Förra veckan varslade Veolia 250 anställda om uppsägning. I varslet låg också ett ”erbjudande” från Veolia om återanställning på deltid, vilket Seko reagerat kraftigt emot.

Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson sa i en kommentar att förbundet aldrig stött på en arbetsgivare som vill införa en så brutal deltidsorganisation som Veolia.

Orsaken till varslet är, enligt företaget, att det nya kontraktet för Öresundstågen ändrar förutsättningarna. Veolia, som kört trafiken sedan 2012, fick i december 2013 förtroendet att fortsätta köra Öresundståget i ytterligare fem år från december 2014. Enligt uppgift låg Veolias anbud 50 miljoner kronor under närmaste konkurrent vilket betyder att företaget måste spara för att klara trafiken. Nedskärningarna görs redan under 2014.

Fack och arbetsgivare har träffats för att förhandla om varslen och facken vill ha mer underlag inför kommande förhandlingar, därför har frågan om arbetstagarkonsult kommit upp. Hur det blir är dock ännu oklart.

Den deltidsorganisation som Veolia vill bygga upp är tillåten enligt det centrala avtalet, men Seko har meddelat att man inte kan gå med på det förslag som arbetsgivare lagt.

I den konsekvensanalys som skyddsorganisationen nu gör tillsammans med Veolia ingår bland annat att ta reda på hur den nya bemanningen påverkar arbetsmiljön.

I förra årets avtalsrörelse var frågan om deltider och löner vid övergång av verksamhet en avgörande fråga. Då handlade det om SJ Götalandståg som ville sänka löner och anställa på deltid. Seko vann striden efter att först ha varslat om strejk. I det avtal som slöts infördes en möjlighet för Seko att säga upp det centrala spåravtalet efter 12 månader, det vill säga senast den 31 mars.  

Nästa förhandling mellan Veolia och de fackliga organisationerna äger rum den 20 mars.