Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-242 22 56

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Ett leende kan göra underverk

"Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem." Läs varför ni inte ska gnälla på ombordpersonalen vid tågförseningar.

22 december 2016 16:34

När man följer sociala medier eller faktiskt pratar och lyssnar på folk på riktigt som på den gamla goda tiden så snappar man upp en del saker. Saker som kanske inte är menade som något elakt eller dumt mer än att man just då är irriterad eller bara trött på sakernas ordning.

Jag träffar massor av medlemmar i Seko med och utan förtroendeuppdrag, och det är något av det bästa jag vet. Att få lyssna på deras berättelser om sin vardag, om hur de står, går, sitter, springer dag ut och dag in för att göra någon annans dag lite bättre trots att det inte alltid är så lätt och förutsättningarna är långt ifrån optimala.

Att stå där ensam på en perrong i gul väst och tala om för stressade resenärer på väg hem eller till jobbet eller något annat att tåget på grund av signalfel är försenat. Eller att ombord på ett underbemannat tåg stressa för att titta på biljetter, ge information om anslutningståg, bussar och taxi för att just din försening inte skall bli allt för stor.

Man fixar och trixar trots att man själv kanske redan jobbat 3-4 timmar över sitt pass på grund av förseningen. Fötterna värker, man är törstig och hungrig och man vill inget hellre än att komma hem och ta av sig sina arbetskläder och sträcka ut benen och pusta.

Man har samtidigt fått rodda i någon som hämtar barnen på fritids eller förskolan, ställt in en middag med sina nära och kära, fått avboka sitt efterlängtade träningspass för ja vilken gång i ordningen? Den där godnattsagan får skjutas på igen, fast man lovat så många gånger.

Ändå är dom där för oss, oftast leende och väldigt hjälpsamma för att göra allt i sin makt så att vi hinner med alla de saker som de själva gång på gång får göra avkall på. Ja men det är ju deras jobb ju? Ja så är det ju såklart, men man kan ju om man bara anstränger sig lite tänka sig in i dessa villkor och applicera dem på sitt eget jobb och sen tänka, hur skulle jag känna mig?

Vilka är det då jag skriver om? Jo just denna gång är det personalen på och omkring vår kära järnväg, tågvärdar, ombord personal, biljettförsäljare, servicepersonal, lokförare med flera, ja många olika är funktionerna som finns där för att underlätta vårt resande.

Jag skriver detta för att jag åker mycket tåg, ingen av personalen jag träffar har en aning om vem jag är, vad jag jobbar med för frågor i mitt arbete. Jag blir många gånger ledsen när jag ser och hör deras vardag, därför så bemöter jag deras info om inställda tåg med ett tack, bemöter deras stressade ansiktsuttryck med ett leende och ett hej.

Så ofta jag kan så tackar jag för det goda arbete och den service de ger, trots att jag kommer hem 22:00 istället för 19:00. För om jag kan underlätta deras vardag en dag då allt står still eller kryper fram långsamt så gör jag gärna det. Kanske betyder det något för just den personen, gjorde resterande tiden av resan lite lättare. Vad vet jag, mer än att jag somnar med en god känsla om att jag gjort vad jag kunnat för att deras arbetsmiljö skall bli något bättre.

Så nästa gång du ser tågvärden i gul väst, eller ombord personalen på just din tågsträcka, ge dom ett leende, ett tack för det lilla just där och då.

För när allt kommer omkring har de inte en endaste möjlighet att påverka dåligt järnvägsunderhåll, snö eller kyla mer än vad du och jag har. För jag lovar om de kunde hade de gjort det för längesen, för deras enda prioritering är vi som resenärer, och att vi skall få en så bra resa som möjligt.

Så till alla er som är arbetar inom området, ett stort tack för allt ni gör oavsett om tågen går i tid eller är försenade. Tror ni alldeles för sällan får höra det.

Dela det här

2 kommentarer

  1. Annelie

    Fantastiskt om fler kunde vara som dig :) god jul:)

  2. Tågvärd ?

    Ett stort TACK till dig för dina värmande ord! ❤
    God Jul ? från tågvärden som inte kommer hem och kan fira med sina nära och kära i jul.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Damberg utesluter inte delning av Postnord

Outsourcing, hyvling och de danska problemen avhandlades när näringsminister Mikael Damberg besökte Seko Postens representantskapsmöte. Till Sekotidningen säger han att han inte utesluter en delning av bolaget. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson valberedningens förslag till ny ordförande för Seko

Inte helt oväntat föreslår valberedningen att Sekos nuvarande avtalssekreterare Valle Karlsson väljs till ordförande för förbundet vid kongressen den 25-27 april. Som vice ordförande föreslås Gabriella Lavecchia, med bakgrund på Telia Mobitel. Läs mer

Stora brister i arbetsmiljön på SJ-depå

Arbetsmiljöverket gjorde en oanmäld inspektion på SJ:s depå i Malmö. Resultatet blev en lista på 31 brister i arbetsmiljön, bland annat när det gäller raster och pauser. Nu har SJ kallat till extra möte i skyddskommittén. Läs mer

Vikten av fint fikarum

Vikten av fint fikarum

– Vi njuter av det här stället. Vi äter en helt underbar frukost varje morgon klockan nio, och det sitter fint när man börjat jobba klockan sex. Läs mer

Stolparna blir kvar på Stockholms lokalbanor

Stolparna blir permanenta på lokalbanorna i Stockholm. Det beslutade trafiknämnden i Stockholm läns landsting i går. Beslutet innebär att det installeras valideringsstolpar på samtliga linjer, utom Spårväg city där frågan ska utredas. Läs mer

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Den 25–27 april har Seko kongress i Stockholm. De 200 ombuden ska ta ställning till knappt 100 motioner, välja styrelse och ledning, samt besluta om nya stadgar och förbundets verksamhet de närmaste fyra åren. Läs mer

”Oerhört varierat jobb”

”Oerhört varierat jobb”

– Det är väldigt sällan som jag har samma arbetsuppgifter två dagar i rad. Jag har jobbat här i fem år och har inga planer på att sluta. Läs mer

Alltid på medlemmarnas sida

Alltid på medlemmarnas sida

Hej, Ola Brossberg, Seko! Många har hört den öppningsrepliken när Sekos ombudsman i Borlänge ringer upp. Oavsett ärende kan den uppringde räkna med att det är allvar. Läs mer

Hur mycket värk krävs?

Anser regeringen det rätt att sjuka och arbetsskadade tvingas till arbetsförmedlingen? Om inte, gör något åt det! Och så lite om medlemskapets värde Läs mer

Investera för fler jobb

För att nå målet Europas lägsta arbetslöshet krävs utbildning och offentliga investeringar i infrastruktur, bostäder och klimatomställning. För skattesänkningar finns inget utrymme. Det skriver Stefan Carlén, chefsekonom på Handels och Christer Persson, utredare. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia lanserar säkerhetsapp för ensamarbete

Svevia har tagit fram en säkerhetsapp som ska användas vid ensamarbete. Appen larmar automatiskt om man inte markerar att jobbet är utfört efter beräknad tid. Läs mer

I rök och damm

I rök och damm

Luften fylls periodvis av damm och avgaser när underhållsarbete pågår i tunnelbanan nattetid. Det sticker i ögon och hals på de anställda, men ingen vet om det är farligt för hälsan. Läs mer

Seko kräver lika villkor för in- och uthyrda

Det måste bli ordning och reda och lika villkor för alla i branschen, menar Seko som kräver att få granska in- och uthyrningen av arbetskraft på järnvägsinfrastrukturavtalet. Idag har Seko och Almega tjänsteföretagen växlat yrkanden på avtalsområdet. Läs mer

Individuella uppgörelser om Almega får bestämma

Almega vill att såväl lön som arbetstid ska kunna förhandlas med individen och inte regleras i kollektivavtal. Det framgår av deras avtalsyrkanden för telebranschen. Läs mer

”En fråga om patientsäkerhet”

Det råder akut brist på djursjukskötare. Något som Jordbruksverket vill lösa genom undantag från det legitimationskrav som infördes för sju år sedan. Ett förslag som avvisas av de flesta remissinstanser, inklusive Sekoklubben på SLU. Läs mer

Seko kräver att restid ingår i arbetstiden

Även telebranschen har nu växlat avtalsyrkanden. Seko kräver bland annat att restid ska ingå i arbetstiden för den som är hemstationerad och en ny lägstalön på 20 000 för den som har två års yrkeserfarenhet. Seko kräver också en individgaranti på 400 kronor. Läs mer

”Almegas krav gör det svårare att kombinera arbete och fritid”

Almegas företrädare lever i en helt annan verklighet än våra medlemmar. Anställda i spårbranschen har ofta svårt att kombinera arbete och fritid. Arbetsgivarnas krav i avtalsrörelsen gör att det blir ännu svårare. Läs mer

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

”Arbetsgivarna spelar ett fult spel”

Striden om tiden är het i årets avtalsrörelse. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Sekotidningen har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. För Sekos del handlar striden om hyvling, flexibilitet och inflytande. Läs mer

Stupstocksregel

En tvingande regel som gäller om lokala fack och arbetsgivare inte kommer överens.