Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Svensk polis utför id-kontroller vid Hyllie station sedan mitten av november. Nu vill regeringen att det även ska ske innan inresa till Sverige. Foto: Johan Erichs
Nyhet

Fackliga protester mot id-kontroller

Från den 4 januari införs obligatorisk id-kontroll för alla som reser med tåg, buss och färja till Sverige från ett annat land. Regeringens syfte med beslutet är att minska antalet asylsökande. Seko på tåg och färjor anser att kontrollerna inte bör utföras av de anställda ombord.

9 december 2015 13:03

Det är – när detta skrivs – oklart hur kontrollerna ska gå till. Företrädare för regeringen har sagt att ansvaret för genomförandet vilar på transportörerna, det vill säga tåg-, färje- och bussbolagen.

Om det betyder att personal ombord ska kontrollera identiteten på passagerarna är ovisst.

Sekos klubb på Transdev Öresundståg, som kör flera tåg över Öresundsbron varje timme, anser att det i varje fall inte är ombordpersonalens jobb.

-Våra tågvärdar ska överhuvudtaget inte syssla med id-kontroller som inte är kopplade till personliga biljetter, det är inte vår uppgift. Om det rent hypotetiskt kommer ett sådant krav krävs utbildning, säger Lars Holmqvist, Sekos ordförande på Transdev Öresundståg.

Han poängterar att det är en polisiär uppgift att kontrollera identitetshandlingar.

-Ska vi göra det krävs en lagändring, säger Lars Holmqvist.

Facket hade så sent som den 8 december inte fått någon information från Transdev om hur kontrollerna ska gå till. Vilket enligt klubbens vice ordförande Daniel Abalo berodde på att Transdev vid den tidpunkten inte heller fått veta några detaljer.

-När vi får besked om hur arbetet ska gå till kan vi ta ställning, säger han.

Sedan Sverige införde tillfällig inre gränskontroll i mitten av november kontrollerar svensk polis passagerares id-handlingar vid Hyllie station i Malmö. Något som fortsätter även efter den 21 december.

Hittills har kontrollen vid Hyllie inte påverkat arbetet på tågen så mycket, tycker Daniel Abalo.

-Nej vi får förseningar på 10-15 minuter, det är det som händer, säger han.

Skånetrafiken, som handlar upp kollektivtrafiken i Skåne, har protesterat mot de nya obligatoriska id-kraven före inresa till Sverige. Resor från Danmark kommer att ta mycket längre tid än idag om alla passagerare på Öresundstågen ska gå igenom en identitetskontroll innan de reser till Sverige, enligt Skånetrafiken.

Även på Seko SJ är man starkt kritisk till införandet av id-kontroller.

– Vi vill inte ha kontroller på tågen. Vi har framfört till vd att det i så fall är bättre att stoppa turerna från Köpenhamn, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko SJ.

Den linjen är SJ beredda att backa upp enligt ett yttrande bolaget gjort till näringsdepartementet, där man hotar att stoppa all trafik från Danmark.

SJ har bara sex turer per dag från Köpenhamn, men en tvingande id-koll skulle ändå skapa stora problem, enligt Erik Johannesson, eftersom personalen på SJ inte vet hur ett godkänt id-kort ser ut.

– Hur ska vi kunna utföra den typen av kontroller. Innan det här genomförs måste det byggas upp en organisation som gör att det går att kontrollera passagerare innan de kliver på tågen, som det görs på båtarna, säger Erik Johannesson.

Även färjetrafiken till Sverige kommer få krav på id-kontroller. Men på TT-line, som kör till Tyskland och Polen där kravet redan finns, är det inget som märks för personalen ombord.

– Det sköts i land, och det är bra, så vi märker inte av det. Vad som märks är att det blivit mer passagerare, även om det börjat gå ner lite nu. Men då har vi fått extraresurser så det har funkat, säger Ulf Nilsson, klubbordförande på TT-line.

På färjorna mellan Helsingborg och Helsingör, som körs av Scandlines, har man ännu inte infört id-kontroller, men det är på gång i de skärpta regler som regeringen tvingar fram.

– Vårt krav är att våra medlemmar inte ska bli inblandade i detta och den information vi fått från rederierna är att de slipper. Det är bra eftersom det handlar om myndighetsutövning och de saknar utbildning för sådant. I stället kommer  det skötas av inhyrda firmor, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk.

Rederiet är starkt kritiskt till förslaget, som man anser har hastats fram. Till Sveriges radio uppger det att ID-kontrollerna kommer att kosta dem tiotals miljoner kronor. Dessutom saknas kompetens för att avgöra om en identitetshandling är falsk eller inte.

 

karin-byline
Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se
mattias-byline
Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upphandling av sjötrafiken måste göras om

Domen i Kammarrätten står fast. Stockholms läns landsting måste göra om upphandlingen av skärgårdstrafiken. Det beskedet ger Högsta förvaltningsdomstolen som inte prövar målet. Läs mer

Avtal 2016

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa de artiklar vi skrivit om om avtalsrörelsen 2016 Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

AD godkänner ”hyvling”

Coop hade rätt att tvinga ner de anställdas arbetstid. Det konstaterar Arbetsdomstolen efter att Handels stämt företaget för brott mot LAS. Domen kan få konsekvenser för andra branscher. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

”Dåligt beslut av riksdagen”

Arbetsgivarorganisationerna jublar medan facken förbannar gårdagens beslut i riksdagen om att rösta ned regeringens förslag om möjligheten att ställa arbetsrättsliga krav i offentliga upphandlingar. Läs mer

Jane hann aldrig få sin ersättning

Jane hann aldrig få sin ersättning

Kriminalvårdaren Jane Engman hann inte få någon arbetsskadeersättning. Hon gick bort i lungcancer förra året, innan Afa-försäkring fattat något beslut. Läs mer

”Jag får göra folk glada”

”Jag får göra folk glada”

– Jag älskar mitt jobb, fortfarande efter tolv år. Läs mer

”Tiden mogen för ny lönemodell”

”Tiden mogen för ny lönemodell”

Enligt Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson krävs kompromissvilja och ödmjukhet från alla parter för att LO-förbunden ska lyckas med samordningen i nästa avtalsrörelse. Seko är redo att kompromissa, men inte om allt. Läs mer

Lägg av med trakasserierna

Inte förtjänar vi ett samhälle där skattesmitare premieras och den som trakasserar och kladdar på sina kvinnliga kollegor kommer undan. Läs mer

Till dig, arbetare och sverigedemokrat

Du arbetare som röstade på Sverigedemokraterna för att slippa utländska konkurrenter som dumpar löner och villkor, som snor jobben och som tar över. Var är du nu, när din partiledning vill stoppa regeringens förslag som ska försvåra allt detta? Läs mer

Att leva eller arbeta

”Det enda jag ångrar är att jag jobbade för lite.” Hur ofta hörs den kommentaren på en dödsbädd? Sannolikt Läs mer

Nej till sociala krav i upphandlingar

Riksdagen röstade idag nej till regeringens förslag om arbetsrättsliga krav vid upphandling. Övriga förslag om en ny lag för offentlig upphandling fick däremot grönt ljus av riksdagen. Läs mer

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Nöjda kunder det viktigaste för postchauffören Anneli

Det går i expressfart när postchaufför Anneli Thiel levererar paket till sina företagskunder i östra Västerås.
I dag har hon 79 stopp med små och stora paket. Det innebär ett stopp var sjätte minut. Läs mer

Ordning och reda på avtalskonferens

Ordning och reda på avtalskonferens

På Sekos avtalskonferens för entreprenadområdet ville man komma till rätta med missbruk av visstidsanställningar och bemanningsbolag. Andra heta frågor handlar om individgaranti, restid och lönerevision. Läs mer

Sex företag vill köra Pågatågen

Om två år kanske regionaltågen i Skåne, Pågatågen, byter operatör. Verksamheten är under upphandling och anbuden ska lämnas in till regionen i december. Sex företag har anmält intresse. Läs mer

Seko förbereder sympatiåtgärder mot Idol

Seko har fått en formell begäran om sympatiåtgärder från Musikerförbundet, som varslat om stridsåtgärder mot produktionsbolaget Fremantlemedia som producerar Tv4-programmet Idol. Läs mer

Slit till sjöss

Slit till sjöss

Tunga tallrikar, svårstädade hytter och långa dagar med mycket stress. Det är några av problemen i intendenturens arbetsmiljö som leder till många och långa sjukskrivningar. Läs mer

6F stödjer Idolstrejk

Förbunden inom 6F ger sitt stöd till Musikerförbundet, som har varslat om strejk för Idoldeltagarna om inte produktionsbolaget tecknar kollektivavtal. 6F överväger sympatiåtgärder. Läs mer

Arbetsmiljöverket fick ingen anmälan om dödsolycka

Än så länge är det oklart vad som orsakade olyckan i Dalarna förra veckan då två linjemontörer omkom. Arbetsmiljöverket samlar information tillsammans med Elsäkerhetsverket. Läs mer

Mer stress i polisens nya organisation

Mer stress i polisens nya organisation

Stress och övertid hör till vardagen för de civilanställda operatörerna på polisens regionkommunikationscentral i Umeå. Men jobbet är givande och problemen förhoppningsvis övergående. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.