant. I stället kommer  det skötas av inhyrda firmor, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk.

Rederiet är starkt kritiskt till förslaget, som man anser har hastats fram. Till Sveriges radio uppger det att ID-kontrollerna kommer att kosta dem tiotals miljoner kronor. Dessutom saknas kompetens för att avgöra om en identitetshandling är falsk eller inte.

 

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Tonnageskatt införs i sommar

Sjöfartsbranschens väntan är snar över. Regeringen har lämnat över en proposition som föreslår att ett system med tonnagebeskattning ska införas redan nu i sommar. Läs mer

Avtal 2016
Allt om avtalsrörelsen

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2016 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Yrkandena vaskas fram under avtalskonferenser och årsmöten. Till det ska läggas de gemensamma krav som förbunden i 6 F tar fram. Läs mer

Strejk ger kaos på fängelser

Stämningen i fängelserna i Belgien är just nu explosionsartad. Tusentals anställda har strejkat i över tre veckor. – Kriminalvårdarna orkar inte längre med besparingskraven, säger en facklig ledare. Läs mer

Maskinförare får 695 kronor i löneökning

Igår fick 4 000 maskinförare och yrkesarbetare ett nytt ett-årigt avtal och 695 kronor i löneökning. Seko och Maskinentreprenörerna, ME, blev klara knappt två veckor innan avtalet löpte ut. Läs mer

Konflikter på jobbet

Konflikter på jobbet

En arbetsplats är inte ett vuxendagis utan ett ställe där man arbetar och uppför sig okej Läs mer

Valberedning letar efter nästa ordförande för Seko

I april nästa år är det dags att välja ny förbundsledning i Seko. Såväl ordförande som vice går i pension. Rent teoretiskt kan hela förbundsstyrelsen väljas om. Läs mer

Nattarbete
De jobbar när andra sover

De jobbar när andra sover

Städarna på Nybodadepån i Stockholm och terminalarbetarna på Bring Parcel i Jönköping jobbar när andra sover. Nattarbetet ökar risken för sjukdomar och försämrat minne. Men allt är inte nattsvart. Enligt forskarna minskar risken om man får tid till återhämtning, äter och sover regelbundet. Läs mer

”Allt handlar om uppsåtet”

”Allt handlar om uppsåtet”

Läs mer

”Det finns ljuspunkter, men de är få”

”Det finns ljuspunkter, men de är få”

Annett Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd, ger bilden av en utveckling där arbetstagarnas position trycks tillbaka. Och hon tycker inte heller att det ser så positivt ut framöver.
 Läs mer

Stoppa snokandet

Livet igenom är vi kollade övervakade och registrerade och vår integritet naggas allt mer i kanten. Årets avtalsrörelse kan innebära en liten förändring. Läs mer

Det bästa för mänskligheten

Ett mer osäkert klimat innebär en osäkrare värld och en osäker värld är dåligt för jobb och välfärd. Detta vid sidan av alla andra effekter som klimatförändringen leder till. Situationen kräver insikt och handling av alla, inte minst av politikerna. Organisationen Klimatsvaret vill ha en avgift på fossila bränslen som betalas tillbaka direkt till medborgarna i lika delar varje månad för att klara den nödvändiga omställningen. Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Telias bolag i Turkiet ifrågasatt

Telias turkiska bolag Turkcell är i blåsväder - igen. Enligt tidningen Arbetet har företaget krävt censur av inlägg på Twitter, och i söndags tackade Turkiets president Recep Erdogan Turkcell för stöd till den kontroversiella stiftelsen Ensar. Läs mer

Övervakade – men personalen tar det med ro

Övervakade – men personalen tar det med ro

Integritet i arbetslivet är en prioriterad fråga för 6F i avtalsrörelsen. Kameraövervakning, gps-spårning, prestationsmätningar och inspelade telefonsamtal är vardag för många idag. Men på Arlanda postterminal verkar de anställda ta det med ro. Läs mer

SJ förlorar striden om pendeltågen i Stockholm

Det blir MTR som tar över pendeltågstrafiken i Stockholm i december i år. Det står klart sedan Förvaltningsrätten avslår SJ:s begäran om överprövning. Läs mer

Nytt avtal för järnvägsinfrastruktur

Seko och Almega Tjänsteförbunden har träffat nytt avtal för bransch järnvägsinfrastruktur där lönerna höjs med 2,38 procent på 13 månader. Avtalet innehåller också skärpta integritetskrav och huvudentreprenörsansvar. Läs mer

Storsjöavtalet i hamn

Seko och Sjöfartens arbetsgivarförbund har kommit överens om ett nytt avtal för storsjöfarten. Avtalet innebär en låglönesatsning då samtligas löner höjs med 667 kronor vid heltidsarbete. Avtalet löper på 13 månader och omfattar omkring 6000 medlemmar. Läs mer

Tågvärden Eva Nilsson har åter örhängen på jobbet

Tågvärden Eva Nilsson har åter örhängen på jobbet

Efter ett och ett halvt år bär tågvärden Eva Nilsson åter sina örhängen på jobbet. SJ:s uniformsregler har gjorts om. Läs mer

Skärgårdsupphandling godkänd i domstol

Förvaltningsrätten anser att upphandlingen av sjötrafik i Stockholm utförts korrekt. Direktupphandlingen som följde var förvisso otillåten men avtalet godkänns ändå. Men domen kommer att överklagas. Läs mer

Arbetsplatsen
Den osminkade sanningen om 30-åriga kriget

Den osminkade sanningen om 30-åriga kriget

På Armémuseum i Stockholm är det inte kungens och generalernas krig som skildras, utan soldaternas. Och inte bara segrarna. utan också de svidande nederlagen. Den inriktningen har gjort att museet nominerats till Årets museum 2016. Läs mer

Lönebildning

Den process som styr hur lönerna bestäms.